supertotobet betist
şirinevler escort avcılar escort beylikdüzü escort türbanlı escort kapalı escort türbanlı escort avrupa yakası escort
isveçbahis güvenilir mi isveçbahis şikayet isveçbahis lisans isveçbahis güncel giriş adresi isveçbahis hakkında isveçbahis mobil isveçbahis ödeme yapıyor mu isveçbahis isveçbahis adres isveçbahis giriş
1xbet betpas mariobet
izmir escort
خانه » ایران پس از اسلام » بازگشت دوباره ایوان و گنبد در معماری ایران پس از اسلام

بازگشت دوباره ایوان و گنبد در معماری ایران پس از اسلام

| فرستنده: اشکان دهقان | واپسین به روزرسانی: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ |


bi65135561

بازگشت دوباره ایوان و گنبد در معماری ایران پس از اسلام

ساخت گنبد به مثابه یکی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های پوشش دهانه در دنیای باستان در معماری ساسانی راه تکامل می‌پیمود و شاهد اوج شکوفایی خود در کاخ فیروز آباد فارس بود. اما این عنصر در معماری سده‌های نخست پس از اسلام در ایران به همراه عناصر دیگری همچون ایوان (که در بنای ایوان مداین به اوج شکوه و عظمت رسیده بود) و کنگره های تزئینی دیگر دیده نشد. ساخت مساجد سده های نخستین پس از اسلام در ایران از الگوی شبستانی پیروی می‌کرد و سازندگان پوشش دهانه‌های بزرگ را به شبستان‌های ستون دار ترجیح می‌دادند.

در قرن چهارم هجری و در مقبره امیر اسماعیل سامانی بود که گنبد دوباره به معماری ایران بازگشت و در ساخت بنای دوازده امام در یزد، مسجد جامع قروه و سپس گنبدخانه نظام الملک (همگی در قرن پنجم هجری) به کار رفت. ایوان نیز به گونه‌ای مشابه به معماری مسجد بازگشت و به مثابه یکی از اصلی‌ترین عناصر الگوی ساخت مسجد را دگرگون کرد.

سنت گرایان از مواردی که درباره گنبد در معماری اسلامی بیان می کنند، تجلیگاه صفات جمالی و جلالی الهی است و آن را نمادی تمثیلی از اصل کثرت در وحدت و وحدث در کثرت می‌دانند.

بن مايه

– اکبری، علی (خرداد ۱۳۹۳). «ظهور مجدد گنبد در معماری ایران پس از اسلام و تجلی باورهای اعتقادی و مفاهیم عرفانی در آن». اطلاعات حکمت و معرفت. س ۹، ش ۹۸.


يک خواهش دوستانه

خواهشمند است اگر قصد رونوشت از اين نوشتار را داريد، بن‌مايه ( www.kheradgan.ir ) و نويسنده آن را ياد کنيد

برچسب ها:
پست قبلی
پست بعدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

رفتن به بالا