تاریخ و فرهنگ ایران زمین

آریاییان از شناسه های زبانی و جغرافیایی تا ابزار های سیاسی (بخش سوم )

آریاییان از شناسه های زبانی و جغرافیایی تا ابزار های سیاسی: بخش سوم | نویسنده: ایمان کیارسی | واپسین به روزرسانی: 6 فروردین 1397 |


آریاییان از شناسه های زبانی و جغرافیایی تا ابزار های سیاسی (بخش سوم )

وراثت،ژنتیک و ژن ها – نژاد در مطالعات تاریخی و انسان شناسیِ قدیم و شناخت فرهنگ ها،شناسه ای است مهم  که معرف جغرافیای مرزی و فرهنگی افراد بشر است.

برای درک هر چه بهتر این بخش ، قسمت های نخست و دوم این نوشتار را مطالعه بفرمایید:

بخش اول : https://kheradgan.ir/p/17335

بخش دوم : https://kheradgan.ir/p/17405

وراثت:

تا آنجا که علم پیش رفته است ، دریافتیم که وراثتِ خواص ویژه در نوع بشر، سخنی سخت خنده آور است، بدان معنا که شاید خط وراثت بتواند شاخصه های ظاهری و فیزیکی را یدک بکشد ، اما محال است که خصایص ویژه ای را از قبیل خِرَد ، تفکر و اندیشۀ نوین و حتی علوم نوین را به متولدۀ خود منتقل سازد. البت باید به این نکته اشاره کرد که همان خواص ظاهری و فیزیکی به شدت به نوع جغرافیا همچون ( آب و هوا و نوع خوراک ) متکی است که همانا اگر این شرایط در متولده ها متفاوت با پدران و مادران خود باشد ، نسل های بعدی همان ظاهر نسبتا هم سان را نیز از دست خواهند داد!.

وراثت مذهبی:

این نوع وراثت که باز هم از راه خط خونی اعمال نمی شود ، تنها گزینه ای است که می تواند جوامع را هر چه همرنگ تر و هم اندیشتر بار بیاورد. حال ممکن است آن مذهب ، از مذاهب ابراهیمی باشد و یا از مذاهب بودایی و … و این هم اندیشی و یک پارچگی آن جوامع، دلیلی بر بهبود شرایط زندگانی آن افراد نخواهد بود ، چرا که می بایست نوع دین و مذهب فراگیر شده را نیز مورد بررسی قرار داد که چه مقدار با اندیشه های انسانی همسان است!.

علم وراثت:

کلمۀ ژنتیک اولین بار توسط بیستن در سال 1907 بکار برده شد.وی این کلمه را برای توضیح شاخه های جدیدی از زیست شناسی به کار برد در این علم بررسی می شود که چگونه گیاهان ، حیوانات و انسان ها ویژگی ها و خصوصیات را از طریق ژن ها از نسلی به نسلِ بعد منتقل می کنند.» (نقل از مبانی ژنتیک اثر جونز – کارپ – ترجمۀ دکتر فارسی و دکتر شهریاری- نشر بنفشه ص 1 )

حال آن خصوصیات چه هستند و چگونه از نسلی به نسل بعدی منتقل می شود؟

« بدن انسان از تریلیون ها سلول ساخته شده است. این سلول ها انواع مختلفی دارند.برای مثال می توان به سلول های پوستی ، سلول های خونی ، سلول های ماهیچه ای ، سلول های چربی و سلول های عصبی اشاره کرد.هر گروه از از سلول ها دارای وظایف مخصوص خود هستند.با این وجود اکثر این سلولها فارغ از اینکه چه وظیفه ای بر عهده دارند ، در ساختمان خود دارای بخشی به نام هسته می باشند.در هستۀ هر سلول تعدادی مولکول به نام کروموزوم وجود دارد. کروموزوم ها مسئول ذخیره سازی اطلاعات ژنتیکی هستند.تعداد کروموزوم ها در هر یک از گونه های جانداران متفاوت است، مثلا  انسان دارای 46 کروموزوم است.» ( مایکل ایزنک،ص 131-132 )

در جدول زیر می توان تفاوت کروموزوم ها در برخی از گونه ها را مشاهده کرد:

مبانی شناخت انسان-اثر مایکل ایزنک ص 130-131

برای درک بهتر این مطلب که چگونه این عمل وراثت صورت می گیرد می بایست درک درستی بر ژن ها نیز داشته باشیم.

ژن ها :

« یک ژن مقداری از دی.ان.ای است که برای ساخت یک پروتئین لازم است.به گفته باس ( 1999 ) ژن ها کوچکترین واحد های وراثتی مجزا هستند که توسط فرزندان به صورت دست نخورده به ارث برده می شوند بدون آنکه شکسته یا ترکیب شود.به طور کلی هر ژن یک مجموعه دستورالعمل برای ساختِ یک پروتئین مشخص است. همه سلول های یک موجود زنده،حاوی ژن های یکسانی هستند.با این وجود سلول ها تمامی پروتئین هایی را که دستورالعملشان در ژن وجود دارد نمی سازند.بلکه در هر سلول تنها بخشی از ژن ها فعال هستند.در واقع آنچه سلول های کبد را از سلول های مغزی یا سلول های عصبی متمایز می کند همین تفاوت در ژن های فعالِ این سلول هاست که منجر به ساختِ پروتئین های متفاوتی می شود.در هر جایگاه معین از هر کروموزوم معین ، ژن مشخصی قرار دارد.» ( مایکل ایزنک،ص 131-132 )

« در خلال تولید مثل ، این خصوصیات نیستند که منتقل می شوند، بلکه بعضی از عناصر یا عواملی که خصوصیات را تعیین می کنند از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.این عوامل را امروزه ژن می نامیم.»(جونز – کارپ –  ص 1 )

نکته ای که جا دارد در این برهه به آن اشاره کرد این است که حقیقتا این مفاهیم آن مقدار پیچیده هستند که به راستی مجالی برای ورود به آنها نیست اما در حین پیچیدگی ، بسیار شیرین و دل چسب هستند.

سخن دیگر که می بایست به آن اشاره شود این است که اکنون متوجه می شویم چرا علم نوین انسان شناسی به کلی مفاهیم نژاد را به دور انداخته است ، به این دلیل که نژاد درست همانند یک قفس عمل می کند که کسی نمی تواند وارد آن شود در صورتی که اصلا چنین نیست و هیچ یک از جوامع نمی تواند مدعی بر آن باشد که ساختار درونی بدنش با دیگری متفاوت است به این دلیل که این سخن به هیچ عنوان منشأ و خط علمی ندارد و تنها در چهارچوب گزافه گویی باقی می ماند.

پس حال که انسان ها از لحاظ ساختمان درون یگانه می نمایند ، پس این تفاوت های فرهنگی چگونه پدید آمده است.باید بگویم که این تفاوت ها ، همان گونه که در بخش های اول و دوم این نوشتار به آن اشاراتی شد، همگی ساختۀ دست خود بشر است برای راهبرد هر چه بهتر زندگانی خویش و بهبود شرایط زیست محیطی خود.برخی به خوبی عمل کردند و برخی دیگر نیز تلاش هایشان کم بازده بوده است و این بدان معنا است که همگی تلاششان بهبود شرایط زندگانی خویش بوده است و هدفی یگانه داشتند.

با این توضیحات ، در این بخش از نوشتار بنده نیز همچون کُنراد فیلیپ کُتاک که تقسیم بندی نژادی را من درآوردی قلمداد کرد، به طور کل باور به یک نژاد برتر را نه تنها من درآوردی می دانم ، بلکه ذهنیتی فاشیستی می دانم!. این فرهنگ ها و وجدان ها و شرافت های برخی از اجمتاع بشر است که قابلیت های رفتاری او را خِرَدگرانه تر می نمایاند نه نژاد او که حال خط خونی ویژه و خاصی را نیز یدک بکشاند.در واقع تعلیم و تربیت است که انسان را والا می سازد نه چیز دیگر!.

پایان بخش سوم

بن مایه ها:

-کیارسی،ایمان:( 6 فروردین 1397). «آریاییان از شناسه های زبانی و جغرافیایی تا ابزارهای سیاسی». پایگاه خردگان.

-نشانۀ رایاتاری: https://kheradgan.ir/p/17418

-مایکل،ایزنک،کتاب مبانی شناخت انسان.

-جونز،کارپ،مبانی ژنتیک،ترجمۀ دکتر فارسی و دکتر شهریاری- نشر بنفشه.

برچسب:
آریایی

دیدگاه‌ها


دیدگاه خود را در اینستاگرام در میان بگذارید:

خِرَدگان در تلگرام و اینستاگرام

کانال تلگرام خردگانبرگه اینستاگرام خردگان

خط میخی

خط میخی پارسی باستان - سامانه بومیش
با ما همراه باشید:
Instagram
Telegram
به کار گیری یا روگرفت از نوشته‌های این پایگاه تنها پس از پذیرش قوانین پایگاه امکان پذیر است: قوانین پایگاه خِرَدگان
توسعه نرم افزاری: مجید خالقیان
آریاییان از شناسه های زبانی و جغرافیایی تا ابزار های سیاسی (بخش سوم )