تاریخ و فرهنگ ایران زمین

نگاه تحلیلی به داستان فریدون در اسطوره‌های ایرانی

| نویسنده: فرهاد کاظملو | برگرفته از: سرزمین آزادگان، مهر و آبان ١۳۹۴* |

نگاه تحلیلی به داستان فریدون در اسطوره‌های ایرانی

موضوع تولد فریدون در شاهنامه با خواب آغاز می‌شود به طوری که ضحاک خواب می‌بیند که سه نفر قصد تاج و تخت او را کرده اند که یکی از ایشان صاحب فره ایزدی است و با گرز گاو سر به حمله می‌کند ضحاک خواب را با دانایان و اهل خرد در میان می‌گذارد و آنها پیش بینی تولد شخصی را می‌کنند که بوسیله گاو برمایه شیر داده می شود و در سن بالندگی به خونخواهی پدر و کسانی که ضحاک کشته است بر می‌آید. از طرف دیگر مادر فریدون بعد از تولد، کودک را پیش پرستنده گاو که گاو برمایه را داشت می برد و به وی می‌سپارد و سه سال بعد به دلیل با خبر شدن ضحاک از محل کودک مادر او را به کوهستان پیش مرد دینی می برد و گاو برمایه بدست ضحاک کشته می‌شود و فریدون تا سن ١٦ سالگی در کوهستان نشو و نما می‌کند و بعد پیش مادر آمده و داستان زندگی خود را از مادر می‌شنود وتصمیم به قیام می گیرد. در این داستان چند مورد بسیار قابل تامل است:

– خواب دیدن ضحاک بیانگر آن است که وقتی ظلم و ستم و انسان کشی توسط یک اندیشه ویرانگر به حد اعلا می‌رسد تاثیر این اندیشه به چشمه جوشان این تفکر با باز تولید ضد آن ظاهر شده و با انگیزش ناخودآگاه شخص بر وی غلبه کرده و به صورت خواب و رویا در او نمود می‌یابد و شخص را در جهت نابودی خودش سوق می‌دهد چون که اصل بقای نوع انسانی و انسانیت از اصول مسلم و فنا ناپذیر حیات و خلقت است و هر نیروی که در جهت تخریب بحرانی آن بر آید از خود آن نیرو ضد آن باز تولید می‌شود و در جهت جدال با تخریب و ویرانگری بر می‌آید.

– همانی داستان موسی و فرعون هم نشان تایید مطلب فوق‌الذکر است…

– گاو برمایه: گاو نشان باز تولید و تجدید حیات و یکی از صور فلکی است و نوید احیای بهار است. در آیین میترایی گاو مظهر پیروزی به طبیعت حیوانی است. در اسطوره‌های باستانی ایران ما به اولین انسان و اولین گاو بر می‌خوریم و اهریمن دشمن گاو است و آن را می‌کشد و بعد از کشته شدن گاو ٥٥ نوع غله و ١٢ نوع گیاه دارویی بوجود می‌آید که این موارد خود قابل باز گشایی و تحلیل عمیق است با توجه به موارد فوق از اینکه فریدون توسط گاو برمایه تغذیه می‌شود اشاره به این دارد که انسان در صورتی می‌تواند به تیرگی درون و جهل جامعه پیروز و فیروز شود که با فطرت و صداقت اصیل و ذاتی خود که با طبیعت پیود دیرین دارد پیوستگی بی واسطه بر قرار کند و تحت تربیت طبیعت بکر قرار گیرد و در این داستان گاو بر مایه نهاد و سرشت پاک انسان و طبیعت است.

– مرحله دوم بالندگی فریدون در خدمت فرزانه‌ای در بلندای اندیشه تعالی یافته بر اساس خرد گرایی و آزاد اندیشی شکل می‌گیرد که با نماد کوه و قله رفیع آن بیان شده است

– ماردوش ضحاک مار در داستان‌های اساطیری از نمادهای اهریمنی است و در ایجاد غفلت و گمراهی نقش دارد مثل آن در داستان آدم و حوا و نقش مار در آن غذای مار در این داستان مغزجوانان بیان شده است این موارد اشاره دارد به اینکه جهل و سیاهی برای بقای خود همیشه با به انحراف کشیدن خرد انسانی به خرافات و مشغول کردن تفکر به افکار واهی انسان را از انسانیت دور کرده و به سمت توحشی ویرانگر می‌کشاند و آسایش و آرامش را از جامعه می‌گیرد.

بن‌مایه‌:

* کاظملو، فرهاد (مهر و آبان ١۳۹۴). «نگاه تحلیلی به داستان فریدون در اسطوره‌های ایرانی». سرزمین آزادگان. ش ۶، ص ۳۱.

شرایط استفاده از نوشتار:

از آنجایی که هرگونه استفاده یا رونوشت از نوشتارها بر اساس پیمان نامه کاربری امکان پذیر است، اگر قصد رونوشت از این نوشتار را دارید، بن‌مایه آن را یاد کنید. طبیعی است که ذکر مواردی مانند نام پدیدآور (نویسنده، گردآورنده و…)، تاریخ واپسین به روز رسانی، عنوان کامل نوشته به همراه پیوند (لینک) و همچنین ذکر تارنمای خردگان (www.kheradgan.ir) ضروری است.

دیدگاه‌ها


دیدگاه خود را در اینستاگرام در میان بگذارید:

خِرَدگان در تلگرام و اینستاگرام

کانال تلگرام خردگانبرگه اینستاگرام خردگان

خط میخی

خط میخی پارسی باستان - سامانه بومیش

درباره بزرگان

درباره زرتشتدرباره کوروش بزرگ
درباره فردوسیدرباره دکتر مصدق
به کار گیری یا روگرفت از نوشته‌های این پایگاه تنها پس از پذیرش قوانین پایگاه امکان پذیر است: قوانین پایگاه خِرَدگان
توسعه نرم افزاری: مجید خالقیان
نگاه تحلیلی به داستان فریدون در اسطوره‌های ایرانی