آخرین خبر/ بخشی از کتیبه هخامنشی انسان بالدار که از141 سال قبل تاکنون گمشده بود در محوطه پاسارگاد پیدا شد.
به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد با این کشف نقش برجسته انسان بالدار کامل شد؛ اینک امید می رود با خوانده شدن آن، ابعاد تازه ای از این تندیس منصوب به بنیادگذاری دودمان هخامنشی روشن شود.
به گزارش «خبرجنوب»، انسان بالدار یکی از نقوش برجسته دوره هخامنشی است که در ضلع شمال غربی کاخ دروازه پاسارگاد دیده می شود و مردی را نشان می دهد که بزرگتر از اندازه طبیعی است، به طوری که از فرق سر تا کف پا حدود 2 و نیم متر است و با احتساب تاجش به 2 متر و 90 سانتی متر می رسد. تصویر این مرد بالدار از نیم رخ و به سمت چپ و به طرف داخلی و سمت مرکزی تالار کاخ بر روی سنگ حکاکی شده است.
انسان بالدار پاسارگاد تنها نقش برجسته سالم و کامل در این محوطه جهانی است که هم اینک نیز مورد مرمت و حفاظت اصولی قرار گرفته است.
در این باره مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد گفت: در حال بررسی محوطه کاخ های مجموعه پاسارگاد بودیم که ناگهان به این سنگ نبشته برخوردیم.به گفته وی در نقاشیهایی که جهانگردان خارجی در اواخر سده 18 و البته اوایل سده 19 میلادی از انسان بالدار پاسارگاد به تصویر کشیده اند،
سنگ نبشته ای دیده می شود که هم اکنون وجود ندارد.
فدایی افزود: برخی از کارشناسان بر این باورند که این سنگ نبشته که در تصاویر دیده می شود متعلق به انسان بالدار نیست اما با پیدا شدن این تکه سنگ که ابعادش به 70 تا 80 سانتی متر می رسد و سطحی صاف دارد می توان از اینکه چنین سنگ نبشتهای بالای سر تندیس انسان بالدار وجود داشته، مطمئن شد.
وی افزود :بررسی این تکه سنگ همچنان ادامه دارد و امید واریم قسمت های گم شده آن را نیز پیدا کنیم. مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد با بیان اینکه حدود 141 سال قبل این کتیبه بر فراز این نقش وجود داشته است، افزود: شوربختانه در دوره ای این سنگ نبشته به سرقت رفته ونقش آسیب دیده است.
فدایی همچنین گفت: این تکه سنگ پیدا شده در محوطه کاخ های اطراف انسان بالدار پیدا شد و در ابتدا کارشناسان گمان می کردند که قسمتی از دیواره های کاخ ها باشد اما با بررسی های بیشتر مشخص شد که تکه ای از کتیبه انسان بالداراست.
وی با بیان اینکه سنگ نگاره انسان بالدار سالم ترین و زیباترین نقش ایجاد شده در مجموعه جهانی پاسارگاد است، افزود: سنگ نگاره مردی را نشان می دهد با ریش انبوه کوتاه، ردای بلند و تاجی بر سر در حالی که چهار بال او را در بر گرفته اند و رو به سوی مرکز کاخ های این محوطه دارد.
بنابر این گزارش این نقش از هنر و فرهنگ های ملل مختلف آن روز الهام گرفته شده است. از جمله تاج که پیشینهای مصری دارد، لباس بلند مرد که ایلامی است و بالها که ریشه در هنر آشور دارد.
به کارگیری هنر ملل مختلف در این سنگنگاره بر گرفته از اندیشه های والای انسانی است. در واقع هر قسمت نقش بیان کننده حضور نماینده ای از ملت های گوناگون است.
به اعتقاد باستان شناسان این سنگ نگاره یک نوع اتحاد و همدلی را میان مردمان سرزمین های مختلف با اندیشه برابری انسان ها با هر رنگ، نژاد و زبانی به وجود می آورد.
بنابر اسناد تاریخی موجود بالای این نقش برجسته تا سال 1243 خورشیدی، مزین به سنگ نبشته ای میخی و سه زبانه بوده با مضمون «من کوروش شاه هخامنشی ام». ولی پیش از سال 1256 خورشیدی این سنگ نبشته را از بالای نقش برداشته اند.
برگرفته از:
آخرین خبر (20 آبان 1397). «چیزی نمانده راز « انسان بالدار» پاسارگاد برملا شود».