تاریخ و فرهنگ ایران زمین

پیشرفت‌های اخترشناسی (نجوم) در دوران ساسانیان

نگاهی کوتاه:

در دوران ساسانیان، اخترشناسی ایران با بهره گیری از دستاوردهای ملت‌های دیگر، بیش از پیش پیشرفت کرد. به عقیده‌ی پژوهندگان، در گندی‌شاپور گذشته از دانشکده‌ی پزشکی و بیمارستان، یک آموزشگاه برای اخترشناسی و رصدخانه وجود داشته است. اخترشناسان در دربار ساسانیان طبقه‌ی شناخته شده‌ای بودند و در داستان‌ها و گزارش‌های تاریخی گوناگون درباره‌ی ساسانیان، همواره می‌توان ردپای فعالیت‌های نجومی این اخترشناسی را دید.

اخترشناسی در دوران ساسانیان
این تصویر با هوش مصنوعی آماده شده است

ایرانیان در دوران ساسانیان، پیشرفت‌های فراوانی در علم و دانش داشتند. به ویژه این پیشرفت‌ها در اخترشناسی و پزشکی قابل توجه بوده است (دانش بیشتر درباره پزشکی: پیشرفت های پزشکی در دوران ساسانیان).

دکتر شهرام جلیلیان پژوهش‌های ارزشمندی درباره پیشرفت‌های اخترشناسی در ایران باستان و دوران ساسانیان انجام داده‌اند که این پژوهش‌ها کمک شایانی به شناخت پیشرفت‌های علمی در دوران ساسانیان می‌کند.

در این نوشتار خلاصه‌ای از نوشته‌های ایشان را می‌آوریم و البته بخش های کوتاهی را برای توضیحات بیشتر در «[]» قرار داده ایم. امیدواریم که مخاطبان گرامی خود به دنبال مطالعه بیشتر درباره این موضوع بروند.

ستاره‌شناسی ایران باستان پیش از ساسانیان

در دوران پیش از ساسانیان ستاره‌شناسی ایران پیشرفت و تاثیر گذاری داشته است. یونانیان، زردشت پیغامبرِ ایرانیانِ باستان را همچون یک ستاره‌شناس می‌دیدند و گفته‌هایی نجومی به او نسبت داده‌اند و تکّه‌هایی از کتاب‌های احکامِ نجومیِ نسبت داده شده به زردشت به زبانِ یونانی به جای مانده است (نلینو، ۱۳۴۹: ص ۲۳۶).

شالوده‌ی نجومِ زردشتی یا اوستایی پیش از دوره‌ی هخامنشیان بُنیاد نهاده شده بود، و آنگاه در دوره‌ی هخامنشیان با سنّتِ ستاره‌شناختیِ بابلی‌ها آمیخته شد.(ن.ک:. تقی‌زاده، ۱۳۷۹:  ص ۶۹ - ۷۰). در دوره‌ی سلطه‌ی هخامنشیان در بین‌النهرین، مُغانِ ایرانی سنتِ نجومیِ آریایی را به بین‌النهرین انتقال دادند و خود با سنتِ ستاره‌شناختیِ بابلی‌ها آشنا شدند (گیاهی‌یزدی، ۱۳۸۸: ص ۱۳).

[نمود این تاثیرپذیری و تاثیرگذاری را شاید بتوان در نقش‌برجسته‌های پارسه (تخت جمشید) مشاهده نمود. به طوری که نقش برجسته‌های «نبرد شیر و گاو» یادآور صورت های فلکی و آغاز بهار است. احتمالا نقش پیروزی شیر بر گاو از نظر گاهشماری اشاره به زمان یک رویداد اسطوره‌ای (احتمالا پیروزی جمشید بر یخبندان اهریمنی) داشته است (دانش بیشتر: پیروزی شیر بر گاو، نماد آغاز بهار)].

نقش برجسته «نبرد شیر و گاو» در پارسه
نقش برجسته «نبرد شیر و گاو» در پارسه

ستاره‌شناسی در دوران ساسانیان

در دوران ساسانیان، ستاره شناسی ایران با بهره گیری از دستاوردهای ملت‌های دیگر، بیش از پیش پیشرفت کرد.

به عقیده‌ی پژوهندگان، در جُندی‌شاپور [گندی‌شاپور] گذشته از دانشکده‌ی پزشکی و بیمارستان، یک آموزشگاه برای نجوم و رصدخانه‌ای هم وجود داشته است که نشانه‌ی همانندیِ جُندی‌شاپور با مدرسه‌ی اسکندریه می‌باشد (اولیری، ۱۳۷۴: ص ۱۱۲).

در دوره‌ی ساسانیان، نجومِ ایرانی هم مشمولِ نهضتِ علمی و فرهنگی شد و ایرانیان با نجوم هندی و یونانیان آشنا شدند، چنانکه در دوره‌ی شهریاری اردشیر بابکان و شاپور یکم، کتاب دورینوس و مجسطیِ بطلمیوس از یونانی به پهلوی ترجمه شدند ( ابن‌ندیم، ۱۳۸۱: ص ۴۸۲ - ۴۸۳؛ گیاهی‌یزدی، ۱۳۸۸: ص ۲۶).

ستاره‌شناسان در دربار ساسانیان طبقه‌ی شناخته شده‌ای بودند و در داستان‌ها و گزارش‌های تاریخی گوناگون درباره‌ی ساسانیان، همواره می‌توان ردپای فعالیت‌های نجومیِ این ستاره‌شناسان را دید (محمدی‌ملایری، ۱۳۷۴: ص ۲۲۲؛ نلّینو، ۱۳۴۹: ص ۱۷۹ - ۱۸۰؛ فرشاد، ۱۳۶۶، ج ۱: ص ۱۶۵_۱۶۶).

از سوی دیگر، وجودِ واژگان و اصطلاحاتِ نجومی در متن‌های پهلوی، واژه‌هایی همچون «اخترمار» (=ستاره‌شناس)، «زمین‌پیمایی» (=اندازه‌گیریِ زمین)، «زیجِ هندوان» ،«خانه‌های ماه»، «زایچه»، «کوشای هندی» (=دوّمین برجِ نجومی در هند)، «هورای یونانی»، که پاره‌ای از آنها به خودِ زبان پارسی میانه، و پاره‌ای دیگر وام‌واژه‌های نجومی از زبانِ هندی، یونانی یا از دیگر زبان‌هایند، نشانه‌ی وجودِ دانشِ نجوم و فعالیت‌های نجومی در دوره‌ی ساسانیان می‌باشند.

در متن‌های پهلوی از «مجسطیِ» بطلمیوس و کتاب‌های دیگری همچون کتابِ «زمین‌پیمایی» (=اندازه‌گیریِ زمین) یاد شده است و پاره‌ای متن‌های نجومیِ هندی همچون «زیجِ هندوان»، «خانه‌های ماه»، «زایچه» و «کوشای هندی» به پهلوی ترجمه شده‌اند (تفضلی، ۱۳۷۶: ص ۳۱۶ - ۳۱۷).

حتی بسیاری از تاریخ‌نویسانِ مسلمان، همچون قاضی صاعدِ اندلسی در «طبقات‌الامم» دانشِ ایرانیانِ باستان را در طب و نجوم ستوده‌اند، چنان‌که وی می‌گوید ایرانیان از گذشته‌های دور رصدخانه‌هایی داشته‌اند و در علمِ نجوم و احکام پیشتاز بوده‌اند.(محمدی‌ملایری، ۱۳۷۴: ص ۲۲۷).

اخترشناسی در دوران ساسانیان
این تصویر با هوش مصنوعی آماده شده است

برگرفته از:

جلیلیان، شهرام (۱۳۹۴). تاریخ جُندی‌شاپور. اهواز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور. چاپ دوم. صص ۸۰ – ۸۲.

 

کتاب‌نامه:

- ابن‌ندیم، محمد بن اسحاق (۱۳۸۱). الفهرست. ترجمه‌ی محمدرضا تجدد. تهران: انتشارات اساطیر.

- اولیری، دلیسی اونز (۱۳۷۴). انتقال علوم یونانی به عالم اسلام. ترجمه‌ی احمد آرام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

- تفضلی، احمد (۱۳۷۶). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. به کوشش ژاله آموزگار، تهران: انتشارات سخن.

- تقی‌زاده، حسن (۱۳۷۹). تاریخ علوم در اسلام. به کوشش عزیزالله علیزاده، تهران: فردوس.

- نلینو.کرلو الفونسو (۱۳۴۹). تاریخ نجوم اسلامی. ترجمه‌ی احمد آرام، تهران: کانون نشر و پژوهش‌های اسلامی.

دیدگاه‌ها


دیدگاه خود را در اینستاگرام در میان بگذارید:

خِرَدگان در تلگرام و اینستاگرام

کانال تلگرام خردگانبرگه اینستاگرام خردگان

خط میخی

خط میخی پارسی باستان - سامانه بومیش
با ما همراه باشید:
Instagram
Telegram
به کار گیری یا روگرفت از نوشته‌های این پایگاه تنها پس از پذیرش قوانین پایگاه امکان پذیر است: قوانین پایگاه خِرَدگان
توسعه نرم افزاری: مجید خالقیان
پیشرفت‌های اخترشناسی (نجوم) در دوران ساسانیان