تاریخ و فرهنگ ایران زمین

پوریم اصلا در سیزدهم فروردین برگزار نمی‌شود

چندی است که موضوع نادرست پیوند سیزده‌به‌در و پوریم تبلیغ می‌شود و حتی برخی تصور می‌کنند هر سال یهودیان در روز سیزدهم فروردین، جشن پوریم را برگزار می‌کنند.

پیش از این به عدم پیوند سیزده‌به‌در با پوریم و داستان استر اشاره کردیم و آنها را به صورت مفصل بررسی کردیم.

نگاه کنید به:

در فرهنگ ایرانی، سیزده نحس نیست

بررسی تاریخی داستان استر و جشن پوریم یهودیان

اما در این نوشتار پژوهش یهودیان ایران را درباره عدم انطباق پوریم با سیزده‌به‌در می‌آوریم و با توجه به تسلط این هم میهنان به تقویم عبری این نوشتار از نوشتارهای قابل توجه است.

| نویسنده‌ها: دکتر حمامی لاله زار – مهندس امین شموئلیان | برگرفته از: انجمن کلیمیان تهران* |


عدم انطباق پوریم با سیزده فروردین

تقویم شناسی عبری

اصولا تقویم عبری به صورت قمری می‌باشد و منطبق با حلول (مولاد) ماه در آسمان است. از طرف دیگر عبرانیان موظف گشته‌اند تا مناسبت‌های مذهبی خود را در فصل‌های مشخص و معینی برگزار کنند. به عنوان مثال عید پسح یا (آزادی) حتما باید در فصل بهار برگزار گردد. از این رو تقویم عبری هر دو یا سه سال بر اساس (الگویی مشخص) دارای یک ماه اضافه می‌باشد و سال را ١۳ ماهه برگزار می‌کنند تا سال قمری عبری به مرور از سال شمسی عقب نیفتد و هموار بر حدود فصول آن منطبق گردد.

در تقویم عبری به سال‌های ١۳ ماهه، سال کبیسه گفته می‌شود که الگوی آن از یک پریود (دوره) منظم ١۹ ساله پیروی می‌کند یعنی سال‌های سوم، ششم، هشتم، یازدهم، چهاردهم، هفدهم و نوزدهم کبیسه هستند. و بطور کلی تقویم عبری در محدوده حدود ۳۰ روزه نسبت به تقویم ایرانی در نواسانی ثابت می‌باشد.

براساس تقویم یهود واقعه‌ی پوریم در ١۳ اَدار سال ۳۴۰۵ عبری معادل با ۲۵ فوریه ۳۵۵ قبل از میلاد و ۶ اسفند سال ۹۷۷ قبل از هجری شمسی، (حدود ۲۳۶۹ سال پیش) اتقاق افتاده که با تاریخ ١۳ فروردین حدود ۳۷ روز اختلاف وجود دارد. البته با توجه به سال‌های کبیسه عبری احتمال اینکه در بعضی سال‌های دیگر، این دو کمی به هم نزدیک‌تر شوند هست اما در طول تاریخ، هیچگاه برهم منطبق نمی‌شوند. اصولا پوریم یک عید زمستانی است تا بهاری.

عدم انطباق پوریم با سیزده فروردین

بطور خلاصه می‌توان گفت که در الگوهای باستانی تقویم ایرانی و یهودی نیز نه تنها این دو واقعه هرگز بر هم منطبق نمی‌شوند بلکه اصولا فاصله‌ی بیشتری را هم از یکدیگر دارند.

منطبق بر استدلال‌های محاسباتی فوق برای روشن شدن بیشتر مطلب، جدولی نمونه از تاریخ وقوع پوریم در صد سال اخیر در جدول زیر تهیه شده است که ادعای انطباق این دو واقعه (پوریم و سیزده‌به‌در) را به کلی رد می‌کند.

توضیح: همانطور که مشخص است اگر چه تقویم عبرانیان، قمری می‌باشد. اما مناسبت‌های مذهبی در این تقویم تقریبا در یک فصل سال برای همیشه ثابت (FIX) شده‌اند.

پوریم اصلا در سیزدهم فروردین برگزار نمی‌شود

جدول تاریخ وقوع پوریم در یک دوره ١۰۰ ساله (١۳١۸-١۴١۸)

عدم انطباق پوریم با سیزده فروردین

نمودار عدم انطباق پوریم و روز طبیعت در یک دوره ١۰۰ ساله (١۳١۸-١۴١۸)

همچنین نگاه کنید به:

در فرهنگ ایرانی، سیزده نحس نیست

بررسی تاریخی داستان استر و جشن پوریم یهودیان

برگرفته از:

– لاله زار، حمامی؛ شموئلیان، امین (تابستان ١۳۹۲). «عدم انطباق پوریم با سیزده فروردین». انجمن کلیمیان تهران.

شرایط استفاده از نوشتار:

از آنجایی که هرگونه استفاده یا رونوشت از نوشتارها بر اساس پیمان نامه کاربری امکان پذیر است، اگر قصد رونوشت از این نوشتار را دارید، بن‌مایه آن را یاد کنید. طبیعی است که ذکر مواردی مانند نام پدیدآور (نویسنده، گردآورنده و…)، تاریخ واپسین به روز رسانی، عنوان کامل نوشته به همراه پیوند (لینک) و همچنین ذکر تارنمای خردگان (www.kheradgan.ir) ضروری است.

دیدگاه‌ها


دیدگاه خود را در اینستاگرام در میان بگذارید:

خِرَدگان در تلگرام و اینستاگرام

خط میخی

نویسنده‌های پایگاه

پوریم اصلا در سیزدهم فروردین برگزار نمی‌شود
به کار گیری یا روگرفت از نوشته‌های این پایگاه تنها پس از پذیرش قوانین پایگاه امکان پذیر است: قوانین پایگاه خِرَدگان
توسعه نرم افزاری: مجید خالقیان