supertotobet betist
şirinevler escort avcılar escort beylikdüzü escort türbanlı escort kapalı escort türbanlı escort avrupa yakası escort
isveçbahis güvenilir mi isveçbahis şikayet isveçbahis lisans isveçbahis güncel giriş adresi isveçbahis hakkında isveçbahis mobil isveçbahis ödeme yapıyor mu isveçbahis isveçbahis adres isveçbahis giriş
1xbet betpas mariobet
izmir escort
خانه » ایران باستان » آیا در تخت جمشید جعل تاریخ صورت گرفته است؟

آیا در تخت جمشید جعل تاریخ صورت گرفته است؟

جعل در تخت جمشید | نویسنده: کوروش شهرکی | واپسین به روزرسانی: 16 فروردین 1396|


آیا در تخت جمشید جعل تاریخ صورت گرفته است؟

بررسی ادعا های ناصر پورپیرار پیرامون ستون های کاخ های تخت جمشید

پارسه یا تخت جمشید بی شک از مفاخر تاریخی این مرز و بوم به شمار می رود ، بنایی سترگ که کار ساخت آن را داریوش بزرگ پی افکند و سپس فعالیت های ساختمانی او توسط پسرش خشایارشا دنبال شد تا اولین کاخ ها در مجموعه پارسه پدید آیند کار ساخت دیگر کاخ ها توسط اردشیر هخامنشی و دیگر شاهان هخامنشی ادامه یافت تا کاخ های بیشتری به این مکان افزوده شود.

سرانجام کار و همت ایرانیان باستان امروزه ویرانه هایی در مرودشت برای ما ایرانیان باقی مانده است که هرچند با آتش اسکندر ویران شده اما همچنان بزرگ و با شکوه است.

این مجموعه چنان زیباست  که اگر به سفرنامه های اروپایی هایی که به ایران سفر کردند نگاهی اندازیم می بینیم که بیشتر آنان برای مشاهده این مجموعه باستانی راه خویش را به سمت شیراز و تخت جمشید کج کرده اند تا از این میراث کهن بازدید کنند.

از آنجایی که کاخ های پارسه بخشی از هویت ایرانی هستند همواره مورد حمله کسانی قرار میگیرند که از وجود چنین هویتی ناراضی هستند. یکی از همین افرادی که در مجموعه نوشتار ها و کلیپ های خود بسیار به تخت جمشید تاخته است فردی به نام ناصر پورپیرار است که نظریات و ادعا هایی را مطرح نموده که هیچ یک از محققین و اساتید این حوزه آن را درست نشمرده اند.

بد نیست به عنوان آخرین سخنان بخش نخستین این نوشتار با چندی از نظریه های ناصر بناکننده (پورپیرار) پیرامون تاریخ، هویت و فرهنگ ایران آشنا شویم، نویسندگان کتاب «دوازده قرن شکوه» ایده ها و نظر های ناصر پورپیرار را به صورت خلاصه اینگونه شرح می دهند:

« از سال 1379 بدين سو، نويسنده‌/ ويراستاري به نام آقاي ناصر پورپيرار، خواسته يا ناخواسته، در چارچوب گفتمان و تبليغات ايدئولوژي‌هاي قوم‌گرا، به سخن پراكني و نظريه‌پردازي روي آورده است: وي با رد و انكار استواري و پرباري فرهنگ و تمدن ايران، پيش و پس از اسلام، با وحشي و خون‌ريز و بيگانه قلمداد كردن امپراتوري‌هاي هخامنشي و اشكاني و ساساني، جعلي انگاشتن دين‌ها و مذاهب زرتشت و ماني و مزدک، مزدور خواندن فردوسي، حقير و بي‌مايه توصيف كردن زبان فارسي، دروغين دانستن شخصيت‌هايي ايراني چون سلمان فارسي، ابوحنيفه، ابومسلم خراساني، بابك خرمدين و ديگران، و در مقابل، با نسبت دادن فرهنگ و تمدني عظيم و بي‌مانند به قوم عرب، و نه مسلمانان، و مصادره تمدن پربار ميان‌رودان و آسياي غربي به سود اعراب، به وضوح كوشيده است كه ايرانيان را فاقد هر نوع فرهنگ و تمدني جلوه دهد و همه‌ دستاوردها و ميراث فرهنگي ايران، و به ويژه ايران پس از اسلام را مديون و مرهون اعراب عصر جاهلي قلمداد كند» (نعمتی لیمایی و احمدی،1383:ص9)

در این نوشتار سعی برآن است تا به یاری خداوند یکی از موارد مطرح شده توسط ناصر پورپیرار و هم فکرانش را بررسی کرده و پاسخ بگوییم. شیوه کار نیز بدین صورت است که ابتدا نظر و ادعای جناب پورپیرار را آورده و سپس با اسناد و مدارک تاریخی به نقد و بررسی آن ها میپردازیم.

 

ادعای ناصر پورپیرار:

پاسخ به ادعای جعل در تخت جمشید

(پورپیرار، 4 اردیبهشت 1386 )

حالا به این دو عکس از محوطه ی تراس سمت شرق، در تالار بزرگ آپادانا نگاه کنید، که در کارتن سازی های کودکانه شان از قبیل «شکوه تخت جمشید»، محل برگزاری جشن های بزرگ باستانی و احضار ملت های دست نشانده برای تقدیم هدایا و مالیات گفته اند. آخرین ستون سمت راست در هر دو عکس، که فلش زده ام، سراپا سنگ خام تراش نخورده و به نظر می رسد که شیار اندازی نشده است. درعکس زیر هنوز قطعات تراش نخورده ی دیگری بر زمین مانده و در هر دو عکس تنها آخرین قطعه ی زیرین ستون را می بینید که به عنوان الگوی تراش قلمه ستون به ارتفاع تقریبی نیم متر شیار اندازی شده است (پورپیرار، 4 اردیبهشت ماه 1386).

تخت جمشید ایوان شرقی آپادانا

پنج ستون در ایوان شرقی دیده میشود(پورپیرار، 4 اردیبهشت 1386 )

پاسخ به ادعا های ناصر پورپیرار:

پورپیرار در دو عکس اولی خود آخرین ستون ایوان شرقی کاخ آپادانا را نشان میدهد که به ادعای او «سراپا سنگ خام تراش نخورده» و همچنین «شیار اندازی نشده است»،و در ادامه می افزاید که عده ای آمده اند و برای اجرای یک پروژه «عوام فریبانه» داربست هایی با هدف «حذف و یا ایجاد تصحیح همان ستون تراش نخورده در آپادانا بر پا کرده اند»! بیشتر این گفتار به رمان های جنایی شبیه است اما این مقدمه ای است برای نتیجه گیری بعدی او در مورد تخت جمشید:

«کار اجرایی در سراسر محوطه ی تخت جمشید حداکثر بیش از بیست و پنج درصد پیشرفت نداشته است و این مقدار در کاخ آپادانا کم تر از پانزده درصد است» (پورپیرار، 4 اردیبهشت 1386)

پورپیرار با استناد به این تصاویر  مدعیست کاخ های تخت جمشید هرگز کامل نبوده و مورد سکونت قرار نگرفته، از نظر وی هخامنشیان در کل بیش از 25 درصد تخت جمشید را نساخته اند و نظر همه باستان شناسان و مورخان مبنی بر مسکونی بودن تخت جمشید و بارعام شاهان هخامنشی در این مکان دروغ و دسیسه ایست که صاحبان «کلیسا و کنیسه» برای ایرانیان درست کرده اند. به این موضوع پیشتر پرداخته شده و علاقه مندان میتوانند نقد و بررسی مستند را در مقاله زیر بخوانند:

آیا تخت جمشید ناتمام است؟ (نقد و بررسی مستند)

اما با یک بررسی ساده متوجه خواهیم شد که ستون مورد استناد جناب پورپیرار در زمان کاوش های باستان شناسی برپا نبوده و بعد ها با کنار هم قرار دادن قطعات ستون ها ساخته شده است. 

اگر در عکس مورد اشاره پورپیرار دقت کنیم 5 ستون در ایوان شرقی قابل شمارش اند اما در عکس زیر از دکتر اشمیت 4 ستون در ایوان شرقی دیده می شوند ، که ستون مورد بحث در میان آن ها نیست.

پاسخ به ادعای جعل در تخت جمشید

چهار ستون در ایوان شرقی کاخ آپادانا ایستاده اند(اشمیت، 1342: لوحه89).

واقعیت آنست که این ستون در زمان موسسه ایتالیایی ایزمئو (ISMEO) با استفاده از قطعات شکسته ستون و الحاق سنگ جدید برپا شده است. و گزارش های باستان شناسی این اقدام  موجود است، چنان که دکتر تیلیا شرح میدهد:

«در تابستان 1965 تعمیرات در ایوان شرقی آغاز شده بود. میله های شکسته ستون و عناصر سر ستون هنگام شروع کار محوطه ایوان و همچنین سرسرای راه جلوی آن را پوشانده بودند از این قطعات پراکنده در قسمت شمالی ایوان توانستند سه قطعه میله ستون را با هم ترکیب کنند که با قضاوت از روی محل تکه سنگ های مختلف محقق گردید که این میله به اولین ستون شمالی _ایوان شرقی آپادانا_ از ردیف خارجی تعلق داشته است. مدتی بعد میله چهارم این ستون از تکه سنگ ها ترکیب یافت … کار مرمت میله های ستون به همان روشی که پیش از این در مورد ستون های جنوب شرقی دروازه خشایار شا شرح داده شد صورت گرفت» (تیلیا، 1351: ص 52).

در پارسه مرمت «آناستیلوز» (طبیبیان، 1391: ص 151) انجام گرفته است که ترتیب مراحل انجام این مرمت باعث شده تا قسمت هایی از ستون کاخ آپادانا ناتمام به نظر برسند، شاید بهتر این باشد که با مراحل و نوع این مرمت آشنا شویم:

«بازسازی سبکی (آناستیلوز) به معنای دقیق و اخص کلمه، فقط عبارت است از دوباره ساختن بنا های تاریخی در هم فروغلطیده به همان شکل اول، و یا دوباره ساختن قسمتی از همان بنا ها در موضع اصلی خود. این نوع بازسازی را فقط میتوان در مواردی به کار برد که قطعات و اجزای مختلف آن به صورت پراکنده ای در محل حفاری موجود باشد. بدین ترتیب هر قطعه بایستی در موضع اصلی خود قرار گرفته و همان عملکرد سابق را باز یابد. استفاده از این روش فقط در مورد بنا های سنگی، با مشخصات تکنیکی خاص خود جایز می باشد»(استنلی پرایس، 1377: ص 182).

چنان که در قوانین مرمت آثار تاریخی درج شده است، میتوان ستون های فروریخته را با چسباندن قطعات آن ها مرمت کرد و دوباره آن را برپا ساخت. لازم به ذکر است که در این روش فقط مجاز به ساخت عنصر اتصال دهنده هستیم» (طبیبیان، 1391: ص 151). و اکثر قطعات موجود سنگ های اصلی خود بنا هستند.

بازسازی سبکی روش متداول مرمت آثار سنگی است به طوری که در سراسر جهان از این روش برای برپا ساختن بنا های تاریخی فروریخته استفاده میشود، در مجموعه آکروپولیس یونان شاهد همین نوع مرمت هستیم که با سنگ پیراییوس و بتن رنگ شده جای خالی قطعات ستون ها را پر و با شیار اندازی قسمت های الحاقی دوباره آن ها را برپا ساخته اند.(یوکیلهتو، 1387: ص 209)

معبد پارتنون/ تخت جمشید

معبد پارتنون در مجموعه آکروپلیس،سال 1910، پیش و پس از عملیات مرمت «برخی از ستون ها فرو ریخته اند و به روش آناستولیز مرمت میشوند»(یوکیلهتو،1387:ص103 )

چنان که مشاهده میشود برپا سازی ستون های فروریخته با استفاده قطعات الحاقی یک اصل مرمت بنا های سنگی در سراسر دنیا است.

در تخت جمشید نیز این عمل صورت گرفته است ستونی که سطح آن خام و بدون شیار معرفی میشود در واقع ستونی است مرمت شده با سنگ های الحاقی جدید. روند مرمت این ستون با استفاده از سنگ های جدید برپا شده است را مورد بررسی قرار میدهیم:

«قطعات سنگ جدید را پیش از نصب در محل استخراج با ابعاد تقریبی میبرند و این تکه های جدید تکمیلی پیش از اتصال به باقی مانده سنگ اصلی مورد تعمیر به شکل محل نصب در آورده میشود. پس از نصب این سنگ های جدید را با ابزار ظریفتر تراشیده سطح آن را با سطح سنگ قدیمی تراز میکنند. بهر حال گاهی اوقات این کار پیش از عمل نصب بر روی زمین اجرا میشود. اما در مورد شالهای جدید زیر ستون و شال هایی که باید مرمت شود کار تراش آن ها همیشه پیش از نصب در محل انجام میگیرد الحاق عناصر حجاری شده مانند قسمت هایی از سرستون، یا گیلوئی های اطراف در و پنجره و غیر آن بدون کوشش در ایجاد جزئیات نقوش فقط به تراش خطوط اصلی نقوش اقدام میشود. فقط شیار ها یا ابزار قاشقی میله های ستون را در روی سنگ های جدید الحاقی در می آورند تا سبب قطع خطوط عمودی نگردد» (تیلیا، 1351: ص 11).

الحاق سنگ جدید به ستون ها از آن جهت ضرورت دارد که ایستایی ستون تامین شود و وزن ستون را این قسمت ها تحمل کنند (تیلیا، 1351: ص44 ).

مراحل مرمت آناستیلوز در تخت جمشید (تیلیا، 1351: ص 28 و33)

چنانکه مشاهده میشود قسمت های خام و بدون شیار اندازی در ستون ها ناشی از اتصال سنگ جدید به قسمت های شکسته و گم شده ستون هاست که بعد ها به تناسب سنگ های اصلی ستون بر روی آن شیار هایی ایجاد میکنند ، این شیار اندازی ها و تراش ها با قلم مخصوصی صورت میگیرد تا بیننده بتواند سنگ جدید را از سنگ قدیمی تشخیص دهد.

 

ستون ایوان شرقی آپادانا که مورد بحث ما نیز مورد مرمت آناستیلوز قرار گرفته است:

«در تابستان 1965 تعمیرات در ایوان شرقی آغاز شده بود. میله های شکسته ستون و عناصر سر ستون هنگام شروع کار محوطه ایوان و همچنین سرسرای راه جلوی آن را پوشانده بودند از این قطعات پراکنده در قسمت شمالی ایوان توانستند سه قطعه میله ستون را با هم ترکیب کنند که با قضاوت از روی محل تکه سنگ های مختلف محقق گردید که این میله به اولین ستون شمالی _ایوان شرقی آپادانا_ از ردیف خارجی تعلق داشته است. مدتی بعد میله چهارم این ستون از تکه سنگ ها ترکیب یافت … کار مرمت میله های ستون به همان روشی که پیش از این در مورد ستون های جنوب شرقی دروازه خشایار شا شرح داده شد صورت گرفت» (تیلیا، 1351: ص 52).

پاسخ به ادعای جعل در تخت جمشید

تخت جمشید، تالار آپادانا . قطعات شمالی ترین ستون ردیف خارجی ایوان شرقی پیش از آنکه آن ها را بر روی ته ستون قرار دهند با الحاق سنگ جدید مرمت میشوند. (تیلیا،1351:ص104)

سه تا از پنج قطعه میله ستون تاکنون از روی زمین برداشته شده و بر روی ته ستون جایگذین گردیده است.(تیلیا،1351:ص54)

تخت جمشید ، تالار آپادانا . برپا کردن قطعات ستون (تیلیا،1351:ص107)

قسمت هایی که سنگ خام و تراش نخورده است همان سنگ های جدید الحاقی به ستون است که در ابتدا به صورت زبره تراش در محل شکستگی قرار میگیرند و سپس پس از آنکه ستون کاملا برپا شد  بر اساس قوانین مرمتی مطابق با شیار های سنگ های اصلی شیار اندازی میشوند هستند.(تیلیا،1351:ص 11) ، (یوکیلهتو،1387:ص210 و211)

چنان که دیدیم هیچ یک از ستون های پارسه ناکامل نبوده است، تحریفگران اجرای شیوه مرمتی «آناستولیز» را همراه با چاشنی توهم توطئه به مخاطب ارائه کردند ، ادعای ناتمامی کل تخت جمشید و پیشرفت 25 درصدی ساختمان سازی پارسه نیز کاملا نادرست است. تخت جمشید یک مجموعه است نه یک ساختمان، کاخ ها و ساختمان های بسیاری در آن وجود دارد ، دروازه ورودی کاخ صد ستون چنانکه همه مورخان و باستان شناسان نوشته اند ناتمام مانده اما این که عده ای بیان کنند کل تخت جمشید غیر قابل سکونت و نیمه کاره بوده کاملا نادرست است.

 

ادعای ناصر پورپیرار:

اگر تصاویر بالا برای به هوش آوردن کسانی که خود را به کری و کوری می زنند کفایت نمی کند، پس به عکس برداشته شده در ابتدای مراحل باز ساخت تخت جمشید در زیر دقت کنید که محوطه ی تالار آپادانا را نشان می دهد. در این جا نیز یک قلمه ستون بر زمین افتاده را می بینید که به طور واضح و بی نیاز به توضیح، شیار اندازی آن نیمه تمام است و یکی از حضرات بس کاردان باستان شناس از دانشگاه های کنیسه و کلیسایی غرب را ملاحظه می کنید که با صورتی عزا گرفته مشغول تدارک بیرون بردن این نیمه ستون از محوطه ی آپادانا  است. (پورپیرار،4 اردیبهشت ماه 1386)

پاسخ به ادعای جعل در تخت جمشید

(پورپیرار، 4 اردیبهشت 1386 )

پاسخ به ادعا های ناصر پورپیرار:

نویسنده کنترل خود را از دست داده و با لحنی زشت خوانندگان را «کر و کور» میخواند، ایشان برای جالب تر کردن فرضیه های خیالی شان دست به توصیف صورت باستان شناسان نیز میزند و «صورت عزا گرفته» حضرات باستان شناس را گواه میگیرد که این افراد مشغول جعل و فریب کاری هستند! در حالی که در خلال این هجو نویسی ها کسی نمیپرسد که پورپیرار صورت این افراد را چگونه دیده است؟

ادعا می شود که این ستون متعلق به کاخ آپادانا است! باید پرسید با توجه به کدام دلیل و مدرک این مکان را آپادانا میدانند؟ همچنین گفته میشود باستان شناسان در تدارک خروج این ستون از تخت جمشید هستند! باز هم باید پرسید چگونه از روی این عکس مقصد و هدف این افراد را تشخیص دادند؟ به وضوح ما در اینجا با ادعا های بی سند و تخیلات نویسنده مواجه هستیم . چراکه اسناد و مدارک پیرامون این عکس نشان میدهد که اولا این مکان دروازه ملل است نه آپادانا و دوما این قلمه ستون در جای خود نصب میشود نه آنکه جا به جا گردد.

چنانکه گفته شد عکس مربوط به ستونی در دروازه ملل است که مورد مرمت آنا ستیلوز قرار گرفته و دوباره برپا میشود .

دروازه ملل تخت جمشید قبل و بعد از مرمت

دروازه ملل تخت جمشید پیش از خاکبرداری ها و مرمت ستون سوم و نمای امروزین دروازه ملل(اشمیت،1342:لوحه12)

هنگامی که تعمیر این ساختمان در سال 1965 شروع شد دوتا از چهار ستونی که وقتی تالار چهارگوش را برپامیداشته فروریخته و قطعات میله ستون و عناصر سر ستون ها روی زمین پراکنده افتاده بود. از این باقی مانده ها و قطعات و تکه سنگ هایی که در حوالی آن محل و بیشتر در شمال بنای دروازه بدست آمد و همچنین از بقایای دیگری که پس از ویران کردن دیوار جدید اطراف بنای دروازه پدیدار گشت ، امکان یافت تا سه قطعه از میله یک ستون کامل و چهار عنصر یک سر ستون مرکب بازسازی گردد. بر اساس موقعیت میله های ستون ، جای آن میبایستی در اصل ، برروی پایه ستون جنوب شرقی باشد . بنابراین،پایه ستون با چسباندن قطعات کوچک بسیاری که در دیوار جدید ویا روی زمین پیدا شده تعمیر گردد. سپس شال ستونی به جای شال مفقود برای پایه ستون فراهم شد.(تیلیا،1351:ص43)

زیر نویس عکس مورد استناد جناب پورپیرار هم صراحتا توضیح میدهد که این مکان دروازه خشایار شا (دروازه ملل) است و ستون با الحاق سنگ های جدید مرمت گردیده و در موضع جنوب شرقی نصب شود. اما با کمال تعجب شاهد سانسور کردن توضیحات عکس هستیم!! 

مرمت ستون دروازه ملل تخت جمشید

تخت جمشید . دروازه خشایار شا. نخستین قطعه ستون از تکه سنگ های بسیاری ترکیب و با الحاق هائی از سنگ جدید مرمت گردیده و آماده است تا بر روی پایه ستون جنوب شرقی تعمیر شده و شال جدیدی که بجای شال مفقود برای آن ساخته شده گذاشته شود(تیلیا،1351:ص97)

« نخستین قطعه میله ستون که روی شال جدید در بالای پایه تعمیر شده گذاشته بودند (شماره 1) بوسیله دو میله فولادی 28 میلیمتری که عمودا داخل میله ستون کار گذارده و از ته ستون نیز عبور داده شده وارد شالوده ستون کرده اند تثبیت گردیده است. دو قطعه دیگر میله ستون بهمین طریق با میله های فولادی به همان قطر به میله زیرین و همچنین عناصر سر ستون اتصال یافته است » (تیلیا،1351:ص44)

تخت جمشید ، دروازه خشایارشا . نخستین قطعه ستون جنوب شرقی که برداشته شده و به جای خود نصب گردیده است، قطعات زیرین سر ستون مرکب را بلند کرده بر فراز میله ستون بجای خود نصب کرده اند داربست تا ارتفاع 20 متری برپا گردیده و مشغول افراشتن قطعه فوقانی ستون هستند.(تیلیا،1351:ص98و99)

همانطور که مشاهده شد ، هیچ کدام از شبهاتی که پیرامون ستون های مجموعه جهانی تخت جمشید بیان شده است پایه و اساس درست تاریخی ندارد. ستون های تخت جمشید همگی در اجزای ساختاری خود کامل هستند در قلمه ستون ها عدم حجاری و خام تراشی وجود ندارد ، عکس هایی که در آن بخشی از ستون بدون تراش دیده میشود در واقع حاصل کار مرمت آناستیلوزی است که بر روی سنگ های این بنا انجام شده ، بر اساس قوانین مرمت آثار تاریخی مرمت کار میتواند اثر سنگی خرد شده و شکسته را با الحاق سنگ های جدید دوباره به هم متصل کند و پابرجا سازد. 

البته اینکار با ظرافت دقیقی انجام میشود سنگ الحاقی جدید تراش و رنگی متفاوت دارد تا با یک نگاه ببیننده سنگ نوتراش مرمتی را از سنگ اصیل و تاریخی تشخیص دهد ، اثر ماشین های تراش بر روی سنگ ها نشان دهنده اینست که سنگ مورد مرمت قرار گرفته است.

در مورد عکس ستون دروازه ملل دیدیم که تحریفگران با حذف زیر نویس توضیحات که در کتاب تیلیا در مورد هر یک از اقدامات مرمتی داده شده است در صدد تحریف تاریخ و القای جعل در باستان شناسی تخت جمشید هستند. البته که با نگاهی مستند نشان دادیم که ستون های آپادانا و دروازه ملل مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته و هیچ جعلی نیز در کار نیست.

متاسفانه عده ای با هدف های سود جویانه شخصی با نگاهی آکنده از توهم توطئه به آثار باستانی میهنمان نگاه میکنند، این افراد که فقط رای و نظر خویش را مستند و حقیقت میدانند عمدتا تمامی باستان شناسان و محققین این رشته را فریب کار ، جاعل و شیاد معرفی میکنند تا بلکه با زدن چنین تهمت هایی خواست خویش را بر کرسی بنشانند ، اما با نگاهی دقیق و حقیقت خواهانه به آثار باستانی میتوان نادرستی رای و نظر این افراد را نشان داد.

 

نوشته های بیشتر در پاسخ به پورپیرار:

پاسخ به ناصر پورپیرار

بن‌مایه‌ها و یاری‌نامه‌ها:

– شهرکی، کوروش (16 فروردین 1396). «آیا در تخت جمشید جعل تاریخ صورت گرفته است؟- بخش1». پایگاه خردگان.

نشانی رایاتاری: https://kheradgan.ir/?p=15796

– اشمیت، اریک (1342). تخت جمشید (1)، بنا ها، نقش ها، نوشته‌ها. تهران: انتشارات امیرکبیر.

– استنلی پرایس، نیکلاس (1377). حفاظت و مرمت در کاوش های باستان شناسی. دانشگاه هنر.

– پورپیرار، ناصر (4 اردیبهشت 1386)، آشنایی با ادله و اسناد رخ داد پلید پوریم. مدخلی بر ایران شناسی بی دروغ و بی نقاب، ۵۴ . نارنیا.

– تیلیا، آن بریت (1351). بررسی ومرمت در تخت جمشید و دیگر اماکن باستانی فارس. ترجمه کرامت الله افسر. چاپ کتابخانه فروردین: تهران.

– طبیبیان، سید حسام الدین (1391). آشنایی با مرمت ابنیه. انتشارات اول و آخر.

نعمتی لیمایی، امیر و احمدی، داریوش (1383). دوازده قرن شکوه: نقدی بر آرای نویسنده کتاب دوازده قرن سکوت. انتشارات امید مهر.

یوکیلهتو، یوکا (1387). تاریخ حفاظت معماری. ترجمه دکتر محمد حسن طالبیان و خشایار بهاری، انتشارات روزنه.

شرایط استفاده از نوشتار:

از آنجایی که هرگونه استفاده يا رونوشت از نوشتارها بر اساس پيمان نامه کاربري امکان پذير است، اگر قصد رونوشت از اين نوشتار را داريد، بن‌مايه آن را ياد کنيد. طبیعی است که ذکر مواردی مانند نام پدیدآور (نویسنده، گردآورنده و…)، تاریخ واپسین به روز رسانی، عنوان کامل نوشته به همراه پیوند (لینک) و همچنین ذکر تارنمای خردگان (www.kheradgan.ir) ضروری است.

برچسب ها:
پست قبلی
پست بعدی

11 دیدگاه

  1. هانيه موحدي

    اينم بگم آخر كلامم: اگر كسي معمار هم نباشه ميفهمه حكاكي روي ستون طويل عظيم افقي كه بعد اتمام كار حكاكي بيان عمودي بنا كنند خيلي راحتتره تا اول عمودي بنا شود بعد داربست بزنند يك عده بروند بالا و شروع به حكاكي كنند آنهم با وسايل ابتدايي معماري آن زمان كه جرثقيلهاي غولپيكرفولادي نبود! اينكه برخي ستونها تفاوت داره يا حكاكي نيمه يا كامل نداره بدليلي مثل تعيين جايگاه كساني در مناسبتهاي درباري ميتونه باشه ساخته شده يا معماران اين طراحي دوست داشتند. اگر خيلي ستونها و سقفها نيست چون در كتب كهن يوناني و رومي ياد شده كه بخشهايي از پرسپوليس از آبگينه و شيشه و جواهر ساخته شده بوده پس شكستن سقف و ستونهاي آبگينه و بلوري كريستالي و دزديدن انها چيز دور از تصوري نيست! امثال ناصر پورپيرا پس بايد نه تنها به تاريخ ايران بلكه بايد به تمام تاريخ جهان حمله كنند كه نميكنند! مثلا باغهاي معلق بابل در مستند آلماني نشان داده شد كه وجود داشتند در كتب كهن از آنها ياد شده اما اثري از آنها نمانده يا كاخ باشكوه حضرت سليمان كه در قرآن قيد شده كلا از جواهر و طلا و سنگهاي قيمتي و آبگينه ساخته شده بود كه اثري ازش نيست پس آيا چون نيست نبوده! وقتي موردي نه تنها در تاريخ قومي بلكه در تاريخ اقوام ديگر ازش ياد شده پس بوده و واقعي هست مثل تخت جمشيد و كاخ سليمان و باغ بابل كه در كتب يونان و رومي از تخت جمشيد ياد شده تخت شاهان ايران بوده بماند هنوز بقاياش هست. ولي افسانه پوريم كه فقط در كتب يحوديان هست اين مثلا تاريخدان ياوه گو باور دارد اما تخت جمشيد كه نه تنها در كتب ايران بلكه در كتب كشورهاي ديگر وجود داره باور ندارد! چون ايجاد يحودي ستيزي به كام همين افراد هست اما داشتن عزت ملي به ضررشان. ولي متاسفانه ياوه گويي اين افراد در آپارات و نماشا و غيره توسط كساني با غرض در حال پخش هست! وقتي اينچنين افرادي در ايران هستند و تيشه به ريشه و فرهنگ و ميراث ايران بستند معلومه بقيه كشورها جرات ميكنند مشاهير و دانشمندان و ميراث ايرانيان به كام و نام خودشان درج كنند! مثل افسانه تازه ساز دختر امپراطور كه سيمرغ نماد ايرانه به نام كره ميخونه كه نماد وسعت امپراطوري كره هست! خوبه كل كشورهاي اسياي دور دهات چين بودند اين پارادوكس فيلمهاي كره همين بس كه در عين حال مدعي بزرگترين امپراطوري جهان هستند! اما وليعهدشان بايد كشور هان (چين) تعيين ميكرد! خوبه لااقل هاليوود فيلم پرنس پارسي ساخت اول فيلم گفت بزرگترين امپراطوري جهان ايران بوده و ساخت شمشيرهاي فولادي علمش از ايرانه نه از جومونگ! من مرده شما زنده اينقدر افسانه هاي تازه ساز كره‌اي در ايران پخش خواهد شد كه در طي نسلها در آينده ملكه ذهن همه ميشه كه يكي بود يكي نبود غير از كره هيچكس نبود! و مهد علم و هنر و طب و امپراطوري جهان بود! و ابن سينا و زكريا رازي در اصل نامشان لي دونگ هي لي سان دونگ بود! شما اگر دوبله نشده اين افسانه ها ببينيد ميشنويد در طبابت در يانگوم از كلمات لاتين و يوناني و ايراني استفاده ميشه بماند بقيه فيلمهايشان كه نشان ميدهند زنانشان هم پزشك بودند هم امپراطور هم باديگارد هم جاسوس هم آشپز كلا همه فن حريف اونم در كهن! اينقدر جايگاه زن برايشان حقيره كه جنين دختر در رستورانها ميفروشند! تنها كشوري كه نسبت به ساير اقوام به زنها بها ميداد ايران بود چون اهورامزاد را زاينده و خالق و مونث ميدانستند بعد روميان و يونيان خداياني مونث داشتند. مطمئنم تا زمان ظهور اين افسانه‌هاي تازه ساز كره در ايران سالي ده ها بار گذاشته ميشه بعد به ميراث خودمان توهين ميكنند.

  2. هانيه موحدي

    خيلي جالبه از قديم گفتن از ماست كه بر ماست! وقتي يه عده مدعي هستند ايراني تبارند! و معذرت ميخوام از همه بزرگان كه كلامم كمي بي ادبي هست كه بگويم اين افراد معلوم حال مجهول هويت با كمال افتخار آفتابه ميگيرند به تاريخ و تمدن ايران به بناهايي كه وجود دارند به چشم قابل درك و فهم هستند و ادعا ميكنند تخت جمشيد تخت هيچكس بوده! در آپارات پخش ميكنند! آخه مگر ايرانيان باستان كه هوش و درايتشان خيلي بيشتر از همين افراد و خيلي‌ها هست و بوده مرض داشتند بنايي با اين تكنولوژي در آبراهه‌ها و پي و زيرساخت هوشمندانه ضد زلزله با آن همه نقوش و حكاكي دقيق روي سنگها و ساخت مجسمه هاي عظيم، نيمه كاره بسازند و رها كنند! اين ادعا مثل اين هست كه بگوييم ويرانه‌ها قصرهاي فراعنه در اصل قصر هيچكس بوده مرض داشتند نصفه ساختند چون بعضي از اجزاي بناها نيست پس نساختند! در صورتيكه تخريب بنا در طي هزاران سال توسط متجاوزان عقلاني تر هست همانطور كه در اوايل انقلاب و قبلتر از آن مردم محلي سنگهاي تخت جمشيد برش ميزدند و در پي ساختمانشان استفاده ميكردند حالا حساب كنيد در گذر هزاران سال چه بخشهايي از اين بنا به يغما برده شده بماند رانش و زمين لرزه عميق هم بوده! حتي در كتب تاريخ يونان هم هست كه اسكندر بعد تصاحب ايران شروع به ويراني و آتش كشيدن قصرها كرد تا قدرتش به نمايش ايرانيان بگذارد و دستور به قتل دانشمندان و معماران ايراني و اجبار به زبان يوناني سخن گفتن كرد. تا وقتي اينچنين افراد به نام تاريخ دان!!! روشنفكر بالامنبري! در ايران باشند معلومه وجه ايران در كل جهان تخريب و حقير ميشه و حقير معرفي ميشه! كه هر كس و ناكسي جرات توهين و اقدام به دزدي ميراث ايرانيان از جمله دانشمندان كهن ايران ميكند از دزدي بزرگان و دانشمندان و كتب ميراث ايران توسط تركيه و افغانستان و اعراب و غيره گرفته تا دزدي يافته‌هاي ابن سينا در درمان و شناخت بيماري‌ها توسط كره جنوبي به نام خودش! و توهين شوهر سوسانو كه زنش با كلي جراحي تازه شبيه تركمن‌هاي ايران شده كه اتفاقا تركمن‌هاي ايران خيلي دلبرترند ولي متاسفانه مرغ همسايه غازه و برخي ملت عاشق اين زنك شدند (بيشترين نرخ جراحي فك و صورت و اندام متعلق به كره هست حتي يك خبرنگار آمريكايي مستند ساخته كه والدين كره‌اي به دختر و پسرشان يك پك جراحي زيبايي هديه ميدهند!) حالا كلي هديه فرش دستباف و صنايع دستي اصفهان و غيره بهش داده شد و چون دست ايرانيان نمك نداره با كمال وقاحت در بازي فوتبال ايران و كره با شوهرش اومد ايران و فقط توهين به زندگي و معيشت مردم كردند اين دو جاندار حشره خور آشغال خور و زنده خور كه با بيرحمي زنده زنده همه موجودات ميخورند! خوشم اومد بازي باختن. ( باز به بازيگر يانگوم نمكشناس بود در سيل كمك مالي اندكي به ايران كرد تنها كره‌اي خوب) كشورهاي تازه به دوران رسيده از صدقه سر آمريكا بخاطر اهداف سياسي كه دارد براي كوچك كردن ژاپن و ايران و كره شمالي و چين با دادن علم و قدرت به چند تا كشور نخاله در حوزه خليج هميشه پارس مثل امارات و قطر و كويت و عربستان و غيره و حتي كره جنوبي كه تازه به جايگاهي رسيدند با آموزش‌هاي آمريكا! براي خودشان بنا ميسازند به اسم آثار باستاني جذب توريست ميكنند و تاريخ نداشته‌شان را با ساخت افسانه‌هاي تازه ساز مثل يانگوم و جومونگ و دونگي و غيره به خورد كل جهان بيشتر به خورد ايران ميدهند كه در طي نسلها ملكه ذهن همه شود كه حقيقت داشته! در صورتيكه حتي كسي تاريخ دقيق مطالعه نداشته باشد با دقت به اين فيلمها نگاه كند كلي عيب پيدا ميكند مثل بكار بردن اصطلاحات لاتين مثل سزارين يا قارچ سمي در بالاي آشپزخانه قصر! و سم ارسنيك و بيماري بري بري (در جنگ جهاني اول شناخته شد) و غيره در پزشكي يانگوم! شناخت پروتئين و ويتامين با همان نام لاتين آنهم در زمانيكه ميكروسكوپ‌هاي الكتروني اختراع نشده بود! شناخت بيماري باكتريايي و مهمتر ويروس كه عامل بيماري واگيرداره! شناخت آپانديس با نام لاتين! در صورتيكه علم طب بنيانگذارش ايرانيان باستان و بعد يونانيان و روميان بودند حتي طب چين به پاي طب سنتي حكيمان ايران باستان نميرسيد چون اولين جراحي هاي چشم و اندام ها توسط ايرانيان و ابن سينا اولين درمان كننده آب مرواريد و آب سياه بود و مصريان در جراحي مغز سابقه داشتند. يا وجود زنان پليس و محافظ باديگارد در دونگي! در حاليكه در گذشته زن در همه ملتها بي ارزش بوده در ايران كمي ارزش بيشتر داشته چون اهورامزدا كه خالق و مادينه معرفي ميكردند. هنوز كه هنوزه سوپ جنين انسان دختر در رستورانهاي چشم بادامي‌ها فروش ميره! در گذشته ببينيد چقدر زن حقير خاكبرسر بوده كه به عقل جور در نمياد اين همه تناقض در فيلمهايشان!. فقط كم مونده در افسانه‌هاي كره جنوبي بگن عاليجناب با تبلتش در حال بازي تاج و تخته مزاحم نشويد! بيخود نيست ژاپنيها از كره‌اي ها خوششان نمي‌آيند و انها مردمي دروغگو و حسود ميدانند. انيمه فول متال اثر نويسنده زن ژاپني هست كه در اين انيمه بنيانگذارن علم مخصوصا كيمياگري يا همان شيمي از ايران معرفي ميكنه كه از مردمان شهر زرزيس (شهر خشايار شاه) به شرق و غرب زمين براي آموزش ملتها ميروند. باز هم به ژاپنيها كه ايران مهد تمدن و علم معرفي كردند. اما حيف كه اينقدر كشورهاي ديگر به فكر ميراثشان هستند در ايران همه چيز معكوسه حتي جواز كار از برخي پزشكان معروف طب سنتي ميگيرند در صورتيكه در كشورهاي پيشرفته مثل آلمان و چين و ژاپن طب سنتي در كنار طب مدرن آموزش ميدهند بيشترين تنوع گياهان دارويي ايران دارد اما كمترين ساخت دارو گياهي! بعلت ندادن جوازها و آموزش! در عوض آلمان بيشترين نرخ خريد گياهان دارويي از ايران داره بعد چين و ژاپن و روسيه و فرانسه و انگليس و غيره كه يا فله از ايران ميخرند يا بذر بعد خودشان تكثير ميدهند و بهترين مكمل‌هاي دارويي ميسازند بخاطر همين در درمان كرونا موفقتر هستند. فقط ميتونم بگم متاسفم براي كسانيكه تخت جمشيد اثر نيمه كاره و تخت هيچكس ميدانند! و افسانه كشتار يكشبه ايرانيان 77 هزار نفره يا بدتر 500 هزار نفره پوريم را واقعي ميدانند كه اثري در تاريخ ايرانيان و جهان و حافظه تاريخي مردمان و اشعار و ضرب مثلها نيست! و عاشقانه افسانه‌هاي تازه ساز پر از عيب كره را واقعي ميدانند!

  3. میشه بگین تو ساخت و مرمت تخت جمشید که کاملا صاف و ساده بوده و نه تپه‌ای وجود دارد ونه زمین حفاری شده این ستونها و سر ستونها از کجا آمده

    • کوروش شهرکی

      باسلام
      مرمت های اساسی قطعات بزرگ سنگی تخت جمشید در زمان گروه ایتالیایی ایزمئو انجام گرفت، این گروه به رهبری دکتر تیلیا از حدود سال 1964 کارمرمت را آغاز کردند و حدود 30 سال با اولین کاوش ها و حفاری ها در پارسه فاصله دارد. اولین کاوش ها توسط دکتر هرتسفلد در بین سال های 1931 تا 1934 انجام گرفت. در این دوره بخشی از خاک های آوار محوطه پاک گردیده و در زمان ثبت عکس ها توسط گروه ایتالیایی ایزمئو در سال 1964 کل محوطه 125 هزار متر مربعی پارسه حفاری شده است.
      از سویی قرارگیری پارسه در دامنه کوه رحمت باعث میشد تا مانند آثار تاریخی که در سطح زمین قرار دارد تپه هایی از آوار شکل نگیرند، چراکه سیلاب کوه مهر در طول این چند هزار سال آوار را به مناطق پایین دست تر شسته است. در این مورد و نیز حفاری هایی که در دوران قاجار انجام گرفت در این مقاله در بخش «آوار در تخت جمشید» طور کامل توضیح داده شده است: https://kheradgan.ir/?p=18630

      پیروز باشید

  4. منابع شما مشخص نیست ، استاد پور پیرار عدله اش کاملا واضح است

    • کوروش شهرکی

      باسلام

      منبع تمام مطالب فوق در انتهای هر گفتار درون دو پرانتز آبی رنگ ( ) و تمام عکس ها در پایین آن ها مشخص شده است.
      همچنین فهرست کامل کتابنامه در انتهای هر مقاله برای تمام نوشته های پایگاه خردگان درج میگردد. که در این نوشته شامل منابع زیر است:

      – اشمیت، اریک (1342). تخت جمشید (1)، بنا ها، نقش ها، نوشته‌ها. تهران: انتشارات امیرکبیر.

      – استنلی پرایس، نیکلاس (1377). حفاظت و مرمت در کاوش های باستان شناسی. دانشگاه هنر.

      – پورپیرار، ناصر (4 اردیبهشت 1386)، آشنایی با ادله و اسناد رخ داد پلید پوریم. مدخلی بر ایران شناسی بی دروغ و بی نقاب، ۵۴ . نارنیا.

      – تیلیا، آن بریت (1351). بررسی ومرمت در تخت جمشید و دیگر اماکن باستانی فارس. ترجمه کرامت الله افسر. چاپ کتابخانه فروردین: تهران.

      – طبیبیان، سید حسام الدین (1391). آشنایی با مرمت ابنیه. انتشارات اول و آخر.

      – نعمتی لیمایی، امیر و احمدی، داریوش (1383). دوازده قرن شکوه: نقدی بر آرای نویسنده کتاب دوازده قرن سکوت. انتشارات امید مهر.

      – یوکیلهتو، یوکا (1387). تاریخ حفاظت معماری. ترجمه دکتر محمد حسن طالبیان و خشایار بهاری، انتشارات روزنه.

      با تشکر

  5. ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید

  6. [پیوند]

    • با توجه به آنکه بر اساس «پیمان نامه کاربری» خِرَدگان گذاشتن پیوند در بخش دیدگاه ها امکان پذیر نیست، پیوندی که معرفی کردید به بخش پرسش و پاسخ انتقال پیدا کرد.

      نگاه کنید به: https://goo.gl/iUsJkq

  7. سلام من جایی از این فیلم این بابا دیدم ک مثلا بخش بالایی نیزه ها یا کمان سربازا تراشیده نشده یا مثلا ی دونه گل تراش خورده ولی قرینش ن.میشه راجب این توضیح بدید؟
    ممنون بابت شفاف سازیاتون.در ضمن اگه پاسخ رو تو کانالتون منشر کنید خیلی ممنون میشم

    • سلام. به زودی مطالب مفصلی در این باره منتشر می شود. از آنجایی که ما تمایل داریم همه مطالب به صورت مستند و دقیق نوشته شوند و همراه با پژوهش های ارزنده باشد نگارش مطالب کمی طول می کشد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

رفتن به بالا