تاریخ و فرهنگ ایران زمین

شیر و شمشیر و خورشید نماد «اسد الله الغالب» و امام علی

بارگذاری نخستین: ۴ تیر ۱۴۰۲

نگاهی کوتاه:

در نشان‌های کهن همیشه شیر و خورشید، بدون شمشیر ترسیم شده است و این نشان از دوران صفویه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت (صفویان از شیعیان معتقد بودند) ولی تا پیش از قاجار شمشیر در دست شیر قرار نداشته است. با توجه به شواهد دقیق می‌توان گفت که رویکرد شیعی به نشان شیر و خورشید وجود داشته است. در سکه‌های دوران قاجار، نشان شیر و خورشید دیده می‌شود که زیر آن نوشته شده: اسد الله الغالب. این موضوع روشن می‌سازد که این نشان، نمادی از شیر خدا (لقب امام علی) بوده است. معمولا برای آنکه ریشه باستانی نشان شیر و خورشید را نشان دهند به چند نقش محدود به جا مانده از ایران باستان اشاره می‌کنند. ولی هیچ کدام از آنها را با قاطعیت نمی‌توان «شیر و خورشید» دانست و البته همه و همه بدون شمشیر هستند. نکته مهم آن است که همان نشان‌های باستانی هم اصلا جنبه ملی نداشتند بلکه جنبه نجومی و مذهبی داشتند. 

سکه ای از دوران قاجار با نشان شیر و خورشید و نوشته «اسدالله الغالب»
سکه‌ای از دوران قاجار با نشان شیر و خورشید و نوشته «اسدالله الغالب». این سکه تعابیر شیعی به شیر و خورشید را آشکار می‌سازد.

این روزها پرچم‌هایی با نماد شیر و شمشیر و خورشید برپا می‌شود و ادعا می‌شود که پرچم باستانی ایرانیان است!!! در صورتی که هیچ نشانی از دوران باستان وجود ندارد که شمشیر در دست شیر باشد و اگر چند نشان محدود از ایران باستان به دست آمده که شبیه به شیر و خورشید هستند (مانند نشان «آناهیتا ایستاده بر شیر» و «شیر و ستاره») بدون شمشیر ترسیم شده اند. لازم به ذکر است که این نشان‌ها اصلا جنبه ملی نداشتند بلکه جنبه‌های نجومی و مذهبی داشتند.

نشان شیر و خورشید از دوران صفویه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و در دوران قاجار شمشیر به دست شیر اضافه شد. شواهد و سکه‌های دوران قاجار نمایان می‌سازند که رویکرد به این نشان یک رویکرد شیعی بوده است و تبدیل به نشان سلطنتی برای پادشاهان شیعه مذهب قاجار شد. در سکه‌ها کنار این نشان، شعار «اسدالله الغالب» قرار گرفت که روشن می‌سازد که این نشان نمادی از شیر خدا بوده است که لقب امام علی، امام اول شیعیان است.

بنابراین درباره شیر و شمشیر و خورشید نمی‌توانیم ادعا کنیم که یک نماد باستانی و ملی است.

به نظر می‌رسد بیش از همه سلطنت طلبان قصد سو استفاده از نماد شیر و شمشیر و خورشید را دارند. به طوری که آن را نمادی ملی معرفی می‌کنند. از سوی دیگر بسیاری از آنها تلاش می‌کنند هر کس که این نشان را همراه دارد را هوادار سلطنت و پادشاهی خواه معرفی کنند و در تبلیغات خود از آن استفاده کنند.

همچنین گروه‌هایی مانند مجاهدین خلق هم این نشان را نشان ملی ایرانیان معرفی می‌کنند و در گردهمایی‌های خود از پرچم شیر و شمشیر و خورشید استفاده می‌کنند.

با این حال باید پذیرفت که شیر و خوشید در ایران باستان نشان ملی ایرانیان نبوده است. نشانی که در ایران باستان جنبه ملی داشته است اختر کاویان بوده و درفش باستانی ایرانیان درفش کاویانی بوده است (۱).

درباره تاریخچه شیر و خورشید و جنبه‌های نجومی و مذهبی آن در نوشتارهای دیگر به صورت مفصل توضیح داده ایم

نگاه کنید به:

شیر و خورشید، نشانی ملی یا مذهبی؟!

پرچم شیر و خورشید، پرچم باستانی ایران نیست

آیا شیر نماد میترا بوده است؟

 

در این نوشتار بیشتر شمشیر روی این نشان را بررسی می‌کنیم.

شیر بدون شمشیر

نشان‌هایی شبیه به شیر و خورشید از ایران باستان به دست آمده است. ولی هیچ کدام از آنها را با قاطعیت نمی‌توان «شیر و خورشید» دانست. چرا که برای مثال در یکی از آنها آناهیتا ایستاده بر شیر است و درباره دیگری هم فرضیه‌هایی مطرح شده است که ستاره در بالای شیر قرار دارد؛ نه خورشید. 

اما نکته مهم آن است که همه و همه بدون شمشیر هستند. در اینجا چند تصویر می‌آوریم که نشان دهیم چند اثر محدود از دوران باستان همه و همه بدون شمشیر هستند.

تصویر ۱: نشان به جا مانده از دوران هخامنشیان. نام بردن از این نشان با عنوان شیر و خورشید دقیق نیست چرا که در واقع یک ایزد نورانی ایستاده بر شیر است.
تصویر ۱: نشان آناهیتا ایستاده بر شیر. نام بردن از این نشان با عنوان شیر و خورشید دقیق نیست چرا که در واقع یک ایزد نورانی ایستاده بر شیر است. برخی تلاش می‌کنند این نشان را مرتبط با میترا بدانند و از آنجایی که میترا با خورشید پیوند دارد این نشان را به شیر و خورشید ربط می‌دهند. ولی در آثار‌ ایران باستان، ایزد میترا به صورت مذکر ترسیم شده است ولی در این نشان ایزد به صورت مونث ترسیم شده است و شواهد گوناگون نشان می‌دهند که آناهیتا است (ن.ک: آیا شیر نماد میترا بوده است؟).
تصویر ۲: نشان محلی که ریشه در فرمانروایی مازه دارد. با توجه به تصویر روی سکه که نام «بعل» و «زئوس» آمده به نظر می‌رسد این نشان با دین و مذهب ارتباط داشته و شاید اشاره به صورت‌های فلکی و طالع بینی داشته است.
تصویر ۲: شیر بدون شمشیر در نشان محلی که ریشه در فرمانروایی مازه دارد. احتمالا ستاره در بالای شیر ترسیم شده است. با توجه به تصویر روی سکه که نام «بعل» و «زئوس» آمده به نظر می‌رسد این نشان با دین و مذهب ارتباط داشته است. شاید هم ستاره بالای شیر صرفا نماد یکی از ضراب‌خانه‌ها بوده است.

آشکار است که این نشان‌ها جنبه‌های مذهبی و نجومی داشته‌اند و بسیار محدود مورد استفاده قرار می‌گرفتند. شاید کسی در ایران باستان تصور نمی‌کرد این نشان‌ها که به صورت محدود استفاده می‌شدند، روزی تا این حد مورد توجه قرار گیرد.

از طرفی این نشان‌ها اصلا در پرچم‌های ملی ایران باستان جای نداشته است‌ و پرچم‌هایی با نشان شیر و خورشید ریشه در تاریخ ایران پس از اسلام دارد (۱).

نشان‌های باستانی دیگری هم به دست آمده‌اند و فرضیه‌هایی مطرح شده است که آنها شیر و خورشید هستند. یکی از این نشان‌ها در آثار جیرفت به دست آمده است. این در حالی است که هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که این نشان شیر و خورشید باشد. حاشیه تزئینی اینچنینی در بسیاری از آثار دیده می‌شود و حتی احتمال می‌رود که این حاشیه از گل و گیاهان الهام گرفته شده باشد؛ نه خورشید.

در هر حال این نشان هم بدون شمشیر است و با پرچم شیر و شمشیر و خورشید تفاوت فراوان دارد.

تصویر ۳: شیر بدون شمشیر در نشان به دست آمده از جیرفت. فرضیه‌هایی مطرح شده است که این نشان شیر و خورشید است ولی هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که این نشان شیر و خورشید باشد. حاشیه تزئینی اینچنینی در بسیاری از آثار دیده می شود و حتی احتمال می رود که این حاشیه از گل و گیاهان الهام گرفته شده باشد نه خورشید (دانش بیشتر: آیا نشان جیرفت به شیر و خورشید مرتبط است؟!).

جدا از فرضیه سازی درباره برخی از آثار هزاره‌های پیش از میلاد، حتی برخی دست به جعل تصاویر زدند تا ریشه‌های باستانی شیر و خورشید را تقویت کنند. برای نمونه می‌توان به ادعای دروغین وجود نقش شیر و خورشید در تمدن ماد اشاره کرد! ولی در همین تصویر هم شمشیر دیده نمی‌شود.

ادعای وجود شیر و خورشید در تمدن ماد با یک تصویر جعلی
 تصویر جعلی که ادعا می شود مربوط به دوران مادهاست! (ن.ک: ادعای وجود شیر و خورشید در تمدن ماد با یک تصویر جعلی!).

در تاریخ پس از اسلام سکه‌هایی با نقش شیر و خورشید دیده می‌شود. برعکس نشان‌های مربوط به ایران باستان، درباره نشان‌های پس از اسلام تردیدی نداریم که خورشید در آنها ترسیم شده است.

جالب آنکه نمونه‌های قدیمی سکه‌های شیر و خورشید، به معشوق غیاث الدین کیخسرو (دوم) بن کیقباد از سلاطین سلجوقیان روم ارتباط دارند. خاندان سلجوقیان روم در بخشی از آسیای کوچک فرمانروایی می‌کردند.

تصویر ۴: سکه مربوط به غیاث الدین کیخسرو از سلاجقه روم که چهره معشوق خود که به نظرش مانند خورشید بود را در پشت شیر افزود.
تصویر ۴: شیر بدون شمشیر در سکه مربوط به غیاث الدین کیخسرو از سلاجقه روم که نمادی از چهره معشوق خود که به نظرش مانند خورشید بود را در بالای شیر افزود.

این سکه جالب و رمانتیک است. یعنی شیر و خورشید در کنار یکدیگر قرار گرفتند که ناشی از عشق یک فرمانروا و تمایلات شخصی او بوده است. ولی قطعا این نشان در آن سکه‌ها نمی‌تواند یک نماد ملی به شمار آید.

علاوه بر اینکه این نشان مربوط به خارج از مرزهای کنونی ایران است، سلجوقیان روم ریشه غیر ایرانی داشتند. البته نمی‌دانیم که غیاث الدین کیخسرو تحت تاثیر هنرهای باستانی ایرانی یا نقش‌های مشابه در اقوام دیگر، چنین نشانی را پدید آورد یا بدون اطلاع از هنرهای پیشین چنین کرد. به هر حال همانطور که اشاره شد نشان‌هایی شبیه به این نشان هرچند محدود در تمدن ایران باستان به دست آمده است.

به نظر می‌رسد سکه غیاث الدین کیخسرو نقطه عطفی در فراگیری این نشان بوده است. بعدها نشان شیر و خورشید به صورت فراگیر در ایران توسط صفویان مورد استفاده قرار گرفت و در هند هم توسط گورکانیان استفاده می‌شد.

با توجه به شرایط زمانی باید گفت که تعابیر گوناگونی به شیر و خورشید در میان اقوام مختلف داده می‌شد. شاید نتوان پی برد که در ابتدا صفویان شیر و خورشید را با چه رویکردی به کار می‌بردند! مواردی مانند طالع بینی یا محبوبیت این نشان قابل توجه است. ولی باید توجه داشت که حکومت صفوی یک حکومت متعصب شیعی بوده است. البته فراز و نشیب‌هایی در تعصب پادشاهان دیده می‌شود ولی در نمادها و شعارها همواره شیعه گرایی برجسته بوده است.

در ابتدای دوران قاجار که حتی شمشیر در دست شیر قرار نداشت، شواهد دقیق وجود دارد که رویکرد شیعی به نشان وجود داشته است. در سکه‌هایی که از دوران قاجار به دست آمده نشان شیر و خورشید بدون شمشیر دیده می‌شود که زیر آن نوشته شده: اسد الله الغالب که نشان دهنده رویکرد مذهبی به سلطنت است.

برخی از پژوهشگران این سکه را به سفارش دولت ایران می‌دانند و برخی دیگر آن را یک پیشکش از جانب دولت بریتانیا می‌دانند. ولی در هر صورت قطعا پیوندی میان این شعار و نشان شیر و خورشید وجود داشته است که کنار هم آمدند. 

سکه ای از دوران قاجار با نشان شیر و خورشید و نوشته «اسدالله الغالب»
تصویر ۵: سکه‌ای از دوران قاجار با نشان شیر و خورشید و نوشته «اسدالله الغالب». این سکه تعابیر شیعی به شیر و خورشید را آشکار می‌سازد.

شیر و خورشید با شمشیر

شمشیر در دوران قاجار به نشان شیر و خورشید افزوده شد. نشان‌هایی که روی پرچم‌ها در این روزها دیده می‌شود بیشترین شباهت به همان نشان قاجاری دارند که البته در دوران پهلوی هم بر روی پرچم‌ها قرار داشت.

همانطور که اشاره شد در سکه‌هایی که از دوران قاجار به دست آمده نشان شیر و خورشید وجود دارد و زیر آن نوشته اسد الله الغالب قرار دارد که نشان دهنده رویکرد مذهبی به سلطنت است. اسدالله در میان شیعیان بیش از کس به امام اول شیعیان یعنی علی بن ابی طالب اشاره دارد ولی در میان مسلمان به حمزة بن عبدالمطلب هم اشاره دارد.

مدتی از دوره محمدرضا پهلوی، چند پرچم مورد استفاده قرار می‌گرفت. «پرچم ملی» یا «پرچم شهروندی» که فقط دارای سه قسمت مساوی به رنگ سبز، سفید و سرخ بود. «پرچم دولتی» که تنها تفاوت آن با پرچم ملی در نقش شیر و خورشید آن بود. همچنین پرچم های سلطنتی و نظامی هم استفاده می‌شدند که توضیح آن به درازا می‌کشد.

شیر و خورشید
تصویر ۶: پرچمی که این روزها با نشان شیر و شمشیر و خورشید برپا می‌شود در واقع ریشه در دوران قاجار دارد و جنبه های شیعی در آن پررنگ بوده است.
پرچم ایران
تصویر ۷: پرچم سه رنگ ایران در دوره‌ای از حکومت پهلوی با نام پرچم شهروندی شناخته می‌شد

به هر حال باید پذیرفت که نشان شیر و شمشیر و خورشید در پرچم ایران آنقدرها کهن و باستانی نیست. اینکه گفته شود پرچم شیر و شمشیر خورشید پرچم باستانی ایرانیان است، کاملا نادرست است و سو استفاده از این موضوع هم قطعا کار شایسته‌ای نیست.

روی هم رفته درباره «شیر و شمشیر و خورشید» (نه «شیر و خورشید») که محصول دوران قاجار است با توجه به سکه‌ها و شواهد باید گفت که نشانی با تعابیر شیعی است. البته شیر و خورشید پیش از قاجار با تعابیر گوناگون در میان اقوام گوناگون استفاده می‌شده است. از سلاجقه روم و غیاث الدین کیخسرو گرفته که شیر و خورشید را به یاد معشوق خود در سکه‌ها آورد تا تعابیر نجومی و طالع بینی که در میان اقوان گوناگون وجود داشت.

وقتی این نشان را با اختر کاویانی و درفش کاویانی مقایسه می‌کنیم و جنبه‌های پررنگ ملی و میهنی را در درفش کاویانی می‌یابیم، به راستی نام بردن از شیر و شمشیر و خورشید به عنوان یک نشان ملی بسیار دشوار می‌شود (۲).

پانویس:

۱- درباره پرچم های ایران در طول تاریخ نگاه کنید به: پرچم های ایران از آغاز تا کنون

۲- در یکی از داستان‌های شاهنامه عشقی شورانگیز به درفش کاویانی دیده می شود. نگاه کنید به: جانفشانی ایرانیان برای درفش کاویانی

دیدگاه شما:



به کار گیری یا روگرفت از نوشته‌های این پایگاه تنها پس از پذیرش قوانین پایگاه امکان پذیر است: قوانین پایگاه خِرَدگان
توسعه نرم افزاری: مجید خالقیان
شیر و شمشیر و خورشید نماد «اسد الله الغالب» و امام علی