Escort pornmaxi.com pornblu.com

sakarya escort Sakarya Escort Sakarya Escort Sakarya Escort Sakarya Escort Bayan Kayseri Escort Webmaster Forum
ankara escort bayan ankara escort bayan ankara escort
escort ankara escort çankaya escort kızılay escort antalya escort escort bayan
şirinevler escort avcılar escort beylikdüzü escort türbanlı escort kapalı escort türbanlı escort avrupa yakası escort
خانه » ایران باستان » خرد ایرانی

خرد ایرانی

هنگامی که به اندیشه ها، کردار و گفتار بزرگان ایرانی نگاهی می‌اندازیم، پی می‌بریم که همانندی و یکسانی فراوانی وجود دارد. آن هم کسانی که با بازه زمانی نزدیک به هزار سال از یکدیگر می زیسته‌اند! برای این همانندی‌ها نامی بهتر از «خرد ایرانی» نیافتیم که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

| کاری از: مجید خالقیان* | واپسين به روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ |


خِرَد ایرانی.

خِرَد ایرانی

خدای بزرگ است اهورامزدا (خداوند و سرور خردمند) که این بوم را آفرید، که آن آسمان را آفرید…

سنگ‌نبشه‌های شاهنشاهان هخامنشی (از جمله داریوش بزرگ و خشایارشای بزرگ)

.

به نام خداوند جان و خرد

كزين برتر انديشه بر نگذرد…

خداوند كيوان و گردان سپهر

فروزنده ماه و ناهيد و مهر…

فردوسی بزرگ

خِرَد ایرانی

در متون مربوط به ایران باستان نیکی و بدی به صورت هست و نیست در مقابل هم قرار گرفتند به طوری که بارها در لا به لای متون باستانی زرتشتی اینچنین آمده است :

هستی اورمزد، نیستی اهریمن

(ارداویراف نامه، ۱۳۸۲: ص ۵۳) [۱]

در اشعار عرفانی پارسی پس از اسلام هم نیکی و بدی به همان صورت در مقابل هم قرار گرفتند و شباهت آشکاری به موارد اشاره شده دارند؛ به طوری که مولانا در یک غزل زیبا می گوید:

اندک اندک زین جهان هست و نیست

نیستان رفتند و هستان می‌رسند

(دیوان شمس، غزل ۸۱۹)

خِرَد ایرانی: هست و نیست

آنکس که آرمان خویش از گفته به کردار نمی آرد و خرسند است، باید به یاد آورد که نیم مردی بیش نیست…

(کوروش نامه گزنفون، دفتر 3، بخش 3، بند 38، برگردان ابوالحسن تهامی)

.

به عمل کار برآید به سخندانی نیست…

سعدی

خِرَد ایرانی

در پی امنیت شهر بابل و همه جایگاه های مقدسش بودم…

(بند 25 استوانه کوروش، برگردان دکتر شاهرخ رزمجو)

.

…همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت

حافظ شیرازی

خِرَد ایرانی

هراسی که مرا همواره هـمراه می‌آمد این بود که مبادا روزی پای به راه کـژی و اهریمنی گذارم…

(کوروش نامه گزنفون، دفتر 8، بخش 7، بند 7، برگردان ابوالحسن تهامی)

.

روانم نباید که آرد منی

بداندیشی و کیش آهـرمنی…

به یزدان شوم یک زمان نا سپاس

به روشن روان اندر آرم هـراس

(از زبان کیخسرو در شاهنامه، خالقی مطلق، ۱۳۷۴: ص ۱۶۶-۱۶۸)

خرد ایرانی

نگاه کنید به:

کوروش در شاهنامه فردوسی

…آن بود که نیکی برای نیکان چنان باید، آنچنان‌ که آن خویش‌ آنچه‌ به‌ خویشتن نه نـیک آیـد به کس مکن‌…

آذرباد مهراسپندان

.

بکس مپسند آنچت ناپسند است

که واجب کشتن مار از گزندست‌

ز نیکان باش اندر نیکویی کوش‌

مکن نیکی کس از دل فراموش

ناصرخسرو

(ن.ک: عفیفی، 1347: ص 172)

خِرَد ایرانی

* مجید خالقیان، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ، دانشگاه تهران

۱- همچنین نگاه کنید به: دینکرد، Madan, D.M. (1911). The Complete of The Pahlavi Dinkard, Bombay: 534.5-6

.

بن‌مایه‌ها و یاری‌نامه‌ها:

– خالقیان، مجید ( ۲۱ اسفند ۱۳۹۸). «خِرَد ایرانی». پایگاه خردگان.

نشانی رایاتاری: https://kheradgan.ir/?p=12524

– ارداویراف نامه، ژینیو، فیلیپ (1382). ترجمه و تحقیق ژاله آموزگار. تهران، معین.

– خالقی مطلق، جلال (۱۳۷۴). «کیخسرو و کوروش». ایران‌شناسی. س ۷، ش ۱. صص ۱۵۷-۱۷۰.

– عفیفی، رحیم (پاییز 1347). «سخنان آذرباد مانسرسپندان». مجله جستارهای ادبی. شماره 15. صص 163-183

– گزنفون (١٣٨٩). زندگی کوروش (تربیت کوروش). ترجمه ابوالحسن تهامی. تهران: نگاه.

– Razmjou, Shahrokh. “Translation of the text on the Cyrus Cylinder- Translated from the original text by Shahrokh Razmjou, curator, Department of the Middle East“. The British Museum.

شرایط استفاده از نوشتار:

از آنجایی که هرگونه استفاده يا رونوشت از نوشتارها بر اساس پيمان نامه کاربري امکان پذير است، اگر قصد رونوشت از اين نوشتار را داريد، بن‌مايه آن را ياد کنيد. طبیعی است که ذکر مواردی مانند نام پدیدآور (نویسنده، گردآورنده و…)، تاریخ واپسین به روز رسانی، عنوان کامل نوشته به همراه پیوند (لینک) و همچنین ذکر تارنمای خردگان (www.kheradgan.ir) ضروری است.

برچسب ها:
پست قبلی
پست بعدی

8 دیدگاه

  1. Vegie Veganic

    با درود و سپاس از بزرگمهریتان برای پیشبرد و سامان بخشی در راه خرد

    به باور من همه ناهنجاری ها و نابسامانی های در جهان برآن است که آدمی در ‌ِآغاز کار پُرکار (جدی) نیست.
    هرآنچه که دانش نامیده شود هنگامی خردمندانه خواهد بود که هنجار و سامان داشته باشد.
    و هرآنچه که نابسامان باشد به بی هنجاری کشیده خواهد شد هتا اگر نام دانش و یا خرد را یدک بکشد.

    و باز به باور من، اشو زرتشت ۳ پند نیک خود را با خرد اندیشی در هنجار و سامان چنین گفت:
    نخست اندیشه نیک،
    دوم گفتار نیک
    و سوم کردار نیک

    پیش از هر کرداری باید در آن زمینه سخن گفت
    و پیش از سخن یا گفتاری باید نخست اندیشید که چه و چگونه باید سخن گفت

    روزی جوانی را دیدم که از پیرزنی که می خواست از اتوبوس پیاده شود پرسید: آیا پروانه (اجازه) دارم به تو کمک کنم؟
    اگرچه من در آغاز اندکی شکه شدم که چرا برای کمک کردن باید پروانه خواسته، ولی سپس دریافتم که اگر بدونه پروانه بخواهیم ابروی کسی را درست کنیم آنگونه خواهد شد که میزنیم چشم و چشمهایی را کور می کنیم.

    نخست اندیشه ی نیک جوان برای یاری به یک سالمند
    دوم به نیکی از اندیشه یاری کردن خود سخن گفت
    و سوم …

    این نوشته یا سخن من برای این است که در هر کاری شکیبا باشیم تا به هوده برسیم و بی هوده درجا نزنیم، همانگونه که هستند کسانی که نخست رفتار میکنند، چون کاری از پیش نمی

  2. با سلام

    اشارات بسیار جالب و نیکویی بود. این نشان می دهد که فرهنگ ایران همواره تداوم داشته است.

    خیلی ممنون از مطالب خوبتون

  3. شما را به خداوند احد واحد ذاتی که مانند او نیست و صفاتش از ذاتش جدا نیست در همه جا هست و بود زمانی که چیزی نبود خواهد بود زمانی که همه چیز به انتهای خودش برسد مردم همه وام دار او بی نیاز از مردم تدبیر او بر ان شد که همه چیز را از دوجنس بیافریند و رحمانیتش باعث شد بر همه ی عالم نعمات خودش را بگستراند و جباریتش باعث شد ظالم به ظلم خودش زمین بخورد علمش باعث شد همه ی عالم را متحد کند در عین کثرت …. از سعدی برای رسیدن به اهداف خود مایه نذاریدچون موجب افتراق میشه لذا مثلا در جای دیگری میگوید «سعدی اگر عاشقی کنی و مستی …. عشق محمد بس است و ال محمد»
    فقط از استدلال های عجیب استفاده نکنید که ای بابا مال سعدی نیست

    • چرا می خواهید اسلام را در برابر ایران قرار دهید؟ و چرا این چهره بد از اسلام را ارائه می‌دهید؟!

      شما گویا چندان با اشعار سعدی آشنا نیستید! این بزرگوار هم برای ایران و هم برای اسلام احترام ویژه‌ای قائل بوده است. او پادشاهان بزرگ ایران باستان را می‌ ستاید و از اسطوره‌های ایرانی بهره های فراوانی برده است.

      همانطور که در جایی گفته است:
      زنده است نام فرّخ نوشین روان به خیر
      گر چه بسی گذشت که نوشین روان نماند

      یا در جای دیگر:

      شنیدم که در وقت نزع روان
      به هرمز چنین گفت نوشیروان

      که خاطر نگهدار درویش باش
      نه در بند آسایش خویش باش

      نیاساید اندر دیار تو کس
      چو آسایش خویش جویی و بس

      خواهش می کنم این چهره بد از اسلام را ارائه ندهید که مردم ما ضربه‌های زیادی خرده‌اند.

    • سعدی که مثه شما الگویش ابوبکر البغدادی و بن لادن نبوده است!!! سعدی فراوان از دادگری های کیخسرو (کورش) و نوشین روان گفته است!!

      هنگامی که تعصب و بی سوادی با یکدیگر همراه شوند، افراط هایی از جنس داعش و طالبان را به همراه دارد!! متأسفانه ما در ایران هم شاهد چنین افراط هایی بودیم و هستیم، اما با هشیاری اکثر مردم این افراط ها نتوانستد قدرتی که در دیگر کشورها گرفتند را در ایران پیدا کنند.

    • مریم منصوریان

      اگر عاشقی کنی ومستی غلط است سعدی اگر عاشقی کنی وجوانی درست است خخخخخ

  4. پاسارگاد

    درود و سپاس

  5. پاسارگاد

    درود به شما

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

رفتن به بالا
Taşova escort Gerze escort Pazar escort Kangal escort Sarıkaya escort Side escort İncekum escort Hayrabolu escort Tavşanlı escort Ereğli escort Batıköy escort Suluova escort Durağan escort Niksar escort Gürün escort Çekerek escort Kızılağaç escort Çikcilli escort Ergene escort Simav escort Emirdağ escort Çağlayançerit escort Çanakkale mutlu son Çekmeköy mutlu son Çorlu mutlu son Devrek mutlu son Çerkes mutlu son Çankırı mutlu son Çeşme mutlu son Develi mutlu son Dinar mutlu son Cide mutlu son Muş mutlu son Fatsa mutlu son Bingöl mutlu son Fethiye mutlu son Nazilli mutlu son Gaziantep mutlu son