تاریخ و فرهنگ ایران زمین

آیا در زمان کوروش دختران وادار به فحشا می شدند؟

این نوشتار، از نوشتارهای ارسالی کاربران است

نوشتارهای ارسالی کاربران بر اساس پیمان‌نامه کاربری منتشر می‌شوند. نگاه کنید به:

پیمان‌نامه کاربری


یکی از متن‌های تحریفی که تجزیه‌طلب‌ها در گسترش آن بسیار کوشا هستند متنی است که اصرار دارد دختران در زمان کوروش بزرگ مجبور به تن فروشی بودند!!

ایران‌ستیزان حتی این متون را با تصاویر و نقاشی های مرتبط با تمدن‌های دیگر مانند تمدن‌های روم و یونان و… منتشر می‌کنند و آن را به هخامنشیان ربط می‌دهند!!

این متن را برای اولین بار رضا مرادی غیاث آبادی نوشت و از آن زمان تا کنون گروه‌های ایران‌ستیز زیادی با آب و تاب فراوان در فضای مجازی منتشر می‌کنند و مواردی را به دلخواه به آن اضافه می‌کنند.

این در حالی است که اساسا نوشته‌های غیاث آبادی با ابهامات جدی روبرو است به طوری که در استناد خود شماره صفحه را ذکر نکرده است و جزئیات آن موضوع مورد بحث قرار گرفته است.

غیاث آبادی به یک کتاب به زبان آلمانی و به نام «Beiträge zur assyriologie und semitischen sprachwissenschaft» استناد می‌کند و ایران‌ستیزان گاهی صرفا نام کتاب را ترجمه کردند و در پایین نوشته‌های خود گذاشتند ولی درباره جزئیات آن هیچ چیزی نمی‌گویند!

چرا غیاث آبادی استنادات مبهم دارد؟

مهم ترین ابهام در متن غیاث آبادی این است که اصلا شماره صفحه را ذکر نکرده است. همین موضوع به ذهن می‌آورد که احتمالا نویسنده این متن نمی‌خواسته مخاطب بتواند درستی متن را ارزیابی کند و به صورت مبهم مواردی را ذکر کرده است.

غیاث آبادی و هم دستانش اینچنین به کتاب استناد می‌کنند:

Beitrage zur Assyriologie und Semitischen Sprachwissenschaft, Dritter band, heft 3, Leipzig, 1897.

همانطور که می‌بینید اصلا شماره صفحه ذکر نشده است! گویا غیاث آبادی نمی خواسته مخاطبان به اصل مطلب مراجعه کنند.

متن درباره چه چیزی است

گویا متن مورد اشاره غیاث آبادی در صفحه ۴۰۰ این کتاب قرار داد. برعکس ادعاهای کوروش ستیزان این متن ارتباط به فاحشه‌خانه‌ها ندارد.

گویا در متن از دادن موارد با ارزش (مانند نقره و…) به یک شخص دیگر سخن گفته می‌شود و شخص گیرنده موظف است در یک تاریخ مشخص موارد را پس دهد. تا آن زمان دختر شخص گیرنده در خدمت شخصی که موارد را داده است قرار می‌گیرد.

در شرحی که برای این متن در کتاب نوشته شده است از به برده گرفتن دختر سخن گفته شده است. در اینجا نه شاه دخالتی دارد و نه اشخاصی از حکومت فشار آوردند. قراردادی میان اشخاصی در بابل است.

این معاملات و موسساتی که چنین معاملاتی انجام می دادند از پیش از هخامنشیان بوده است. بررسی جزئیات چنین معاملاتی در زمان کوروش بزرگ می‌تواند موضوع یک پژوهش باشد که آیا تغییراتی نسب به قبل صورت گرفته است یا خیر؟! آیا به راستی دختران باید تن به فحشا می دادند یا اصلا چنین چیزی نبوده است؟ این موارد را نمی‌توان از این متن کوتاه متوجه شد و نمی‌توان از یک متن کوچک افسانه های دلخواه را ساخت.

آیا کوروش بزرگ این موارد را ابداع کرده است؟

درباره این سنت‌ها در بابل باید توجه داشت که از پیش از هخامنشیان در بابل رواج داشته است و کوروش بزرگ چیزی را احداث و ابداع نکرده است. کوروش ستیزان چنان با آب و تاب نوشته را در آورند که گویی کوروش بزرگ باعث این کارها بوده است!

این درحالی است که هخامنشیان به مرور با برده داری مقابله کردند و چه بسی از دوران کوروش بزرگ تحولاتی در این معاملات و جزئیاتش رخ داده باشد.

اگر هم چنین موضوعی بوده است دولت و کوروش بزرگ دختران را وادار به کاری نمی‌کردند بلکه این سنت در میان مردم بابل وجود داشته است.

آیا دولت نقش مستقیم در این معاملات داشته است؟

این موضوع در موسسات غیر دولتی رخ داده است که از پیش از هخامنشیان و کوروش فعال بودند. به نظر می‌رسد رفته رفته فعالیت این موسسات در دولت هخامنشی کمرنگ تر شده است و همین کمرنگ شدن به ذهن می آورد که هخامنشیان مقابله هایی با این موسسات کردند.

مقابله هخامنشیان با برده‌داری

باید توجه داشت که ما نباید کارکرد و جزئیات همه سازمان‌ها و موسسات دوران پیش از هخامنشیان را به دوران هخامنشیان فرافکنی کنیم!

می‌دانیم که هخاشنشیان با برده‌داری مبارزه کردند و به حقوق کارگران احترام می‌گذاشتند. این موضوع از استوانه کوروش بزرگ و الواح تخت جمشید کاملا آشکار است. با توجه به این سیاست هخامنشیان، احتمال می‌رود تحولاتی در کارکرد چنین موسساتی هم به وجود آمده باشد!

اولین مقابله کوروش با برده داری در بابل را می‌توان در استوانه کوروش دید که با منابع یهودی همسانی دارد (استوانه کوروش بندهای ۲۵- ۲۶ و همچنین بند ۳۲).

ولی طبیعتا تا زمانی که هخامنشیان به صورت کامل با سنت‌های بابلی آشنا شوند و حتی با آنها مقابله کنند زمان می برده است. به ویژه آنکه این موسسات غیر دولتی بودند.

درباره مقابله با برده داری در بابل توسط هخامنشیان باید توجه داشت که این موضوع به صورت تدریجی انجام گرفت. به طوری که با توجه به اسناد بابلی متوجه می‌شویم رفته رفته قیمت برده‌ها افزایش یافت و قیمت برخی خدمات دیگر و کالاهای اساسی ثابت ماند و این خود باعث می‌شد که برده داری دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد (برای دانش بیشتر ن.ک: وکیلی، شروین ١۳۹۰. داریوش دادگر، نظم هخامنشی و ظهور هویت ایرانی. تهران: شورآفرین، صص ۷۱۸-۷۱۹) در نتیجه برده داری به سمت حذف شدن پیش می‌رفت.

همه اینها در صورتی است که کوروش به دلایل پدافندی بابل را فتح کرد چرا که سه کشور لودیه و مصر و بابل علیه کوروش متحد شده بودند و عملا جنگ را علیه ایرانیان آغاز کرده بودند. بنابراین کوروش بزرگ به دلیل دفاع از مرزهایش و رفع خطر دوباره اقدام به فتح بابل کرد نه آنکه به دلیل اصلاح سازمان‌های فرهنگی یا اقتصادی این کشور را فتح کند.

همه اینها نشان می‌دهد که حذف برده داری یک شبه قابل انجام نبود و همانطور که هخامنشیان با برده داری به صورت تدریجی مقابله کردند چه بسی با موسسات مورد اشاره هم مقابله کرده اند که متاسفانه به دلیل فقدان داده ها نمی توانیم نظر قطعی دهیم.

برده داری در دیگر تمدن‌ها

متاسفانه تا همین چند قرن پیش برده‌داری در جهان رواج داشت. در اروپا و امریکا برده داری رواج تمام داشت.

در اقوام عرب و احکام اسلامی قوانین ویژه ای برای برده‌ها و حتی برده فروشی وجود داشت. اقوام ترک و… هم مستثنی نبودند.

همه اینها در حالی است که هخامنشیان در دوران باستان با برده داری مقابله کردند ولی این موضوع در جهان باستان آنقدر در میان مردم جای داشت که ریشه کن نشد.

امروز هم به نوعی برده داری مدرن وجود دارد و قابل کتمان نیست. با وجود همه تلاش‌های فعالان حقوق بشر هنوز این برده داری مدرن ریشه کن نشده است.

پانویس:

۱- نگاه کنید به: Beiträge zur Assyriologie und semitischen Sprachwissenschaft – Google Books

دیدگاه‌ها


دیدگاه خود را در اینستاگرام در میان بگذارید:

خِرَدگان در تلگرام و اینستاگرام

کانال تلگرام خردگانبرگه اینستاگرام خردگان

خط میخی

خط میخی پارسی باستان - سامانه بومیش
با ما همراه باشید:
Instagram
Telegram
به کار گیری یا روگرفت از نوشته‌های این پایگاه تنها پس از پذیرش قوانین پایگاه امکان پذیر است: قوانین پایگاه خِرَدگان
توسعه نرم افزاری: مجید خالقیان
آیا در زمان کوروش دختران وادار به فحشا می شدند؟