supertotobet betist
şirinevler escort avcılar escort beylikdüzü escort türbanlı escort kapalı escort türbanlı escort avrupa yakası escort
isveçbahis güvenilir mi isveçbahis şikayet isveçbahis lisans isveçbahis güncel giriş adresi isveçbahis hakkında isveçbahis mobil isveçbahis ödeme yapıyor mu isveçbahis isveçbahis adres isveçbahis giriş
1xbet betpas mariobet
izmir escort
خانه » ایران باستان » آیا در زمان کوروش دختران وادار به فحشا می شدند؟

آیا در زمان کوروش دختران وادار به فحشا می شدند؟


این نوشتار، از نوشتارهای ارسالی کاربران است

نوشتارهای ارسالی کاربران بر اساس پیمان‌نامه کاربری منتشر می‌شوند. نگاه کنید به:

پیمان‌نامه کاربری

آیا دختران در زمان کوروش وادار به فحشا می‌شدند؟

آیا در زمان کوروش دختران وادار به فحشا می شدند؟

یکی از متن‌های تحریفی که تجزیه‌طلب‌ها در گسترش آن بسیار کوشا هستند متنی است که اصرار دارد دختران در زمان کوروش بزرگ مجبور به تن فروشی بودند!!

ایران‌ستیزان حتی این متون را با تصاویر و نقاشی های مرتبط با تمدن‌های دیگر مانند تمدن‌های روم و یونان و… منتشر می‌کنند و آن را به هخامنشیان ربط می‌دهند!!

این متن را برای اولین بار رضا مرادی غیاث آبادی نوشت و از آن زمان تا کنون گروه‌های ایران‌ستیز زیادی با آب و تاب فراوان در فضای مجازی منتشر می‌کنند و مواردی را به دلخواه به آن اضافه می‌کنند.

این در حالی است که اساسا نوشته‌های غیاث آبادی با ابهامات جدی روبرو است به طوری که در استناد خود شماره صفحه را ذکر نکرده است و جزئیات آن موضوع مورد بحث قرار گرفته است.

غیاث آبادی به یک کتاب به زبان آلمانی و به نام «Beiträge zur assyriologie und semitischen sprachwissenschaft» استناد می‌کند و ایران‌ستیزان گاهی صرفا نام کتاب را ترجمه کردند و در پایین نوشته‌های خود گذاشتند.

من تلاش کردم منبعی که ایران‌ستیزان و غیاث آبادی به آن استناد کردند را پیدا کنم و  با کمک برخی از مخاطبان در اینترنت توانستم جلد سوم این کتاب را پیدا کنم (نگاه کنید به: Beiträge zur Assyriologie und semitischen Sprachwissenschaft – Google Books).

من نمی‌توانم ادعا کنم که به زبان آلمانی تسلط دارم اما با توجه به ابزارهایی که امروزه وجود دارد می توانیم به حقایقی دست پیدا کنیم.

.

چرا غیاث آبادی استنادات مبهم دارد؟

مهم ترین ابهام در متن غیاث آبادی این است که اصلا شماره صفحه را ذکر نکرده است. همین موضوع به ذهن می‌آورد که احتمالا نویسنده این متن نمی‌خواسته مخاطب بتواند درستی متن را ارزیابی کند و به صورت مبهم مواردی را ذکر کرده است.

غیاث آبادی و هم دستانش اینچنین به کتاب استناد می‌کنند:

Beitrage zur Assyriologie und Semitischen Sprachwissenschaft, Dritter band, heft 3, Leipzig, 1897.

همانطور که می‌بینید اصلا شماره صفحه ذکر نشده است! گویا غیاث آبادی نمی خواسته مخاطبان به اصل مطلب مراجعه کنند.

.

متن درباره چه چیزی است

با راهنمایی مخاطبان متوجه شدیم که متن مورد اشاره غیاث آبادی در صفحه ۴۰۰ این کتاب قرار داد. برعکس ادعاهای کوروش ستیزان این متن ارتباط به فاحشه‌خانه‌ها ندارد.

گویا در متن از دادن موارد با ارزش (مانند نقره و…) به یک شخص دیگر سخن گفته می‌شود و شخص گیرنده موظف است در یک تاریخ مشخص موارد را پس دهد. تا آن زمان دختر شخص گیرنده در خدمت شخصی که موارد را داده است قرار می‌گیرد.

در شرحی که برای این متن در کتاب نوشته شده است از به برده گرفتن دختر سخن گفته شده است.

این معاملات و موسساتی که چنین معاملاتی انجام می دادند از پیش از هخامنشیان بوده است. بررسی جزئیات چنین معاملاتی در زمان کوروش بزرگ می‌تواند موضوع یک پژوهش باشد که آیا تغییراتی نسب به قبل صورت گرفته است یا خیر؟! آیا به راستی دختران باید تن به فحشا می دادند یا اصلا چنین چیزی نبوده است؟ این موارد را نمی توان از این متن کوتاه متوجه شد و نمی‌توان از یک متن کوچک افسانه های دلخواه را ساخت.

.

آیا کوروش بزرگ این موارد را ابداع کرده است؟

درباره این سنت‌ها در بابل باید توجه داشت که از پیش از هخامنشیان در بابل رواج داشته است و کوروش بزرگ چیزی را احداث و ابداع نکرده است. کوروش ستیزان چنان با آب و تاب نوشته را در آورند که گویی کوروش بزرگ باعث این کارها بوده است!

این درحالی است که هخامنشیان به مرور با برده داری مقابله کردند و چه بسی از دوران کوروش بزرگ تحولاتی در این معاملات و جزئیاتش رخ داده باشد.

اگر هم چنین موضوعی بوده است دولت و کوروش بزرگ دختران را وادار به کاری نمی‌کردند بلکه این سنت در میان مردم بابل وجود داشته است.

.

آیا دولت نقش مستقیم در این معاملات داشته است؟

این موضوع در موسسات غیر دولتی رخ داده است که از پیش از هخامنشیان و کوروش فعال بودند. به نظر می‌رسد رفته رفته فعالیت این موسسات در دولت هخامنشی کمرنگ تر شده است و همین کمرنگ شدن به ذهن می آورد که هخامنشیان مقابله هایی با این موسسات کردند.

.

مقابله هخامنشیان با برده‌داری

باید توجه داشت که ما نباید کارکرد و جزئیات همه سازمان‌ها و موسسات دوران پیش از هخامنشیان را به دوران هخامنشیان فرافکنی کنیم!

می‌دانیم که هخاشنشیان با برده‌داری مبارزه کردند و به حقوق کارگران احترام می‌گذاشتند. این موضوع از استوانه کوروش بزرگ و الواح تخت جمشید کاملا آشکار است. با توجه به این سیاست هخامنشیان، احتمال می‌رود تحولاتی در کارکرد چنین موسساتی هم به وجود آمده باشد!

اولین مقابله کوروش با برده داری در بابل را می‌توان در استوانه کوروش دید که با منابع یهودی همسانی دارد (استوانه کوروش بندهای ۲۵- ۲۶ و همچنین بند ۳۲).

ولی طبیعتا تا زمانی که هخامنشیان به صورت کامل با سنت‌های بابلی آشنا شوند و حتی با آنها مقابله کنند زمان می برده است. به ویژه آنکه این موسسات غیر دولتی بودند.

درباره مقابله با برده داری در بابل توسط هخامنشیان باید توجه داشت که این موضوع به صورت تدریجی انجام گرفت. به طوری که با توجه به اسناد بابلی متوجه می‌شویم رفته رفته قیمت برده‌ها افزایش یافت و قیمت برخی خدمات دیگر و کالاهای اساسی ثابت ماند و این خود باعث می‌شد که برده داری دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد (برای دانش بیشتر ن.ک: وکیلی، شروین ١۳۹۰. داریوش دادگر، نظم هخامنشی و ظهور هویت ایرانی. تهران: شورآفرین، صص ۷۱۸-۷۱۹) در نتیجه برده داری به سمت حذف شدن پیش می‌رفت.

همه اینها در صورتی است که کوروش به دلایل پدافندی بابل را فتح کرد چرا که سه کشور لودیه و مصر و بابل علیه کوروش متحد شده بودند و عملا جنگ را علیه ایرانیان آغاز کرده بودند. بنابراین کوروش بزرگ به دلیل دفاع از مرزهایش و رفع خطر دوباره اقدام به فتح بابل کرد نه آنکه به دلیل اصلاح سازمان‌های فرهنگی یا اقتصادی این کشور را فتح کند.

همه اینها نشان می‌دهد که حذف برده داری یک شبه قابل انجام نبود و همانطور که هخامنشیان با برده داری به صورت تدریجی مقابله کردند چه بسی با موسسات مورد اشاره هم مقابله کرده اند که متاسفانه به دلیل فقدان داده ها نمی توانیم نظر قطعی دهیم.

.

برده داری در دیگر تمدن‌ها

متاسفانه تا همین چند قرن پیش برده‌داری در جهان رواج داشت. در اروپا و امریکا برده داری رواج تمام داشت.

در اقوام عرب و احکام اسلامی قوانین ویژه ای برای برده‌ها و حتی برده فروشی وجود داشت. اقوام ترک و… هم مستثنی نبودند.

همه اینها در حالی است که هخامنشیان در دوران باستان با برده داری مقابله کردند ولی این موضوع در جهان باستان آنقدر در میان مردم جای داشت که ریشه کن نشد.

امروز هم به نوعی برده داری مدرن وجود دارد و قابل کتمان نیست. با وجود همه تلاش‌های فعالان حقوق بشر هنوز این برده داری مدرن ریشه کن نشده است.

برچسب ها:
پست قبلی
پست بعدی

12 دیدگاه

  1. لطفا خبرهای […] پخش نکنیم
    همه میدونن حکومت کورش کامل ترین حکومت اون دوران بود یعنی کامل ترین، کورش خدا شناس بود به زنان احترام میزاشت زمانی که عرب زنده به گور میکرد ما اولین منشور حقوق بشر را داشتیم

  2. اين تصاويري كه در نت پخش شده به ايران نسبت دادند اصل تصاوير من ديدم تصاوير يوناني هست نه ايراني! يك گروه باستان شناس انگليسي مستند در مورد تخت جمشيد ساخته بودند كانال چهار هم نشان ميداد با استناد به كتب غربي ميگفتند ايرانيان باستان مردان باغيرت و زنان باحيا داشتند از پوشاك مردان و زنانشان معلوم هست و يونانيان يكي از مواردي كه ايرانيان با آن مسخره ميكردند كه چرا ايرانيان بدنشان از آفتاب و ديگران مخفي ميكنند! يا زنان درباري موقع عبور از اماكن عمومي بايد همگان سر به زير ميشدند و هركس به زنان مي‌نگريست تنبيه ميشد. چون آيين يكتاپرستي زرتشتي ايرانيان باستان داشتند وجود حيا و غيرت كاملا قابل درك هست برخلاف يونانيان و روميان كه بت پرست بودند و خريد و فروش زنان داشتند.

  3. سپاس فراوان از شما تمامی گرداننده گان خردگان و تمام وطن پرستان راستین ببنید تخریب تاریخ و فرهنگ ایران اهداف شومی است که دشمنان همیشگی و قسم خورده ایران و ایرانی وملت ایران دنبال بودن به نظر می‌رسد پس از آنکه پروژه های جعلی بودن تخته جمشیدوپاسارگاد، قتل وعام مردم اوپیس، نوکری یهود توسط هخامنشیان، دروغین بودن روز کوروش همه وهمه اینها پس از آنکه با روح میهن پرستی توسط ایرانگرایان واقعی خنثی شد به طور مستند باز دنبال پروژه‌ای دیگریند برای تخریب مفاخر ملی و فرهنگی که راه را برای تجذیه ایران باز کنند ولی زهی خیال باطل بسیارباطل ما هستیم چون ریشه و بیشینه ای به رنگ یال های شیر نر بالغ داریم و تمام کفتاران و گرگان رو در هم می دریم کوروش ستیزان (که ایرانیستیزان قسم خورده بودن) بدانند ما هستیم چون ریشه داریم پس هستیم سپاس فراوان از تمامی دست اندرکاران این سایت ملی مردمی در پایان با شعری از نظامی گنجوی :درفش کاویانی برسرما، چولختی افتد برسرماه (ماه نشان نور کم رمغ دشمنان ایران است

  4. درود به شما و خسته نباشید ببينيد قربان وقتی ما میگیم ایران این ایران شامل :تاریخش، فرهنگش، مردمش، مفاخرملیش میشه وهرکسی بخواهدبااینها به عنادجنگ بپردازدبخاطراهدافی هست که دنبال میکنه ایران وطن ماست کوروش پدرماست این شناسه ایرانی بودن هستو بس ودرضمن این تجذیه طلب (پانترکیسم، پانعرب، پانکرد) با چهره‌ های مختلفی ظاهرمیشن با عنوانهایی مثل دموکراسی، حقوق بشر، مقابله بافاشیسم با چهرهای مختلفی وبسایت‌های ضدایرانی مثل فرق جامع ادیان، راهه راستی، به کمک این تجذیه طلبان میان (هدف نهایی نابودی ایران) ولی خوشبختانه ملت عزیزمان دیگه با حربه های مختلف اینها آشنا شدن و روبرو سرخورده تر میشن به انزوای بیشتر میرسن اما یک سوال جایگاه زنان در ایران باستان چگونه بوده؟ وآیا درایران باستان تک همسری بوده یا چندهمسری؟

    • اشکان دهقان

      سپاس از دیدگاه شما.

      زنان در ایران باستان به نسبت دیگر تمدن ها شرایط مناسب تری داشتند. در جوامع کشاورزی ار آنجایی که مرد و زن با یکدیگر مشغول کار هستند طبیعتا حقوق مشترک فراوانی داشتند و در اکثر خانواده‌های کشاورز تک همسری رواج دارد ولی در میان اقشار ثروتمند و پادشاهان شرایط متفاوت بوده است.

  5. https://books.google.com/books?id=ijg8AQAAMAAJ&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
    جلد سوم این کتابه در کامنت اول هم در مورد صفحات توضیح دادم این که به هر نقد برچسب ایران ستیزی بچسبونید جالب نیست کوروش متعلق به ایرانه نه ایران متعلق به کوروش در استوانه کوروش در بند 25 و 26 دریاره رهایی مردم بابل صحبت شده این ناشی از ظلمه ولی لزوما بردگی نیست شما با استناد به چه منبعی تمام مردم بابل رو برده می دونید؟ و نمیدونم چرا منابع یهودی رو کامل تایید می کنید

    • اشکان دهقان

      نقدهای شما برای نویسنده این متن ارسال شد و چنانچه ویرایشی انجام دهند اعمال خواهد شد در غیر این صورت مطلب را حذف می‌کنیم. البته ایشان قصد داشتند مطلب را به روزرسانی کنند و بهتر است به روزرسانی به همراه ویرایش‌ها باشد.

      اما اینکه می‌فرمایید به هر نقد برچسب ایران‌ستیزی می‌چسببانیم اشتباه است. همانطور که می‌بینید ما کاملا به نقدهای شما توجه داریم. من از شما اسناد دقیق تر خواستم نه آنکه مطالبی که همه در فضای مجازی دیده ایم را تکرار کنیم. در واقع خواسته ما اسناد دقیق تر بود.

      اما درباره استوانه کوروش چند نکته قابل توجه است. اول آنکه در بند ۳۲ از بازگرداندن خدایان و مردمان شهرهای دیگر به شهرهای خود خبر می دهد. همچنین در بندهای ۲۵ و ۲۶ از آزادسازی باشندگانی که از آنها توسط نبونعید بیگاری کشیده می شد سخن گفته شده است! وقتی به منابع یهودیان که بخشی از ساکنین بابل بودند مراجعه می کنیم اشتراک با این مطالب می بینیم و متوجه می شویم برده هایی آزاد شدند. البته این به معنای براندازی برده داری نیست و استوانه کوروش بزرگ هیچ گاه چنین ادعایی نکرده است.

      • مطمئنید که به معنی براندازی برده داری نیست؟!
        من دو سال پیش در بخشی از مطالعات هفتم دیدم که در بخشی از ترجمه استوانه کوروش بزرگ این جمله آمده بود (من برده داری را برانداختم)

      • اشکان دهقان

        این ترجمه از استوانه کوروش بزرگ ترجمه درست و دقیقی نیست. کوروش بزرگ هیچ گاه چنین ادعایی نکرده است و واقعیت آنکه اختیارات شاه در بابل آنقدر گشترده نبوده است که با وجود نهادهای غیر دولتی بتوان در بدو ورود برده داری را لغو کرد

  6. نویسنده مطلب دچار اشتباه شده این کتاب ده جلده و یک جلد دیگر رو برداشته بررسی کرده و طبیعتا هم نباید چیزی پیدا کنه جلد 3 از صفحه 393 تا 444 در مورد الواح مربوط به دوره کوروش هست مثلا لوح 252 در صفحه 400 رو میتونید بررسی کنید در مورد استوانه کوروش هم چیزی در مورد برده داری از جمله در بند 25 و 26 نداریم مگر با دستکاری در ترجمه به غیاث آبادی ایراد می گیرید و البته درست هم هست چون ایشون جهت گیری و غرض ورزی داره البته در مطالب این سایت هم از نوع این موارد وجود داره بهتره اصلاح رو از خودمون شروع کنیم حرف آخر هم در مورد کاربر وطن پرست هست در قوانین سایت شما آمده موارد حاوی توهین و ناسزا و … تایید نمیشوند من نه ضد کوروش هستم نه عاشق کوروش و نقد کوروش رو کار بدی نمیدونم ولی تایید جمله ایشون میزان صداقت شما رو نشون میده

    • اشکان دهقان

      احتمال اشتباه در نوشته‌های ارسالی کاربران وجود دارد و ما قطعا پذیرای نقدها هستیم. ولی به نظرم باید تردید جدی به دیدگاه های شما هم داشت که حاوی مطالب مغرضانه است. چرا که در یک گفتار تحریفی می گویید در استوان کوروش چیزی درباره برده ها نیامده!! در صورتی که با تطبیق بندهای ۲۵ و ۲۶ با منابع دیگر از جمله منابع یهودی باید گفت اشاره به آزادسازی برده های نبونعید دارد

      مطالبی که می گویید در واقع تکراری است از گفته های مطالب ایران ستیزان. حتی وجود چند جلد از این کتاب هم مورد تردید نویسنده این متن قرار گرفته است. اگر پیوندی از جلد مورد ادعای خود دارید و یا تصویری از صفحات کتاب دارید حتما برای ما بفرستید که بیشتر بررسی کنیم. در غیر این صورت صحبت شما پذیرفتنی نیست.

      درباره دیدگاه جناب وطن پرست هم باید بگوییم اخیرا سامانه ای برای تایید خودکار دیدگاه ها گذاشته ایم که متاسفانه در چند مورد دیده شده که دیدگاه های خلاف قوانین هم تایید کرده است. فعلا این سامانه را از کار انداختیم و دیدگاه های نامناسب هم حذف شدند.

  7. درسته.
    چون تازی(عرب) هستن که چنین دروغی را به کوروش بزرگ می بندند.
    کوروش بزرگ مایه ی افتخار تمام جهان هست. چون مانند او در هوش و خرد و انسانیت هیچو وقت نبوده و نیستو نخوتهد بود.
    و هر ایرانیی به پدر خود که کوروش بزرگ است احترام میگذارد، مگر اینکه تاری باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

رفتن به بالا