Escort pornmaxi.com pornblu.com

sakarya escort Sakarya Escort Sakarya Escort Sakarya Escort Sakarya Escort Bayan Kayseri Escort Webmaster Forum
ankara escort bayan ankara escort bayan ankara escort
escort ankara escort çankaya escort kızılay escort antalya escort escort bayan
şirinevler escort avcılar escort beylikdüzü escort türbanlı escort kapalı escort türbanlı escort avrupa yakası escort
خانه » ایران باستان » سخنان کوروش بزرگ با منبع

سخنان کوروش بزرگ با منبع

| نويسنده: مجید خالقیان | واپسين به روزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ |


سخنان کوروش بزرگ با منبع (بن مایه)

اثری زیبا از استاد حجت الله شکیبا

اثری زیبا از استاد حجت الله شکیبا

کتیبه پاسارگاد که از زبان کوروش می‌گوید:

من کوروش هستم، شاه، هخامنشی

کتیبه سه زبانه پاسارگاد (CMa)، برگردان پی‌یر لوکوک (برگردان پارسی نازیلا خلخالی)

سخنان کوروش بزرگ

مقایسه استوانه کوروش بزرگ با کتیبه‌های دیگر آن دوران

مقایسه استوانه کوروش بزرگ با کتیبه‌های دیگر آن دوران

(و آنگاه که) سربازان بسیار من دوستانه اندر بابل گام بر می‌داشتند، من نگذاشتم کسی (در جایی) در تمامی سرزمین‌های سومر و اکد ترساننده باشد.

بند ۲۴ استوانه کوروش، برگردان عبدالمجید ارفعی

سخنان کوروش بزرگ

من همه سرزمین‌ها را در صلح (امنیت) نشاندم.

بند ۳۶ استوانه کوروش، برگردان شاهرخ رزمجو

سخنان کوروش بزرگ

درماندگان باشنده در بابل را که (نبونئید) ایشان را به رغم خواست خدایان یوغی داده بود نه در خور ایشان، درماندگی‌هاشان را چاره کردم و ایشان را از بیگاری برهانیدم.

بند ۲۵ استوانه کوروش، برگردان عبدالمجید ارفعی

سخنان کوروش بزرگ

اندرز کوروش بزرگ به فرزندانش:

کدام مهربانی زیباتر از مهربانی میان برادران است؟ ای کمبوجیه به یاد سپار تنها آن برادر از رشک‌های گیتی ایمن است که در دل دیگر برادر خود، بزرگ و گرامی باشد….

کوروش نامه گزنفون، دفتر ۸، بخش ۷، بند ۱۶، برگردان ابوالحسن تهامی

اندرز کوروش بزرگ به فرزندانش

راه دل ربودن و دل بسته کردن مردمان نه با درشتی و تند خویی ست که با تیمار و اندوه خواری‌های مهرورزانه است.

کوروش نامه گزنفون، دفتر ٨، بخش ٧، بند ۱۳، برگردان ابوالحسن تهامی

سخنان کوروش بزرگ

مهر بورزید دوستان را، و این مهرورزی شما را نیرویی خواهد داد که با آن دشمنانتان را بر اندازید.

کوروش نامه گزنفون، دفتر ٨، بخش ٧، بند ۲۸، برگردان ابوالحسن تهامی

سخنان کوروش بزرگ

 کوروش از پدرش آموخته بود:

کسی را نیاز برآورده نخواهد شد که از ایزدان محصولی فراوان پاداش خواهد اما هیچ دانه‌ای نیافشانده باشد. این نماز ها ناساز و ناهمگون با آیین آسمان است.

 کوروش نامه گزنفون، دفتر ۱، بخش ۶، بندهای ۶ و ۷، برگردان ابوالحسن تهامی

سخنان کوروش بزرگ

اگر خواهیم که فرزندانمان نکو مردان باشند و آراسته به نیکی‌ها، چاره‌یی‌مان نیست جز آنکه نیک‌تر نمونه باشیم بهر ایشان. و چون فرزندان در برابر خویش جز نیکی نمی‌بینند، فرومایگی و پستی نمی‌شناسند و بسوی‌اش گام نمی‌نهند. و چون سخن زشت و شرم آور نمی‌شنوند، زشت و شرم آور نمی‌گویند. پس، آن گونه زندگانی پیش خواهند گرفت که نیکوست و زیباست.

 کوروش نامه گزنفون، دفتر ۷، بخش ۵، بند ۸۶، برگردان ابوالحسن تهامی

سخنان کوروش بزرگ

 فرمانروایی بر مردمان به شیوه‌ای نیک و والا بزرگ تر از هر کار دیگر است.

 کوروش نامه گزنفون، دفتر ١، بخش ۶، بند ۸، برگردان ابوالحسن تهامی

سخنان کوروش بزرگ

فرمانروا، به باور من باید که نشان تفاوت‌اش با مردمان نه در زندگانی آسوده و پر آرایه باشد که در پیش‌اندیشی‌ها باشد و در خِرَد و در شوق وی به کار…

 کوروش نامه گزنفون، دفتر ١، بخش ۶، بند ۸، برگردان ابوالحسن تهامی

سخنان کوروش بزرگ

باید آگاه باشیم که به روزگاران پیش، آز تاراج کردن، سرنوشت بسی پیروز گران را دگرگون کرده است. هر آنکه به تاراج می‌رود مرد نیست، استری است بارکش!

کوروش نامه گزنفون، دفتر ۴، بخش ۲، بند ۲۵، برگردان ابوالحسن تهامی

سخنان کوروش بزرگ

گزنفون از زبان کوروش بزرگ نوشته است:

ما این کشوران به بیداد نگشوده ایم، ما به ستم دست نیانداختیم بر دیگر کشوران و به زور نتاختیم بر آنها، که بر ما تاختند دیگران و ما به پدافند خویش ایستادیم …

کوروش نامه گزنفون، دفتر ۷، بخش ۵، بند ۷۸، برگردان ابوالحسن تهامی

سخنان کوروش بزرگ

پس از آنکه مرگ مرا در رباید، مبادا که پیکر من به زر و یا سیم بپوشانید. یا در تابوتی از زر و سیم و از آن دست نهید، که پیکرم را با شتاب که توانید به خاک بسپارید. آرامیدن به کدامین جای فرخنده تر از خوابیدن بر دامان خاک است که مادر همه زیبایی‌هاست، که دایه همه نیکی‌هاست؟ در سراسر زندگی دوستار مردمان بوده‌ام، و چه چیز نیکوتر از به خاک پیوستن و به مردمان بهره رساندن؟

کوروش نامه گزنفون، دفتر ٨، بخش ٧، بند ٢۵، برگردان ابوالحسن تهامی

.

 کوروش برای کسانی که کردار نیک را پیشه سازند آرزوی سعادت و به آنان که رفتاری زشت دارند نفرین کرد.

خلاصه فوتیوس از تاریخ کتزیاس، کتاب ٨، بند ۵

سخن بیشتر درباره وصیت نامه کوروش بزرگ:

بررسی وصیت نامه (اندرزهای پایانی) کوروش بزرگ

ای مرد من کوروش فرزند کمبوجیه ام، که امپراطوری آسیا را اساس نهادم و شهریار آسیا بودم. پس بر این مقبره رشک مبر.

Arrian, Anabasis. 10, 8-6؛ ن.ک: نجف زاده، ۱۳۹۲: ص ۶۴ و پلوتارک، ۱۳۴۶: صص ۴۲۴ -۴۲۵

سخنان کوروش بزرگ

چندی از نوشته‌های اسناد معتبر درباره کردار نیک کوروش بزرگ

.

کمک کوروش بزرگ به تهیدستان پس از فتح بابل:

[کوروش] آنانی که توان‌هاشان در حد بسیار پایین بود، به زندگانی بازگردانید، از آن روی که به گونه‌ای پیوسته خوراکشان بدانان داده شده است…

کتیبه بابلی گزارش منظوم (Verse Account)

ارفعی، عبدالمجید (۱۳۸۹). فرمان کوروش بزرگ. تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی. ص ۲۵

کمک کوروش بزرگ به تهیدستان پس از فتح بابل

.

رسیدگی کوروش بزرگ به پرستشگاه‌ها:

از ماه کیسلیمو (ماه نهم، از ۳ دی ماه تا ۲ بهمن ماه) تا ماه ادرو (ماه دوازدهم، از ۳ اسفند تا ۳ فروردین ماه) خدایان اکد که نبونئید واداشته بود تا به بابل آورده شوند […] به شهرهای مقدس خود بازگشتند…

رویدادنامه نبونئید، ستون 3، بند 21

ارفعی، عبدالمجید (1389). فرمان کوروش بزرگ. تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی. ص 15

شباهت سخنان کوروش بزرگ در منابع

شباهت گفته‌های کوروش بزرگ به شعرهای ایرانی

.

آنکس که آرمان خویش از گفته به کردار نمی آرد و خرسند است، باید به یاد آورد که نیم مردی بیش نیست…

(کوروش نامه گزنفون، دفتر ۳، بخش ۳، بند ۳۸، برگردان ابوالحسن تهامی)

خِرَد ایرانی

.

احترام به پرستشگاه‌های اقوام و ادیان گوناگون:

در پی امنیت شهر بابل و همه جایگاه‌های مقدسش بودم…

(بند ۲۵ استوانه کوروش، برگردان دکتر شاهرخ رزمجو)

خِرَد ایرانی

.

شباهت گفته‌های کوروش بزرگ در کوروپدیا (کوروش نامه) به گفته‌های کیخسرو در شاهنامه فردوسی:

هراسی که مرا همواره همراه می‌آمد این بود که مبادا روزی پای به راه کـژی و اهریمنی گذارم…

(کوروش نامه گزنفون، دفتر ۸، بخش ۷، بند ۷، برگردان ابوالحسن تهامی)

خرد ایرانی

سخنان کوروش که از استوانه کوروش گزینش شده‌اند را می‌توان از سخنان معتبر کوروش بزرگ دانست. آن مواردی که در کتیبه‌ها و اسناد بابلی هم آمده‌اند،‌ از مطالب معتبر محسوب می‌شوند. اما آنچیزی که بیشتر از جنبه‌های تاریخی ما را بر آن داشت تا این همه این سخنان را گسترش دهیم جنبه‌های ادبی و اخلاقی این سخنان است. به ویژه جملات گزینش شده از کوروش‌نامه گزنفون که بیشتر از نظر ادبی و اخلاقی مهم هستند.

درباره اعتبار کوروش نامه گزنفون بخوانید:

گزنفون کارنامه بهتری نسبت به هرودوت و کتزیاس دارد

کلیپ سخنان کوروش بزرگ: 

بن‌مایه‌ها و یاری‌نامه‌ها:

– خالقیان، مجید (۲ اردیبهشت ۱۴۰۰). «سخنان کوروش بزرگ با منبع». پایگاه خردگان.

– ارفعی، عبد المجید (۱۳۸۹). فرمان کوروش بزرگ. تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی..

– پلوتارک (۱۳۴۶). حیات مردان نامی، ترجمه رضا مشایخی. جلد سوم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

– رزمجو، شاهرخ (١۳۸۹). استوانه کورش بزرگ. تهران: فرزان روز.

– کتزیاس (١٣٨٠). خلاصه تاریخ کتزیاس از کوروش تا اردشیر (معروف به خلاصه فوتیوس). ترجمه کامیاب خلیلی. تهران: کارنگ.

– گزنفون (١٣٨٩). زندگی کوروش (تربیت کوروش) [مشهور به کوروش نامه]. ترجمه ابوالحسن تهامی. تهران: نگاه.

– لوکوک، پی‌یر (۱۳۸۹). کتیبه‌های هخامنشی. ترجمه نازیلا خلخالی. به کوشش ژاله آموزگار. چاپ سوم. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.

– نجف زاده اتابکی، ابوالحسن (۱۳۹۲). پاسارگاد شهر کوروش. پازینه: تهران.

– هرودوت (١٣٨٩). تاریخ هرودوت. ترجمه مرتضی ثاقب فر. تهران: اساطیر.

– Razmjou, Shahrokh. “Translation of the text on the Cyrus Cylinder- Translated from the original text by Shahrokh Razmjou, curator, Department of the Middle East“. The British Museum.


يک خواهش دوستانه

خواهشمند است اگر قصد رونوشت از اين نوشتار را داريد، بن‌مايه (www.kheradgan.ir) و نويسنده آن را ياد کنيد

برچسب ها:
پست قبلی
پست بعدی

51 دیدگاه

  1. کوروش بزرگ

    بسیار عالی. فقط ببخشید اینجا کوروش میگوید پیکر مرا به خاک بسپارید در حالی که آریان در مورد وجود تابوت در مقبره کوروش مینویسد!

    • با درود
      نیاز به بررسی بیشتر دارد
      می توان گفت پیکر کوروش را در تابوت به خاک سپردند در مقبره اش(کاری که مسیحیان امروز انجام می دهند)

  2. پاپک آدورپایگان

    پاسخ به تاریخ : باز که یاویدی ، همانگونه که پیشتر گفتم فردیدهای شاخه ای(قوانین فرعی) زرتشتیان به گردن خودشان است و هرگاه روا(صلاح) دانستند میتوانند آنرا با خواست خودشان دگرگون سازند ، تنها «گاتاها» است که همواره پایدار میماند و فردیدهای پایه ای(قوانین اصلی) آن، پس آری زرتشتیان هرگاه بخواهند میتوانند روش خاکسپاری را جایگزین سازند زیر خاک یا درون سنگ و… ، ناچارم ساختی دیدگاه پیشینم را باز پخش کنم و پاسخت را دوباره بنویسم .
    نخست اینکه باید بدانی اوستا دارای بخشهای گوناگونیست ، هسته و سپندترین(مقدس ترین) بخش آن «گاتاها» میباشد که سخنان خود زرتشت اسپیتمان است و درونمایه اش ستایش خدای یگانه «اهورامزدا» که پیوستگی و یگانگی همه هستی با آن است ، بر پایه آن گیتی پهنه ی(صحنه ی) نبرد نیک و بد است و هومن(انسان) خود برمی گزیند که پیرو کدام یک باشد ، میتواند با خردی و نیرویی که اهورامزدا به او داده به نبرد اهریمن رود یا میتواند با تنبلی و دروغ پیرو دیوان شود ، بخشهای دیگر همچون یشتها و ویسپرد ، زند و بازنمود(تفسیر و توضیح) گاتاها است یا نوشته هایی همراستا با گاتاها که بدست پیروان نوشته شده و وندیداد که دربرگیرنده فردیدهای(قانون های)زرتشتیان است ، همانگونه که از نام اوستا پیداست دانشنامه آیین و باور ایرانیان است پس از نگارش گاتاها بدست زرتشت بزرگ ، مغان و پیروان آیینهای کهن مانند مهرپرستان و چند خدایان با گرویدن به آیین زرتشت باورها و استوره های کهن خود را با آن آمیختند و به کنار گاتاها افزودند ، در هر دینی پس از گذر زمانی رسته هایی(فرقه هایی) پدید می آیند که زند(تفسیر) خود را برهوده(برحق) و زند دیگران را تباه(باطل) میدانند مانند داستان شیعه و سنی در اسلام ، زرتشتیان برای پیشگیری از این پراکنش(تفرقه) همگی زند ها را کنار هم گردآوردند( جمع کردند) به ویژه در دوران شکوهمند ساسانیان برای پیشگیری از ناخشنودی کمینه ها(اقلیت ها) ، برای پیشگیری از گسستگی کشور در برابر دشمن نیرومندی بنام پادشاهی روم و برای پیشگیری از پراکنشی(تفرقه ای) که دین های نو(جدید) مانند مزدکیان و مانویان گسترانیده بودند نیاز بود سرتاسر کشور دارای یک دین یگانه باشد برای همین ساسانیان بزرگان همه آیین ها را گرد هم آورد و با گزینش(انتخاب) آنها بهترین زند را برگزیدند و به اوستا افزودند بنابراین همه ی بیشینه ها و کمینه ها(اکثریت و اقلیت) دارای یک نسک یگانه(کتاب واحد) شدند کاری که ساسانیان در هزار و چندی سال پیش انجام دادند و امروزه همه به آن فرجام(نتیجه) رسیده اند مردمسالاری(دموکراسی) نام دارد . پس اوستا در برگیرنده استوره ها و باورهای ایرانیان پیش از زرتشت ، آموزه های زرتشت بزرگ و زند ها و فردید های پس از زرتشت میباشد در یکجا ، برای فهم بهتر نمونه(مثال) میزنم گمان(فرض) کن[ مسلمانان قرآن و همگی زند ها(تفاسیر) ، جشنها و سوگواری های شیعه ، سنی ، حنفی ، اسماعیلی و .. را کنار هم گرد آورند و دگردیس(تبدیل) به یک نسک یگانه(کتاب واحد) کنند بنابراین چون دارای یک نسک هستند از دشمنی و پراکنش دوری خواهند جست] نوشتارهای کناری(جانبی) اوستا همچون دژی(قلعه ای) در برابر آسیب بیگانگان مگدونی و تازی(مقدونی و عرب) پدافند(دفاع) کردند و هسته اوستا که گاتاها میباشد را بی هیچ دستبرد و کژمینی(تحریفی) بدست ما رساندند بخشهای دیگر از میان رفته ی اوستا که بیشتر استوره ای بودند بر پایه گزارش «دینکرد» پیش از نابودی ، بدست پرتوان پردیسی(فردوسی) بزرگ به چامه(شعر) نگاشته شدند ، برای همین است که شاهنامه با بند «بنام خداوند جان و خرد» آغاز میشود همان سخنیست که زرتشت بزرگ در گاتاها فرموده ، شاهنامه همان اوستا است .
    دیگر اینکه گرد آوری همه گرایشها و زند ها در یکجا رده ای(مرتبه ای) از خود آگاهی را میرساند که زرتشتیان بدان رسیده بودند ، رده ای که هنوز مسلمانان به آن نرسیده اند و بیشتر از دشمنانشان ، خودشان هستند که خون همدیگر را میریزند ، یکی دیگر از ویژگی بسیار شگفت انگیز و ستودنی اوستا این هست که گاتاها همواره پایدار میماند و دیگر بخشهای کناری(جانبی) در گذر زمان با هم نگری زرتشتیان پیشرفت میکند به گفتاری دیگر جشنها و آیینهای کهنه زدوده(حذف) و آیینهای نو و بهتر جایگزین میشوند مانند فردید های(قوانین) مردم(بشر)در درازای تاریک(طول تاریخ) که برده داری را آزاد میدانستند و امروزه آنرا زدوده اند برای فهم بهتر باز نمونه میزنم گمان کن [مسلمانان هسته اسلام که قرآن میباشد را پاس دارند و احادیث ، روایات و تفاسیر را با هم اندیشی همه بزرگان شیعه و سنی و … بررسی کنند و احادیث و تفاسیر صحیح را از غلط جدا و غلط ها را پاک نمایند]
    سه دیگر اینکه گفتی فلان تاریک(تاریخ) پژوه از زبان یک تاریک پژوه رومی چنین و چنان گفته ، باید گفت یارو نه ایرانی بوده نه زرتشتی و بدتر از همه رومی بوده و دشمن ایران پس یاوه سرودی ، نمونه میزنم گمان کن[تام هالند که تاریک پژوه بنامی است با دیدن رفتار ددانه ی(وحشیانه ی) داعش بنویسد: مسلمانان جشنی بنام سر بران و ترکانان دارند که هر ساله که نه ، هر روزه سر خود و دیگران را میبرند یا خود و دیگران را میترکانند(منفجر میکنند) سپس برای پاداش(ثواب) سر و تکه های تن(بدن) گربانی(قربانی) را نزد خلیفه میبرند و بانگ شادمانی سر میدهند ، و در آینده یاوه سرایی چون تو برای کوبیدن همگی مسلمانان آنرا بازگوید] آیا درست است چنین چمآورزی(استدلالی) ؟ ، این را هم در نگر بگیر جشن زرتشتیان کشتن جانداران گزندرسان(موذی) بوده ولی جشن تندروان کشتن مردم است ، افزون بر این در بالا گفتم وندیداد گفته زرتشت نیست بلکه نوشتار پیروان زرتشت است و زرتشتیان آنرا چندان نمیپذیرند(قبول ندارند) چون گاتاها سخنانی فرزانشی(فلسفی) است و وندیداد نوشتاری دستوری .
    چهاردیگر اینکه ایرانستیزان خوشبختانه از نگر هوشی داغان و از نگر مغزی تهی میباشند ، باید دانست سزایی(جزایی) که زرتشتیان برای کشتن جانور بی گزند(غیرموذی) پیش نهاده اند بسیار خردمندانه و بجا میباشد و مایه ترس و پرهیز مردم از کشتن جانوران خواهد شد ، چون کشنده باید ده هزار تازیانه را تاب آورد(تحمل کند) که ناشدنی(غیرممکن) است زیرا بسیاری در بیست تازیانه میمیرند چه برسد به ده هزار ، سپس باید ده هزار مگس چندش و ده هزار کرم خاکی را از زیر خاک بیرون کشد و بکشد که ناشدنی میباشد سپس ده هزار وزغ(قورباغه) را در خشکی بگیرد که باز هم بسیار دشوار و ناشدنی خواهد بود چون وزغ جانوری دوزیست و وابسته به آب است و بیشتر زمانش در آب میگذرد و… ، امروزه در میان مسلمانان برای پیشگیری از جدایی(طلاق) مهریه هایی همچون هزار کیلو پرمگس ، چشم چپ داماد ، دست راست داماد ، هزار مغز پخته ی اورانگوتان ، هزار تخم کوسه ی سپید و… رواگ(رواج) دارد ، باید پرسید این میمون بدبخت چه گناهی دارد که فدای جدایی دو تن شود ؟!! اگر اندکی می اندیشیدی ، می دیدی که همگی این فردید ها(قوانین) سویه(جنبه) پیشگیری دارند تا انجامی(اجرایی) .

    • من با بسیاری از زرتشتیان بحث و گفتگو داشتم. بر خلاف برخی از زرتشتی نما ها آنها تمام احکام خود را قبول دارند.

  3. زرتشتیان که اجساد خود را دفن نمیکردند. اگر دفن میکردند هم نباید با خاک برخورد می داشت. حال کوروش می گوید مرا به خاک بسپارید.

    • اشکان دهقان

      اول آنکه در متن توضیح داده شده است که آنچیزی که بیشتر از جنبه‌های تاریخی ما را بر آن داشت تا جملات گزینش شده از کوروش‌نامه گزنفون را گسترش دهیم جنبه‌های ادبی و اخلاقی این سخنان است!
      اما درباره نحوه قرار گرفتن پیکر کوروش بزرگ در آرامگاهش چند فرضیه مطرح شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم ولی پیش از هرچیز باید چارچوب خود را از عقاید زرتشتیان تعریف کنیم. آیا وجود منابع فقهی زرتشتی که امروز در دست داریم، کافی است تا از احکام زرتشتیان عصر هخامنشی و کوروش به صورت کامل و دقیق آشنایی پیدا کنیم؟! پیش از این هم اشاره شد که در ارزیابی آیین کوروش بزرگ، باید متوجه باشیم که معیار ما برای سنجش دین کوروش، آیین زرتشتی ساسانی نیست. با توجه به منابع گوناگون از جمله کتیبه‌های هخامنشی، منابع یونانی و آثار به جا مانده از ایران باستان، می‌توان گفت بسیاری از ایرانیان مزداپرست بوده اند و خود را پیروی زرتشت، پیامبر باستانی ایرانی می‌دانستند. ولی به مرور تحولاتی در آیین زرتشت رخ داد و سنت های دینی گوناگونی در میان ایرانیان شکل گرفت. اما در دوران ساسانی تحولات بزرگی در آیین زرتشتی رخ داد که به زرتشتی ساسانی مشهور است.

      برای دانش بیشتر درباره تحولات آیین زرتشتی نگاه کنید به: https://kheradgan.ir/?p=9600

      این موارد ذکر شد تا تأکید شود که اگر پیکر شخصی در زمان هخامنشی دفن شده و در دخمه قرار نگرفته است، لزوماً دلیلی بر غیر زرتشتی بودن او نیست، چرا که احتمال دارد احکام آن عصر زرتشیان و اقوام گوناگون ایرانی متفاوت بوده باشد. می‌دانیم بسیاری از پادشاهان هخامنشی دفن شده اند و از آنها کتیبه به جا مانده است که خود را پرستشگر اهورامزدا معرفی می کنند؛ اتفاقا آنها از خویشاوندان کوروش بزرگ هستند.

      یافته های فراوانی وجود دارد که ایرانیان در عصر هخامنشی مردگان خود را دفن می‌کرده اند. دفن مردگان برخی را واداشته است که آیین هخامنشیان را خلاف آیین زرتشتی بدانند! اما اشاره‌های زیادی در سنگ نبشته‌های هخامنشی و همچنین منابع یونانی نشان می‌دهد که آیین زرتشت جایگاه قابل توجهی داشته و پادشاهان گرایش آشکاری به آن داشته‌اند.

      احتمالا رسم دخمه در ابتدا یک رسم محلی در میان یکی از قبایل مادها (مغان) بوده است و بعدها (شاید پس از چند قرن) به دنبال فراگیر کردن آن بودند. البته هیچ بعید نیست کوروش که مادرش یک مادی بوده است، با توجه به این رسم در آرامگاهش قرار گرفته باشد که در گفته مورخان یونانی همزمان اسکندر که از آرامگاه کوروش دیدن کرده‌اند، چنین تشریفاتی به نظر می‌آید.

      با این حال از زمان هخامنشیان گورهای زیادی از سراسر کشور به دست آمده که همه گواه دفن مردگان است. در بخش‌های زیادی از شاهنشاهی ایران معمول بود که مردگان را کف خانه دفن کنند. این رسم در بین النهرین، در سوریه و در فلسطین هم جاری بود. کف گلین این خانه‌ها را، در حاشیه دیوارها می‌کندند و مرده را در آن قرار می‌دادند. در خانه‌های اشرافی تر و محکم تر به جای کف حیاط، کف اتاق را می‌شکافتند. شیوه ساده تدفین پیچیدن مرده در کفن و خاک کردن آن ها بود. نوع تجملی تر این بود که مرده را در گلی ذخیره آذوقه جای می‌دادند و سپس در گودالی می‌گذاردند. ظاهراً برای این کار از کندوهای لب پریده و گاهی هم شکسته هم استفاده می‌شده است. برای کودکان خردسال از تشت و لگن و خمره های گلی استفاده می‌شد (گیرشمن، ۱۳۸۸: صص ۱۶۵-۱۶۷).

      مشهور ترین دفن مرده‌های هخامنشی مرتبط با شاهنشاهان است و جالب آنکه کتیبه‌هایی از آنها به جا مانده که خود را پرستشگر اهورامزدا معرفی می‌کنند. هنگامی که این کتیبه‌ها را با منابع یونانی بسنجیم – که در منابع یونانی نام زرتشت به صورت آشکار آمده است – به نظر می‌آید که پادشاهان هخامنشی زرتشتی بوده اند. البته باید توجه داشت که دفن شاهنشاهان هخامنشی از پس از داریوش بزرگ شرایط خاصی داشته است به طوری که در کوه‌های سنگی آرام می‌گرفتند. شاید انتخاب سنگ به منظور همان نیالودن خاک بوده است.

      از سوی دیگر هرودوت می‌نویسد پارسیان پیش از به خاک سپردن، پیکر را با موم می‌پوشانند (هرودوت، کتاب ۱، بند ۱۶۷). دقیقا جنس این موم چه چیزی بوده است بر ما پوشیده است اما اگر گفته هرودوت را بپذیریم آیا این کار نمی‌توانسته است به منظور عدم آلودن خاک باشد؟!

      پس اگر فرض کنیم که کوروش بزرگ در ابتدا دفن شده است که برخی از منابع مانند کوروش نامه گزنفون هم در وصیت کوروش به آن اشاره می‌کنند (کوروش نامه گزنفون، دفتر ٨، بخش ٧، بند ٢۵) منافاتی با مزداپرستی آن عصر نداشته چرا که به نظر می‌رسد در احکام اقوام گوناگون ایرانی در زمان هخامنشی که اتفاقا زرتشتی بودند، چنین منعی نبوده و فراگیر شدن رسم دخمه به دوران پس از هخامنشیان مرتبط است.

      با این حال مهم ترین فرضیه که بر اساس متون تاریخی است می‌گوید که پیکر کوروش در بخش بالای آرامگاه قرار دادشته است. این موضوع در منابع مرتبط با اسکندر نقل شده است. اریستوبولوس، یکی از همراهان اسکندر درباره آرامگاه کوروش مواردی را نقل کرده و توسط آریان در کتاب آناباسیس ثبت شده است. در این شیوه، عدم تماس پیکر با خاک را مشاهده می‌کنیم که یادآور همان باورهای زرتشتیان است.
      از این بابت چه بسی جزئیات نوشته های گزنفون از وصیت کوروش بزرگ دقیق نباشد ولی کلیت آن که دوری جستن از تجمل گرایی در آرامگاه است دیده می شود. می دانیم آرامگاه کوروش بزرگ برای یک شاهنشاه بزرگ که آن قلمرو را در اختیار داشته است آرامگاه ساده ای است.

  4. جملات زیبا ای اند و هر ایرانی اصیل با رگ و ریشه آریایی باید از آن پند اخلاقی بگیرد
    جالبه برخی افراد این جملات را در منابع کهن جعلی می دانند اما احادیثی که در بحارالأنوار جلد 96 (که در دوران صفوی نگارش یافته) است را می پذیرند!!!!!!!!!!!!!
    مشابه این در خصوص زادروز زرتشت هم وجود دارد و شخصی می گفت متون زرتشتی تحریف کردند در این خصوص اما روز عید قربان چون در قرآن آمده دقیق است!!!!!!این یک تفکر اسلام گرایی خطر ناک از نوع داعش است و همین تفکر 42است کشور ما را به نابودی کشیده!!
    شخصی مانند مصطفی ملکیان می گوید تخت جمشید را رومیان ساختند!!!!!!! و پس از آن هم طرفدار جوجه بسیجی اش سخنانش را با عنوان “دروغ بودن ایران پیش از اسلام”تبلیغ می کنند بدون بررسی صحت آن!!!!!!!!!!هر کس که کتاب تاریخ اول دبیرستان انسانی رو خونده باشه میداند که اساسا هخامنشیان با روم ارتباطی نداشتند چه برست که برایشان تمدن بسازند!! اساسا رومی هم وجود نداشت و تنها حکومت کوچک سناتوری در رم وجود داشت!
    از بحث بگذریم به نظرم جمله زیر هم زیباست :
    آنکس که آرمان خویش از گفته به کردار نمی آرد و خرسند است، باید به یاد آورد که نیم مردی بیش نیست…

    (کوروش نامه گزنفون، دفتر 3، بخش 3، بند 38، برگردان ابوالحسن تهامی)

    • خود باستان شناسهاي غربي و شرقي به اثبات و ثبت جهاني هم رسانده‌اند كه اولين تمدن متعلق به ايرانيان هست و همه تمدنها از تمدن ايران تاثير گرفتند حتي غرب و ژاپن مستندات هم براي ايرانيان ساختند. نوع هنر و علم تخت جمشيد كاملا متفاوت از روم هست هر ايراني انيراني بگويد تخت جمشيد را روم ساخته! يعني به حد ناچيز سواد ندارد و حتي از نزديك تخت جمشيد و معماري رومي و يونان را نديده است. هر كس با اولين و بهترين تمدن بشري يعني ايران دشمني كند مانند آنست منكر خورشيد شود!
      تمام كتب ديني اديان از جمله اسلام انحرافاتي دارد كه فقط فرد تيز بين در ميابد هر كس بگويد زمان عيد قربان در قرآن آمده يعني يكبار هم قرآن نخوانده چون اصلا حرفي از زمان عيد قربان و زمان همه وقايع تاريخي و زمان تولد و مبعوث شدن همه پيامبران سخني به ميان نيامده فقط در مورد مناسك حج زماني و آدابي گفته شده.
      مشكل ايران كنوني ما اين است اسلام گراهاي افراطي بيسواد بدون آگاهي كامل بر همه كتب و تفاسير ديني بدون تعقل و منطق ميخواهند تفكرات پوچ خودشان به خورد همه ملت بدهند (مهم اين نيست از روحانيون باشد يا نباشد مهم تفكر عميق و تعقل بر همه كتب هست كه خطاها بر حسب علم و منطق و عقل شناخته شود وگرنه بدون چون و چرا پذيرفتن هر نوشته و كتب حتي از نويسندگان نامي خطاي محض هست زيرا هميشه كتب دستخوش تغييرات زمان و محققان و نويسندگان قابل خريد و اشتباه هستند نمونش اعراب و توركها براي ساخت تمدن جعلي براي خودشان شروع به خريد نشريات و محققان كردند!) و از طرف ديگر ساير افراد مثلا روشنفكر جامعه بدون اطلاعات ديني و تعقل و منطق ميخواهند به جنگ اين افراد كوته بين بروند پس كل يكتاپرستي و دينداري را زير سوال ميبرند!
      شنونده و بيننده هميشه بايد سلاح عقل و تفكر زياد و عميق و تفحص منابع را همراه داشته باشه وگرنه به يكي از اين دو گروه ملحق ميشه!

  5. خیلی عالی بود تشکر. من فکر میکنم بهترین منبع برای شناخت کوروش بزرگ یکی تاریخ هرودوت هست و یکی کوروشنامه گزنفون. تاریخ کتزیاس مغرضانه نوشته شده و بیانگر حقایق نیست.

    • مهم ترین منابع کتیبه ها هستند دوست گرامی و در وهله بعد تواریخ یونانی (که نوشته های گزنفون از بقیه معتبر ترند)

  6. سلام
    اگر مبنای شما گزنفون و منشور است چرا فقط تقطیع میکنید و جاهایی که به نفعتان است را منتشر میکنید؟
    در همان منشور خراج گرفتن و بوسه و کرنش مردم بر پای کوروش آمده
    اما گزنفون👇
    توصیه ای از کوروش :
    [تحریف جمله گزنفون و نشر اکاذیب]

    گزنفون:
    [تحریف جمله گزنفون و نشر اکاذیب]

    کوروش:
    [تحریف جمله گزنفون و نشر اکاذیب]

    پس حداقل وجدان علمی داشته باشید نه اینکه هر جا که به نفعتان است رو پخش کنید و از بقیه مطالب قافل بشید
    بدرود

    • با سلام.

      اینکه در اوج بی شرمی گزنفون را تحریف می کنید نشان دهنده غرض ورزی و ایران ستیزی شماست.

      همچنین شما استعاره ها در زبان بابلی باستان را درک نکرده اید!!

      در ضمن شما حتی املای واژه غافل را نمی دانید!! اینکه شما حتی سواد نوشتن ندارید و دیدگاه انتقادی می گذارید نشان دهنده اعتماد به نفس کاذب شماست

      به این دروغ پردازی ها پاسخ داده شده است:

      تحریف جملات کوروش نامه گزنفون: https://kheradgan.ir/?p=12847

      غیاث آبادی و مصادره اسناد تاریخی: https://kheradgan.ir/?p=8580

      دوست داران کوروش پاسخ می‌دهند: https://kheradgan.ir/?p=15062

  7. درود.
    جاویدان باشد نام شما مردان یزدان پاک.
    که در نظرم کاری نیک تراز آن نمی باشد که تاریخ کشور خویش را زنده و پاس نگاه داریم.
    پس چه بگویم چه نه، یزدان پشت و پناه شماست.
    من سوالی ذهنم را درگیر کرده.
    کوروش بزرگ، پدر تمام ایرانیان، مگر یکتا پرست نبوده؟ پس چرا در ششمین عکس از بالا، گفته اند ایزدان؟
    آیا ایزدان معنی جمع ایزد می دهد؟(البته یکتا پرست بودن یا نبودن ایشان ذره ای از بزرگی ایشان کم نمیکند چراکه در در تمام دوره های باستانی، کسانی کافر بوده اند و نیک کار، و کسانی یکتا پرست و گنه کار).
    سپاس از شما عزیزان.

    • اشکان دهقان

      درود بر شما. از دیدگاه شما سپاس گزاریم.

      درباره اصطلاح ایزدان این نوشتار را بخوانید مفصل توضیح داده شده است: https://kheradgan.ir/?p=17090

      • جناب اشکان دهقان سپاس از شما.
        عالی و بینظیر مانند همیشه.
        یزدان شما مردان خدا که مهم ترین چیز یک مملکت را زنده نگاه میدارید پاس دارد.

      • اشکان دهقان

        سپاس از توجه شما.

        ما برای شما هم میهنان گرامی است که تلاش می کنیم

    • با سپاس فراوان از نويسندگان گرامي مقالات خردگان، سعادتمند شويد.
      جناب آريايي حتي در آثار اسلامي هم يكتاپرستي ايرانيان باستان به خصوص كوروش كبير همان ذوالقرنين نبي هم با منابع معتبر اثبات شده است.
      و يك نظر هم من دارم كه به غير از توضيح عالي كه در مقاله معرفي شده در مورد اصطلاح ايزدان كه بسيار عالي بيان شده است. بنده فكر ميكنم چون اقوام ديگر مثل مصر و بابل و روم و يونان بت پرست بودند و به چند خدايي و چند الهه اعتقاد داشتند و حتي پادشاهان اين اقوام خودشان را خدا ميدانستند و تمثيلهاي خودشان براي پرستش مردمانشان در معابدشان ميگذاشتند حتي شاهزاده‌هايشان را فرزندان خدا (پادشاه قومشان) مي‌ناميدند! پس ايرانيان باستان براي فهماندن معناي يكتا پرستي و معرفي بزرگي اهورا مزدا و غالب بودنش بر هر آنچه زميني كه اعتقاد خدايي بودن خودش را داشته از واژه ايزدان يا خداي خدايان كه فراگيرتر و غالب بر همه خدايان جعلي هست گاهي استفاده كرده براي فهماندن اينكه خداي ايرانيان يعني اهورامزداي يكتا و غالب و يگانه و قوي تر از خدايان جعلي ساير اقوام هست يعني بزرگتر و قوي تر از همه خدايان جعلي آن اقوام ميباشد.

      • درود.
        جناب وبگرد، من در زندگی خود قهرمانی بزرگ تر از کوروش بزرگ نداشته ام.
        من میدانم که ایشان یکتا پرست بوده اند و درش شک نیست.
        خیلی دوست داشتم که فلسفه ی کلمه ی ایزدان را بدانم.
        پوزش میخواهم اگر منظور بنده را اشتباه گرفتید.

      • خواهش ميكنم جناب آريايي چرا عذرخواهي ميكنيد! كلام و پرسش شما معلوم بود به تمسخر نيست و از روي كنجكاوي هست. بنده بخوبي سوال از روي تمسخر كه بهمراه انكار واقعيت تاريخ هست با سوال از روي كنجكاوي كه بهمراه تاييد واقعيت تاريخ هست را ميشناسم.

      • جناب آريايي عزيز بنده اين متن را اينگونه درك و ترجمه به زبان امروزي ميكنم:
        کسی را نیاز برآورده نخواهد شد ( منظور همان كسانيكه كه غير ايراني هستند و آيين يكتاپرستي زرتشتي ندارند يا كلا يكتاپرست نيستند اما در قلمرو ايرانيان زندگي ميكنند مثل مردمان يونان و بابل و مصر و غيره) که از ایزدان محصولی فراوان پاداش خواهد ( منظور از خدايان جعلي خودشان يا همان بتهايشان و الهه‌هايشان نعمت و روزي ميخواهند) اما هیچ دانه‌ای نیافشانده باشد (منظور هيچ همتي براي كسب روزي حلال ندارند). این نماز ها ناساز و ناهمگون با آیین آسمان است (منظور اين اعتقادات و پرستش خدايان جعلي براي گرفتن حاجت و روزي و نعمت كلا مخالف آيين آسمان يعني يكتاپرستي يا آيين يكتاپرستي زرتشت هست).

      • نتم پريد حرفم ناقص موند: اين سخن كوروش كبير هم اشاره بر اقوام بت پرست غير ايراني دارد هم اشاره بر بابليان كافر…
        يك كار چندش در بابل رسم بود كه در ماه چند بار بتها را با خامه و عسل آغشته ميكردند و دفن ميكردند يا بر رود مي‌انداختند و دوباره بتها را بعد مدتي جمع ميكردند و غلات به پايشان ميريختند تا بگندد و خودشان هم به مدتي از سال از انجام هر گونه كشت و پرورش گياه خودداري ميكردند تا مزارع بي حاصل شود!
        كه خلاف باور يكتاپرستي هست زيرا خدا ميفرمايد از تو حركت از من بركت با حفظ حقوق ديگران و طبيعت همانطور كه در ادامه سخنش كوروش كبير فرموده اين نمازها ناساز و ناهمگون با آيين آسمان هست.

      • درود.
        لطف دارید جناب وبگرد.
        و خیلی جالب و ناخوش آیند بود داستان اینکه چه کار ناپسندی این بابلیان میکردند.
        و اینکه کوروش بزرگ بجای تخریب خدایان بابل با آنها مهربانانه برخورد کرد و به آنها احترام گذاشت، نشانه از هوش سرشار و سیاستمداری این مرد بزرگ بوده.
        ایشان این احترام ها را حتی در منشور خود ذکر کرده اند.
        سپاس از شما و دست اندر کاران خردگان.

  8. سلام خسته نباشيد با تشكر فراوان از زحمات خالصانه شما عزيزان در روشن كردن ابهامات و آموزش نكات كليدي و مفيد تاريخي براي مردمان كه من واقعا از اين سايت لذت بردم.
    ببخشيد تمام مقالات تاريخي در اين سايت گذاشته ميشه كه منم بخونم بهره ببرم؟ يا يكسري مطالب تاريخي در كانال تلگرام و اينستا خردگان هست كه اينجا نيست؟ چون من عضو اينستا نبودم و نيستم و تلگرامم هم خيلي وقته حذف كردم چون بايد فيلترشكنهاي تحت ويندوز هر چند وقت يكبار نصب ميكردم و چون تلگرام كارايي ديگر برام نداشت حذف برنامه كردم و تحت اندرويد بعلت سنگين شدن تلفنم هيچوقت تحت اندرويد نبودم.

    • درود بر شما و سپاس از شما

      بله نوشتارهایی که جنبه تاریخ پژوهانه دارند همه و همه در وب سایت منتشر می شوند.

      ولی برخی عکس نوشته ها که جنبه سیاسی و اجتماعی دارند و به عبارتی مسائل روز هستند در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند که تعدادشان زیاد نیست.

      • سپاسگزارم به خواست ايزد يكتا سلامت و زنده باشيد و روزيتان پر بركت باد و خير دو عالم نصيب شما نويسندگان عزيز شود و هميشه غالب بر دشمنان ايران زمين باشيد.

      • سپاس از مهربانی و همراهی شما دوست گرامی. پیروز و سربلند باشید

  9. برخی سخنان در ویرایش حذف شدند

  10. روح بزرگ مرد مردان ايران زمين كوروش كبير (ذوالقرنين نبي) شاد باد.

  11. جواد مفيدي

    با سلام
    زماني كه اسكندر پاسارگاد درب مقبره كوروش رو شكست و وارد شد يه نامه روي تابوت بود متن اون نامه چي بود كه اسكندر مقبره رو خراب نكرد ؟
    لطفا دقيق اگه ميدونيد بگيد من متن كاملش رو ميخوام كه اسكندر تحت تاثير قرار گرفت و اشك ريخت

    • کوروش شهرکی

      با سلام

      آریان مورخ نامدار یونانی که به آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد اشاره آشکاری کرده است، به کتیبه ای از زبان کوروش بزرگ هم اشاره می کند که بازگویی گفته های اریستوبولوس از آرامگاه کوروش است:

      بر آرامگاه به خط پارسی کتیبه ای بود و می گفتند معنی آن چنین بوده است: ای مرد، من کوروش فرزند کمبوجیه ام که امپراطوری آسیا را اساس نهادم و شهریار آسیا بودم، پس بر این مقبره رشک مبر (Arrian, Anabasis. 10, 8-6؛ ن.ک: نجف زاده، ۱۳۹۲: ص ۶۴).

      این سخن را بعد ها پلوتارک دیگر یک از مورخین دوران کهن در کتاب حیات مردان نامی نیز ذکر کرده است (پلوتارک، ۱۳۴۶: صص ۴۲۴ -۴۲۵).

      البته امروز در پاسارگاد و آرامگاه کوروش این جمله بر دیوار ها و سنگ ها دیده نمی شود و از این روی مورخین معاصر با توجه به پیدا نشدن این کتیبه در آرامگاه کوروش احتمالاتی را پیرامون این متن بیان می کنند. یکی از احتمالات این است که این کتیبه بر جرز سنگ یا چوب نوشته شده بوده که به بدنه آرامگاه متصل نبوده است پس طی سالیان دراز که از واقعه می گذرد تاراج شده و به یغما رفته است. احتمال دیگر این است که مورخین این سخن را از روی کتیبه های CMa و CMc و دیگر کتیبه های کوروش در کاخ های پاسارگاد برداشت کرده اند و مواردی را به آن افزوده در کتاب های خود درج نموده اند، لذا واقعیت تاریخی ندارد.

      Arrian of Nicomedia. “Alexander and the tomb of Cyrus”. translate by Aubrey de Sélincourt . Livius.
      – پلوتارک (۱۳۴۶). حیات مردان نامی، ترجمه رضا مشایخی. جلد سوم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

  12. parsahya martya

    درود و هزاران آفرین بر شما فرزندان پاک و اهورایی ایرانزمین شما نوادگان پاک سرشت پدرمان کوروش بزرگ اندیش و بزرگ منش امیدوارم در پناه خداوند این سرزمین اهورایی همیشه در کردار نیکتان کوشا ودر گفتار راستینتان پایدار و در نوشته های گوهرساتان پیاپی پیروز و سرافراز باشید. ایدون باد..

  13. درود و عرض ادب ..
    در این نوشتار میتونیم نظر بسیاری از نویسندگان و تاریخ نگاران رو در خصوص ڪوروش هخامنشی بخونیم .
    [پیوند]

  14. بی نشون

    دوستان یه سوال مگه کمبوجه پسر کوروش نیست ؟
    آخه یه جمل بالا بود که میگفت من کوروش پسر کمبوجه هستم
    و این رو میدونم کوروش پادشاه خوبی بود و نمی تونیم بگیم پادشاه بدی بوده و پادشاهان خوبی در دوره تاریخ داشتیم نمی شه گفت همشون بد و کافر هستن

    • هم نام پدر کوروش بزرگ و هم نام پسر او، «کمبوجیه» بوده است. در واقع کوروش نام پسرش را همان نام پدرش یعنی کمبوجیه گذاشت. البته کمبوجیه پدر قلمروی چندان بزرگی را در اختیار نداشت و از کوروش به بعد بود که هخامنشیان شاهنشاهی بزرگی تشکیل دادند.

      پیروز باشید

  15. درود
    تصاویر و مطالب سایت خردگان باعث شد که من کتاب تربیت کوروش ترجمه ابولحسن تهامی رو تهیه کنم. من کلی جمله حکیمانه دیگه از این کتاب پیدا کردم. واقعا کتاب خوب و جالبیه.
    عشق من کوروش بزرگ

  16. محمد رضا

    اولا خواهشا از اون کتابا عکس بگیرید و بفرستید و در ضمن کوروش نامه گزنفون صرفا یک افسانه هست مث جومونگ !!!
    شما هیچ وقت این جمله هارو از هرودوت یا کتزیاس (پزشک دربار هخامنشیان) نمیبینید!!
    البته من اهل ارومیه هستم و ترک و آذری زبان و ایرانی و در درجه اول شیعه مسلمان!
    بهتر به بعد از کشته شدن کوروش در جنگ با گوکترکها (ترک های گرگ پرست که متاسفانه بعضی از ترک ها بهشون افتخار میکنن) هم اشاره کنید البته تو تارخ هرودوت هستش . وقتی که جنازه کورورش به زمین افتاده بود و سگی در حال بول کردن روی جسدش بود ملکه ترک ها موهای کوروش رو میگیره و سرش رو بالا میاره و میگه تو همسر و پسران مرا در بی رحمی تمام برای رسیدن به زیبایی من کشتی اما من به درخواست سگ صفتی مث تو هیچ وقت تن نخواهم داد اکنون تورا خواهم کشت که شهرهایم را سوزاندی و مردم مرا به خاک و خون کشیدی !!!
    هیچ وقت نفهمیدم چرا شما باید به بتپرست هایی مث هخامنشیان افتخار کنید ! مگه اشکانیان چه چیزی کم داشتن مجلس شاهی برای تصمیم گیری و انتخاب شاه مجلس بزرگان یعنی منتخب مردم و قبایل ! و دادگستری ها و اینکه همه مردم از دهقان و شاهزاده حق درس خوندن داشتند چیزی که توی هیچ یک از حکومت های قبل از اسلام مشاهده نمیکنین ! البته من نمیگم شاهان اشکانی خیلی خوب بودن ! و همه پادشاه ها طبق دین من کافر و مشرک هستند مگر ذولقرنین داوود سلیمان و طالوت !!! حتی نبوکد النصر که به چهار پیامبر زمانش احترام قتئل بود یعنی ارمیا اشعیا و دانیال و برادر ارمیا و اونهارو در قصرش جای داده بود و اکثر جنگ هاش برای نجات پیامبر خدا بود! ولی وقتی این کوروشی که بش متاسفانه میگین ذولقرنین دستش به دانیال نبی میرسه ایشون رو به چاه میندازه و قصد داشت ایشون رو خوراک حیوانات بکنه! که وقتی شیر ها رام دانیال میشن ضایع میشه!
    مهرداد اشکانی پنج شهر در ایران تاسیس میکنه و لی در کل حکومت هخامنشیان یک شهر هم بنا نشده بود !!!
    اونایی هم که بزرگی قلمرو هخامنشیان رو بهانه ای برای بزرگ دونستشون میدونن باید بگم حکومت مغول بزرگتر بود و حیات وحش از اون هم بزرگتره ولی حیوونا هزار مرتبه شرافت دارن نسبت به پارسی مث کوروش و ترکی مث چنگیز !!! کاش قلمرو صرفا به اندازه یه خانه باشه ولی توی اون عدالت باشه همونی که حیوونا دارن ما نداریم !!
    گاری آلن یه آمریکاییه و یکی از نویسنده هایی هستش که آمریکا رو از یک مشکل بزرگ نجات میده ! پیشنهاد میکنم کتاب ایشون “هیچ کس جرئت ندارد …آنرا توطئه بنامد” رو بخونید ! در این کتاب میگه که بهترین حکومت اون حکومتی هستش که همه مردم با رضایت بهش نگاه کنن و رهبری اون دست یک انسان بی اشتباه و عادل باشه !! چیزی که بنظر خودش امکان نداره اما به نظر منه مسلمان حکومت امام زمانمه ! بعدش میگه انسان آزاده براش فرقی نمیکنه که زیر نازیسم باشه یا فاشیم یا کمونیسم یا سوسیالیسم (یا کوروشیم یا چنگیزیسم یا اشکانیانیسم یا هخامنشیانیسم) یک آزاده همواره برای رسیدن به حکومتی عادل تلاش میکنه و زیر سلطه هیچ کدوم نمیره !! بهتره به جای این بحث ها وفحش دادن به اعتقاد و قومیت همدیگه تلاش کنیم برای برای پیشرفت اسلام و ظلم گریزی !
    خیلی از حرفامو نتونستم بگم بمونه برای بعد!
    متشکرم اگه نظرمو درج کنید!

    • پاسخ
      پیش از هر چیز باید ذکر کنم که انتظار می‌رفت شما پیش از نقدی که مطرح کردید، حداقل مطالب سایت را می‌خواندید. پاسخ بسیاری از ابهامات شما در مطالب دیگر موجود است. هرچند برخی هستند که هزاران سند و مدرک برایشان بیاوریم باز هم سخنان بدون منبع خود را قبول دارند اما امیدواریم که شما از آن دست افراد نباشید و این پاسخ راهی برای تفکر بیشتر شما باز کند.

      دوست گرامی فکر می‌کنم بهتر است مطالعه خود رو بیشتر کنید همچنین به نظر می‌رسد شما از برخی موارد اطلاع ندارید و تصور می‌کنم این عدم اطلاع شما باعث تناقضاتی در گفتار شما شده است.

      برای مثال شما می‌فرمایید که ما از کتاب عکس تهیه کنیم!!! اساسا این کار نادرست و حتی غیر قانونی است. پس حق مولف و ناشر چه می‌شود؟! عکس تهیه کردن از صفحات کتابی که در سالهای اخیر به چاپ رسیده است یک کار نادرست است. در هیچ جای دنیا هم نمی‌بینید که برای اثبات اینکه استناداتشان درست است عکس از کتاب تهیه کنند!!! سالانه هزاران مقاله تولید می‌شود آیا انتظار دارید همه استنادات را با تصویر بیاورند!!! متأسفانه یکی از دلایل عقب افتادگی ما هم نرفتن به دنبال کتاب و عدم تهیه کتاب است. مردم ما بیشتر دوست دارند که تصویر کتاب را از اینترنت دانلود کنند و همین باعث عقب افتادگی ما در عرصه فرهنگ می‌شود. ضرر و زیان به تولید کنندگان عرصه فرهنگ وارد می‌شود و در نهایت به دلیل عدم پشتیبانی اکثر کارهای فرهنگی ما شکست می‌خورد. می‌توانید کتاب را تهیه کنید و ملاحظه بفرمایید، مشخصات کتاب هم در انتهای مطلب در بخش «بن‌مایه‌ها و یاری‌نامه‌ها» اومده.

      اما بپردازیم به ادعاهای شما. نمی‌دانم تحصیلات شما چیست و نمی‌دانم تا چه میزان با منابع و همچنین نحوه تاریخ پژوهی آشنایی دارید. حتی به نظر می‌رسد متن را هم نخوانده اید چرا که در همین متن که سخنان کوروش آمده است، از کتزیاس و استوانه کوروش و… هم سخنانی آمده است ولی شما می‌گویید فقط به گزنفون استناد کردیم.

      در هر حال عجیب است که گزنفون را مانند جومونگ می‌دانید و آنوقت هرودوت و داستان افسانه ای او درباره مرگ کوروش را می‌پذیرید. عجیب تر از آن «بل و اژدها» و دانیال را می‌پذیرید؟!!! در واقع این داستان‌هایی که شما می‌پذیرید از جومونگ هم افسانه‌ای‌تر هستند!!

      گویا اطلاع ندارید که همین هرودوت می‌نویسد آب نطفه هندی‌ها مانند بقیه آدمیان سپید نیست بلکه مانند پوستشان تیره است (هرودوت، کتاب ۳، بند ۱۰۱) یا برای مثال می‌نویسد ادرار یک زن، چشم نابینای فرمانروای مصر را شفا داد!!! (کتاب ۲، بند ۱۱۱)… درباره هرودوت باید گفت صد رحمت به جومونگ!!!

      نگاه کنید به:
      افسانه‌ها و تناقضات تاریخ هرودوت: https://kheradgan.ir/?p=11933

      البته هرودوت چنین افسانه‌هایی درباره مرگ کوروش هم نوشته است خود متنی که شما آورده اید بیشتر شبیه به افسانه و داستان است. اما نکته آن است که برخی از مواردی که شما می‌فرمایید در تاریخ هرودوت نیامده است. استنادی هم نکردید که بدانیم از کجا چنین چنین مطالبی را ذکر کردید!!! جالب است خود شما اینچنین مطالب را می‌آورید آن وقت از ما انتظار دارید که تصویر کتاب رو قرار دهیم!!! در واقع افسانه ای که شما آوردید، افسانه ای تر از روایت هرودوت است.

      همان روایت هرودوت هم اصلا قابل قبول نیست. علاوه بر اینکه این روایت در منابع اشتراک ندارد، مغایرت کامل با آثار باستانی، شواهد تاریخی و… . از جمله اینکه امروز اثبات شده است که آرامگاه کوروش در پاسارگاد است آن وقت چطور می‌تواند روایت هرودوت صحیح باشد!! یا چطور ممکن است کوروش با ماساگت‌ها جنگیده باشد و شکست خورده باشد و جانشین او بدون توجه به ماساگت‌ها به فکر فتح یک قلمروی بزرگ همانند مصر بیفتد!!! و دلایل دیگر که می‌توانید در این متن بخوانید:
      نگاه کنید به:
      مرگ کوروش بزرگ: https://kheradgan.ir/?p=3222

      در ضمن شما گویا اطلاع ندارید که ماساگت‌ها هیچ ارتباطی به ترک‌ها و گوگ تورک‌ها ندارند. این هم از ساخته‌های تجریه‌طلب‌ها و دشمنان ایران است.

      آیا تورک‌ها کوروش را کشتند؟!: https://kheradgan.ir/?p=11531

      گویا مطالعات شما در حد شبکه‌های مجازی و وبلاگ‌ها بوده است، چرا که اینچنین ادعاهای نادرستی را امروز تجزیه‌طلب‌ها در شبکه‌های مجازی گسترش می‌دهند.

      البته کتزیاس هم کم از هرودوت نداشته و تناقضات و افسانه‌های زیادی را نوشته است.
      نگاه کنید به:
      نگاهی به نوشته های کتزیاس: https://kheradgan.ir/?p=11935

      در این متن هم جمله‌ای که از کتزیاس آمد در واقع بیشتر به دلیل اشتراک آن با وصیت نامه کوروش که توسط گزنفون نقل شده است مورد توجه قرار می‌گیرد.

      از این رو در بسیاری از مواقع گزنفون شرایط بهتری از کتزیاس و هرودوت دارد و گویا بسیاری از نوشته‌های گزنفون بر خلاف هرودوت و کتزیاس ریشه در واقعیاتی دارند. اما به نظر می‌رسد گزنفون در برخی از مواقع خوب و دقیق گزارش نکرده است و گاهی روایت چند نفر را با هم آمیخته است و یا به صورت آمیخته شده به گوشش رسیده است.

      اما همواره تاریخ پژوهان یک راه حل منطقی برای پذیرش نوشته‌های مورخان یونانی دارند و آن هم تطبیق دادن نوشته‌های مورخان یونانی با آثار باستانی و همچنین اشتراک بین آنهاست. وقتی ما اشتراکات را بررسی می‌کنیم همه و همه در نیکی و خوبی کوروش اشتراک دارند.
      نگاه کنید به:
      مرد خوشنام تاریخ: https://kheradgan.ir/?p=632

      حال برگردیم به بحث سخنان کوروش. اساسا دلیل ارائه سخنان کوروش توسط ما بیشتر از آنکه با دید تاریخی باشد با دید اخلاقی بوده است. این جملات حکیمانه، سرشار از مفاهیم اخلاقی هستند. خود نویسنده کوروش‌نامه یعنی گزنفون اعتراف کرده است که این موارد را از آداب و آیین ایرانیان آموخته است و درباره کوروش شنیده است. البته از شخصی همانند کوروش که همه منابع در خردمندی و نیک سیرتی او اشتراک دارند گفتن این جملات بعید نیست. هرچند ممکن است گزنفون در گزارش‌های خود دقیق عمل نکرده باشد اما ما نمی‌توانیم این همه اندرز اخلاقی شایسته را دور بیندازیم!!! می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و با منبع آنها را ذکر کنیم. ما نمی‌خواهیم این جملت را در فقه و یا احکام و شریعت به کار ببریم بلکه می‌خواهیم از رویکرد اخلاقی آنها بهره ببریم. این اندرزها بسیار اخلاقی است و از فرهنگ ایرانی برخاسته است. اگر قرار است از آنها استفاده نکنیم و آنها را دور بیندازیم، کار ما چه فرقی با کتاب سوزی می‌کند؟! بهره گیری اخلاقی از جملات حکیمانه توسط هر کسی باشد شایسته است و باید نگاه خشک را در این موضوع کنار گذاشت. هرچند اشاره کردیم که بسیاری از گفتار گزنفون ریشه در واقعیات دارد و خودش اعتراف کرده که شنیده هایش را نوشته است. می‌دانیم که گزنفون مراودات زیادی با ایرانیان داشته است.

      شما بدون هیچ دلیل و بدون هیچ مدرک و منبع می‌گویید هخامنشیان بت پرست بودند!!! آیا اگر من هم بدون هیچ دلیلی می‌توانم بگویم که شما یا هر کس دیگر بت پرست هستید؟!!! آیا این شیوه درست است؟! آیا این توهین و تهمت نیست؟

      در هر حال برخی تسامح مذهبی هخامنشیان را درک نمی‌کنند و به آنها اتهاماتی را می‌زنند. برخی از افراد حتی اتهاماتی را به حافظ و مولانای مسلمان می‌زنند. اساسا تسامح دینی و مذهبی در فرهنگ ایرانی وجود داشته است.

      نگاه کنید به:
      https://kheradgan.ir/wp-content/uploads/2015/12/03-cyrus-hafez.jpg

      همچنین نگاه کنید به:
      دین کوروش: https://kheradgan.ir/?p=388

      متأسفانه یک جمله شما بنده رو یاد عقاید تکفیری‌ها و داعشی‌ها انداخت. شما می‌فرمایید: «همه پادشاه ها طبق دین من کافر و مشرک هستند»!!!

      آیا این جمله شما تأسف آور نیست؟! البته به نظرم نمی‌رسه که شما داعشی یا تکفیری باشید.

      در یک موضوع دیگر می‌فرمایید چرا به اشکانیان بها نمی‌دهید. کافی بود مطالب سایت را مطالعه می‌کردید تا همان موضوع مجلس در دوره اشکانی را در مطالب ما ببینید.
      نگاه کنید به:
      مجلس در ایران باستان: https://kheradgan.ir/?p=10400

      همچنین ما چندین مطلب درباره اشکانیان قرار دادیم و به ویژگی‌های برجسته آنها اشاره کرده‌ایم.
      نگاه کنید به:
      اشکانیان: http://goo.gl/rxjCiP

      ولی یک نکته وجود دارد و آنکه داده‌ها و منابع ما درباره اشکانیان محدود است و این موضوع مانعی در برابر تاریخ پژوهی ایجاد می کند. از این روی طبیعتا گفتار درباره اشکانیان کمتر خواهد بود.

      نکاتی هم که شما درباره اشکانیان و دیگر حکومت‌های پیش از اسلام می‌گویید بدون منبع است و ارزشی ندارد. اساسا اکثر مواردی که شما فرمودید افسانه‌ای هستند و بدون سند و مدرک. تاریخ پژوهان معمولا برای چنین اظهاراتی ارزش قائل نیستند. برای مثال درباره حق درس خواندن و این موارد، بدون هیچ سند و مدرکی اظهاراتی را بیان می کنید که صحیح نیستند.

      برای من جالب است که شما گزنفون رو مانند جومونگ می‌خوانید آن وقت اینکه شیرها درنده به ناگهان در برابر دانیال رام میشن رو واقعیت می‌دونید؟!! به راستی اینها تناقض نیست؟! آیا می‌خواهید ما باور کنیم که شیرها درنده به ناگهان در برابر دانیال رام شدند؟!!!

      اصلا با وجود طومارهای دریای مرده توقع دارید ما امثال چنین داستان‌هایی که حتی در کتب مقدس باقی مانده اشتراک ندارند بپذیریم؟!!! بخش «بل و اژدها» که این داستان‌های افسانه ای که شما می‌گویید در آن آمده، تنها به زبان یونانی باقی مانده و بسیاری از مسیحیان آن را نمی‌پذیرند. بعد از یافته شدن طومارهای دریای مرده بسیاری از واقعیت‌های کتاب مقدس آشکار شد و معلوم شد بسیاری از بخش‌ها در متون کهن نبوده‌اند از جمله کتاب استر.

      پس توقع نداشته باشید این افسانه‌ها که روی امثال جومونگ را سفید کرده‌اند را بپذیریم!! به نظر می‌رسد شما هر بخشی که دلخواه خودتان هست را می‌پذیرید و کاری به بررسی تاریخی آن ندارید.

      اساسا چطور ممکن است کوروش که در کتب عهد عتیق اینچنین تقدیس شده است چنین داستانی بیاید؟

      در باب 45 کتاب اشعیای نبی می خوانیم:
      «خداوند به مسیح خویش یعنی کورش که دست راست او را گرفتم…»

      آن وقت این مسیح خداوند به یکباره چنین رفتاری با پیامبر خدا داشته باشد؟! قصه‌هایی نظیر «بل و اژدها» و «استر» بیشتر شبیه به قصه‌هایی است که در کوچه و خیابان برای سرگرمی می‌گفتند. همانند قصه‌های هزار و یک شب. حداقل ایرانیان کهن می‌دانستند که در هزار و یک شب با قصه روبرو هستند و آنها را صرفا برای سرگرمی می گویند.

      شواهد برای ذوالقرنین بودن کوروش هم بسیار زیاد است که خود مجال مفصلی را می طلبد.

      اما عجیب تر آنکه شما شخصی همانند نبوکد نصر یا همان بخت نصر (که نگارش نبوکد النصر نادرست است) را می‌ستایید و می‌گویید: «اکثر جنگ هاش برای نجات پیامبر خدا بود!»

      نمی‌دانم این اطلاعات را از کجا می آوردید اما اگر توجه به کتب عهد عتیق داشته باشید مشاهده می کنید که تا چه میزان این نبوکد نصر شرور ترسیم شده است.. آن وقت چطور بل و اژدها را می پذیرید و مواردی که درباره بخت نصر گفته شده را نمی پذیرید؟!! آیا اینها تناقض آشکار در گفتار شما نیست؟!

      اما در یک ادعای عجیب دیگر می‌گویید: «در کل حکومت هخامنشیان یک شهر هم بنا نشده بود»… نمی‌دانم این اطلاعات را از کجا پیدا کرده‌اید. پس شهر کوروش کد (Cyropolis) در آسیای مرکزی چیست؟! به راستی این دلیل روشنی برای اطلاعات کم شما نیست؟!

      اما کاش حداقل این را می دانستید که ساخت شهرهای نوین در دوره سلوکی و اشکانی انگیزه‌های سیاسی داشته است. بسیاری از سلسله‌های جدید برای آنکه مراکز قدرت را در نواحی گوناگون تغییر دهند و بتوانند حکومت را حفظ کنند دست به چنین اقداماتی می‌زدند. هخامنشیان چنین انگیزه‌های سیاسی نداشتند و بیشتر تلاش می‌کردند که شهرهای موجود را رونق دهند. کما اینکه بابل در دوره هخامنشیان رونق خود را حفظ کرد. شهرها و مکان‌هایی که از گذشته‌های دور رونق داشتند همانند اکباتان، شوش و… در دوره هخامنشیان رونق و شکوه خود را حفظ کردند تا جایی که چندین مرکز حکومت در این دوره می‌بینیم. این هم نشان می‌دهد هخامنشیان چقدر خردمندانه عمل کردند و شهرهای اقوام گوناگون احترام می‌گذاشتند.

      شما با لحن بد که با توهین و بی احترامی همراه است حیوانات و کوروش و چنگیز را به یک چشم می‌بینید. البته از کسی که می‌گوید «همه پادشاه ها طبق دین من کافر و مشرک هستند» بیشتر از این هم انتظار نمی رود!! پیشنهاد می‌کنم این لحن دور از ادب و زشت خود را کنار بگذارید و به مطالعه و پژوهش‌های علمی روی بیارید.

      به این نکته رو اشاره می‌کنیم که این روزها در ایران کمتر کسی به دلیل بزرگی قلمروی کوروش، این پادشاه را ستایش می کند، بلکه به دلیل اشتراک منابع درباره نیک سیرتی او و همچنین رفتار جوانمردانه این پادشاه، ستایشش می‌کنند.
      نگاه کنید به:
      مرد خوشنام تاریخ: https://kheradgan.ir/?p=632
      پیامبر آیین جوانمردی: https://kheradgan.ir/?p=11575

      هرچند قلمروی کوروش هم به دلیل یورش دیگر دشمنان و همچنین کشورگشایی های قبل تر از کوروش، بزرگ بود. درباره فتوحات کوروش، آنچه در بررسی‌های تاریخی، مورد توجه قرار می‌گیرد، اتحاد سه کشور لودیه، بابل و مصر علیه ایران است که قصد حمله به قلمروی کوروش را داشتند و کوروش به آنها واکنش نشان داد.
      نگاه کنید به:
      بررسی دلایل آغاز کشورگشایی‌های کوروش بزرگ: https://kheradgan.ir/?p=9772

      در انتها مواردی هم درباره امام زمان (عج) و… گفتید… دوست گرامی حکومت عادل با تخریب گذشته ایران، دروغ پردازی و گسترش افسانه‌های غیر قابل باور به دست نمیاد.

      متأسفانه عده‌ای محدود در جامعه مذهبی ما هستند که چهره بدی از اسلام را ارائه می‌دهند. آنها به هر چیزی خلاف عقاید خودشان، توهین می‌کنند. که البته امیدوارم شما از آن دست افراد نباشید.

      اسلام و تاریخ ایران هیچ منافاتی با هم ندارند اما برخی به دنبال آن هستند که این دو را به جان هم بیندازند و این موضوع با استفبال دشمنان ایران هم همراه شده است و به این آتش دامن می زنند.

      شما می فرمایید: «بهتره به جای این بحث ها وفحش دادن به اعتقاد و قومیت…» اما در گفتار شما اتفافا همین فحش دادن و به عقاید و ارزش ها دیگران به چشم می خورد.

      در جایی نوشته اید: «… حیات وحش از اون هم بزرگتره ولی حیوونا هزار مرتبه شرافت دارن نسبت به پارسی مث کوروش و ترکی مث چنگیز…»

      شما در اینجا علاوه بر اینکه اشخاص را هدف قرار دادید، قومیت آنها را هم وارد کرده اید. اگر هم کوروش آدم بدی بوده که نبوده چرا باید به قومیت او اشاره کرد؟! اگر هم چنگیز رفتارهای نادرستی داشته چرا باید به قومیت آن ربط داد؟!!!!

      به دلیل همین موارد است که بنده می گویم تناقضات در گفتار شما دیده می‌شود. امیدوارم همه ما با مطالعه و دانایی به دنبال پیشرفت ایران و اسلامی حقیقی باشیم.

      • با درود فراوان بنده حقیر از این دو بحث میان شما و آن دوستمان کپی برداشته ام برای روانکاوی برخی از منطق های امروزی البت شما کاملا درست و صحیح به وی پاسخ دادید اما بنده مسائل خطرناکتری در آن سخنان محمد رضا دیدم که برایم جالب بود / این پیام تنها جهت کسب اجازه از کپی این مطلب بود
        با درود

      • واقعا از این همه صبر و حوصله شما در پاسخ گویی و بدون بی احترامی بهت زده شدم و کاملا مشخصه عاشق تاریخ و فرهنگ ایرانی هستین خداوند افرادی مثل شمارو حفظ کند

  17. با سلام
    کار بسیار ارزشمندی است. خسته نباشید.
    با آرزوی بهترینها برای شما.

  18. دوست عزیز خیلی خوشحالم سخنان ارزشمند کوروش بزرگ را با منبع گذاشتی همین مشت محکمی در دهان مخالفان این مرد بزرگ تاریخ.درود بر کوروش بزرگ پدر ایران زمین

  19. آقای با نام راستی

    شما اول برو طرف رو بشناس بعد بیا اینجا کامنت بزار…. اصلا نمیدونی تهامی کی هست . تو هم یا عربی یا پان ترک مطعمنم

  20. واقعا که! دیگه شما دروغ گویی رو به حد اعلا رسوندید! ابوالحسن تهامی دیگه کیه؟! اصلا کجای کوروش نامه همچین چیزایی اومده!! معلومه حتی یکبارم این کتابو نخوندی و خودت چهار تا جمله ساختی و به یه ترجمه جعلی استناد کردی

    • ابوالحسن تهامی را اهل سینما با صدای زیبایش می شناسند . تهامی هم دوبله می کند هم مدیر دوبلاژ است و هم فیلم نوشته های سینمایی را به زبان فارسی بر می گرداند . او متولد 1317 شمسی و دانش آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی است . تهامی چندین سال است که با انتشارات نگاه همکاری می کند .

      برخی ترجمه ها :

      آیین زرتشت کهن روزگار و قدرت ماندگارش اثر موری بویس

      زندگی کورش اثر گزنفون

      جسارت امید اثر باراک اوباما

      و کتاب تالیفی چگونه فیلم دوبله کنیم

      ابوالحسن تهامی روزنامه نگار و منتقد دوبله فیلم واولین کسی است که نقد دوبله را به صورت جدی در مطبوعات آغاز نمود.همچنین او گوینده حرفه‌ای آنونس است که برای نخستین بار آنونس گویی را به صورت هنری و حرفه یی، با ادبیات ویژه مرسوم کرد.

      البته از نظر شما تعجب نکردم بعد از اینکه گفتید ایشان را نمیشناسید …
      امیدوارم ایشان را شناخته باشید و قبل از نظر دادن کمی دقت و مطالعه کنید . برای تهیه این کتاب هم کافیست به یک کتابخانه مراجعه کنید

    • البته همه جملات هم از کتاب ایشان نبود ،که همه جملات را ساخته و پرداخته بنده می دانید !!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

رفتن به بالا
Taşova escort Gerze escort Pazar escort Kangal escort Sarıkaya escort Side escort İncekum escort Hayrabolu escort Tavşanlı escort Ereğli escort Batıköy escort Suluova escort Durağan escort Niksar escort Gürün escort Çekerek escort Kızılağaç escort Çikcilli escort Ergene escort Simav escort Emirdağ escort Çağlayançerit escort Çanakkale mutlu son Çekmeköy mutlu son Çorlu mutlu son Devrek mutlu son Çerkes mutlu son Çankırı mutlu son Çeşme mutlu son Develi mutlu son Dinar mutlu son Cide mutlu son Muş mutlu son Fatsa mutlu son Bingöl mutlu son Fethiye mutlu son Nazilli mutlu son Gaziantep mutlu son