supertotobet betist
şirinevler escort avcılar escort beylikdüzü escort türbanlı escort kapalı escort türbanlı escort avrupa yakası escort
isveçbahis güvenilir mi isveçbahis şikayet isveçbahis lisans isveçbahis güncel giriş adresi isveçbahis hakkında isveçbahis mobil isveçbahis ödeme yapıyor mu isveçbahis isveçbahis adres isveçbahis giriş
1xbet betpas mariobet
izmir escort
خانه » پاسخ به ایران ستیزان » آیا تورک‌ها کوروش را کشتند؟!

آیا تورک‌ها کوروش را کشتند؟!

| نويسنده: اشکان دهقان | واپسين به روزرسانی: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ |


آیا تورک‌ها کوروش بزرگ را کشتند؟!

آیا تورک‌ها کوروش را کشتند؟

متأسفانه این روزها به دلیل آنکه کم‌کاری‌هایی در حوزه تاریخ ایران باستان انجام گرفته است، شاهد رواج ادعاهای نادرست در ایران هستیم و تأسف آورتر از آن پذیرش این ادعاها از طرف برخی طیف‌ها می‌باشد.

شاید شما هم شنیده باشید که برخی می‌گویند ملکه تورک‌ها، کوروش را به قتل رساند و حتی به آن افتخار می‌کنند! حتی این موضوع را به نادرست به آذربایجان ربط می‌دهند و قصد سوء استفاده از این موضوع را دارند. این ادعا گرچه بسیار سطحی است اما به هر حال رواج گسترده آن در فضای مجازی نگران کننده می‌باشد به طوری که بایسته است پاسخ این ادعاهای بی اساس داده شود.

در اینکه منطقه آذربایجان تاریخ پرافتخاری داشته است، شکی نیست، مردمان منطقه ای که امروز به آذربایجان می‌شناسیم، مردمانی با فرهنگ بودند و دستاوردهای با شکوهی داشتند. اما این پیشینه پر افتخار در کنار دیگر مناطق ایرانی و پیوند ناگسستنی آذربایجان با ایران حاصل شده است. افتخارات راستین که اسناد و مدارک زیادی آنها را ثابت می‌کنند درباره آذربایجان کم نیستند و نمی‌دانم چرا برخی می‌خواهند با تحریف منابع تاریخی شخصیت‌هایی که هیچ ربطی به آذربایجان ندارند را به این منطقه ربط دهند! به نظر می‌رسد این افراد هم بدخواه ایران و هم بدخواه آذربایجان هستند. در واقع سازندگان چنین مواردی اهدافی را دنبال می‌کنند که مرتبط با تاریخ و فرهنگ نیست بلکه به دنبال منافع خود هستند و متأسفانه از هر راهی برای رسیدن به این منافع استفاده می‌کنند.

به هر حال این موضوع ریشه در روایت افسانه ای هرودوت درباره مرگ کوروش دارد که مرگ کوروش را در نتیجه جنگ با ماساگت‌ها نوشته است. اما تعجب آور تر از آن ربط دادن ماساگت‌ها به تورک‌ها می‌باشد که بدون هیچ دلیل و مدرکی چنین ادعایی صورت می‌گیرد. گویندگان چنین ادعایی معمولاً ملکه ماساگت‌ها یعنی تومیریس (Tomyris) را تبدیل به یک قهرمان می‌کنند و حتی به او لقب «مادر» (آنا تومروس) می‌دهند!

پیش از آنکه به بررسی ماساگت‌ها و تورک‌ها و بی‌ربطی آنها بپردازیم چند سوال مطرح می‌شود!

آیا کسانی که معتقدند روایتی که هرودوت گفته درست است، آداب و رسومی که هرودوت درباره قوم تومیریس آن هم درست بلافاصله بعد از داستان مرگ کوروش گفته است را می‌پذیرند؟! آیا با تفسیری که خودشان دارند و ماساگت‌ها را تورک می‌دانند این آداب و رسوم را درباره تورک‌ها می‌پذیرند که هرودوت گفته است:

… زنان به همگان تعلق دارند… هر مرد ماساگت که زنی را بخواهد به جلوی کلبه او ترکش خود را می‌آویزد و با خیالی آسوده، با او در می‌آمیزد.

…هنگامی که مردی به نهایت پیری رسید همه نزدیکان او گرد می‌آیند و او را همزمان با چند رأس حیوان قربانی می‌کنند، بعد گوشت‌ها را می‌پزند و با آنها یک ضیافت ترتیب می‌دهند… (هرودوت، کتاب ۱، بند ۲۱۶).

هرودوت آشکارا در این نوشته‌ها، رسم‌هایی مانند فاحشگی عمومی و همچنین آدم‌خواری را به ماساگت‌ها نسبت می‌دهد و همین هرودوت هست که مرگ کوروش را در نتیجه جنگ با تومیریس می‌داند؛ گفته دیگر مورخان هم ریشه در روایت هرودوت دارد.

آیا کسانی که تومیریس را مادر می‌خوانند و ماساگت‌ها را تورک می‌دانند، می‌پذیرند که در تورک‌های باستانی رسم‌هایی مانند فاحشگی عمومی و آدم‌خواری رایج بوده است؟!

تومیریس - آیا تورک‌ها کوروش را کشتند؟

تومیریس در نقاشی جوانی آنتونیو پلگیرینی (Giovanni Antonio Pellegrini) که به نظر می‌رسد تحت تأثیر گفتار هرودوت درباره ماساگت‌ها ترسیم شده است

به هر حال همانطور که روایت هرودوت درباره مرگ کوروش افسانه ای و نادرست است، گفتار او درباره ماساگت‌ها هم اغراق آمیز می‌باشد و البته ماساگت‌ها هم هیچ ارتباطی به تورک‌ها ندارند. هرودوت درباره دیگر رویدادهای تاریخی و اقوام و ملل گوناگون هم چنین داستان‌هایی را ذکر می‌کند و در بسیاری از آنها موارد جنسی را مورد توجه قرار داده است.

نگاه کنید به:

افسانه ها و تناقضات تاریخ هرودوت

.

به طور کلی به نظر می‌رسد هرودوت برای جذاب‌تر کردن داستان‌هایش از این موارد بهره می‌برده است و بعید نیست یکی از دلایلی که داستان تومیریس را برای مرگ کوروش انتخاب کرده است همین موارد باشد.

درباره روایت مذکور هرودوت پیرامون مرگ کوروش بزرگ، خود هرودوت اعتراف کرده است که چند روایت شنیده و روایت دلخواه را انتخاب کرده (هرودوت، کتاب ١، بند ٢١۴) و همچنین فقط هرودوت این داستان را نقل کرده است (گفته مورخان دیگر ریشه در روایت هرودوت دارد) و از طرفی شواهد تاریخی و باستان‌شناختی خلاف گفته‌های هرودوت می‌باشند. گرچه روایات گوناگونی از مرگ کوروش در منابع تاریخی آمده است، اما بررسی منابع تاریخی و شواهد باستان شناختی نشان می‌دهد که کوروش بزرگ در قلمروی خودش دار فانی را وداع گفته است و آرامگاه کوروش بزرگ هم در پاسارگاد قرار دارد. اما هرودوت نوشته است، پیکر کوروش نزد ملکه ماساگت‌ها مانده است که آشکارا مشخص می‌شود روایت هرودوت نادرست است. البته این تنها دلیل برای رد گفته هرودوت نیست و دلایل دیگر هم در این باره وجود دارد که پیش از این در یک نوشتار به صورت نسبتاً مفصل به این موضوع پرداخته ایم.

برای دانش بیشتر درباره مرگ کوروش بزرگ نگاه کنید به:

مرگ کوروش بزرگ

.

همچنین نگاه کنید به:

مقبره کوروش در پاسارگاد است؟

.

ماساگت‌ها چه کسانی بودند؟

از روایات و شواهد تاریخی بر می‌آید که ماساگت‌ها از اقوام کوچ روی ساکن در ماوراء النهر بودند. در این بین اظهارات برخی که ماساگت‌ها را ساکن نواحی غربی و حوالی اران و آذربایجان می‌دانند، نادرست است. خود هرودوت هم تأکید می‌کند که آنها در شرق دریای کاسپین (دریای شمال ایران کنونی) و بالای رود آراکس (Araxes) ساکن بوده‌اند (هرودوت، کتاب ١، بندهای ٢٠١ و ٢٠۴). گفتار هرودوت درباره آراکس کمی مبهم است اما به نظر می‌رسد منظور از رود آراکس همان جیحون یا آمودریا (Oxus) است (بارگه، ١٣٨٩: ص ۲۲۹، پی‌نوشت ۲۲۳). متأسفانه عده ای به نادرست و با اهداف خاص دنبال آن هستند که ماساگت‌ها را با اران و آذربایجان کنونی ارتباط دهند! جالب آنکه برای گفته خود به هرودوت استناد می‌کنند و همانطور که اشاره شد خود هرودوت نوشته است که آنها در شرق دریای کاسپین سکونت داشته اند (هرودوت، کتاب ١، بند ٢٠۴). گرچه بررسی نوشته‌های هرودوت نشان می‌دهد که او درک دقیقی از نام جای‌ها و مکان‌ها نداشته است و ابهاماتی در گفته وی دیده می شود (کما اینکه درباره نام آراکس چنین ابهاماتی وجود دارد)، اما در هنگام تهاجم اسکندر مقدونی و دردسرهایی که در همان نواحی شرق و شمال شرق (آسیای مرکزی) پیدا کرد باز هم در منابع تاریخی از ماساگت‌ها یاد می‌شود و دیگر شکی باقی نمی‌ماند که ماساگت‌ها در نواحی شرقی و شمال شرقی ساکن بوده اند (ن.ک: دانی، ۱۳۷۵: ۶۸-۷۰).

ارتباط و شباهت ماساگت‌ها با سکاها مورد توجه اکثر پژوهگران قرار گرفته است. سکاها قبایل کوچ نشینی بودند که در نواحی گوناگون گسترش یافتند.

اکثر پژوهشگران معتقدند که ماساگت‌ها به یکی از زبان‌های خانواده زبانی ایرانی تکلم می‌کردند (Diakonoff, 2003: p. 48). از دیگر زبان‌های خانواده زبانی ایرانی در آن عصر می‌توان به پارسی، مادی، سغدی و… اشاره کرد. در اینجا به صورت مختصر اشاره می‌کنیم که طبیعتاً ماساگت‌ها نمی‌توانستند تورک باشند چرا که هویت تورک قرن‌ها بعد (قرن‌های پنجم و ششم پس از میلاد) در ناحیه آلتای (حوالی مغولستان و چین) شکل گرفت اما از ماساگت‌ها حتی در قرن‌های چهارم و پنجم پیش از میلاد یاد شده است.

شواهدی که از ایرانی زبان بودن آنها وجود دارد اول نام شخصیت‌های آنهاست از جمله همان تومیریس که ریشه ایرانی برای آن وجود دارد. همچنین نام قوم آنها یعنی ماساگت که ریشه ایرانی دارد. اکثرا «ماساگت» را با «بزرگ» در ارتباط می‌دانند و در این میان برخی از پژوهشگران، واژه ماساگت را مرتبط با سکاهای بزرگ دانسته اند (ن.ک: سرکاراتی، ١۳۵۳: ص ۳۵۵، پانویس؛ Christensen, Die Iranier). محل سکونت ماساگت‌ها هم این نظرها را تقویت می‌کند چرا که در آن نواحی معمولاً اقوام سکایی ساکن بودند. به هر حال منطقی است که با توجه به روایات تاریخی، ماساگت‌ها را از اقوام سکایی و در نتیجه ایرانی زبان بدانیم.

.

نخستین بار چه کسانی تورک خوانده شدند؟!

از آنجایی که اقوامی که در طول تاریخ تورک خوانده می‌شدند از اقوام کوچ رو بودند بحث و بررسی تاریخ تورک‌ها کمی دشوار است اما در جستجوی اینکه نخستین بار چه کسانی تورک خوانده شدند و چگونه هویت آنها تداوم پیدا کرد باید به منابع چینی توجه داشته باشیم. در واقع مهم ترین منابع درباره روزگار نخستین شکل‌گیری هویت تورک‌ها، رویدادنامه‌های امپراتوران چین است و هویت تورک، نخستین بار در حوالی مغولستان و چین پدید آمد.

چنین می‌نماید که هویت تورک از آمیختگی چند گروه و قبیله به وجود آمد که از مهم ترین آنها می‌توان به قبایل «آشینا» (١) اشاره کرد. این قبیله‌ها در غرب ایالت «شانسی» چین می‌زیستند و در پیکارهای چینیان با هون‌ها در سده چهارم میلادی شرکت داشتند و بعد به تبعیت هون‌ها درآمدند. ولی طی اتفاقاتی که به شکست هون‌ها انجامید، به جنوب کوه‌های آلتای پناه بردند و در آنجا سکنی گزیدند (رضا، ١۳۷۴: ص ۲۹-۳۰). آلتای در شرق کوه‌های اورال و کنار سرزمین مغولستان گسترده است.

چینیان اتباع خانهای «آشینا» را «تو-کیو» (tu-kiu) می‌گفتند. با توجه به اینکه چینیان در زبان خود مخرج «ر» ندارند، این نام بعدها از سوی پلیو دانشمند فرانسوی به صورت تورکیوت (tur-kiut) خوانده شد که در واقع تلفظ درست‌تر واژه تو-کیو است که با مخرج «ر» همراه شده است (همان: ۳١).

تورک‌هایی که ریشه در نواحی آلتای داشتند خود را از نسل گرگ می‌دانستند. در افسانه‌های تورک‌ها، مردمانی از آمیختگی انسان و گرگ بوجود آمده اند (۲) و با توجه به دو افسانه مشهور تورک‌ها و نیز پژوهش‌های دانشمندان به نظر می‌رسد، فراریانی که منشاء آنان از قبیله هون‌ها بود و آمیختن آنها با گروه‌هایی از قبایل آشینا رفته رفته هویت تورک یا تورکیوت را بوجود آورد.

این تورک‌ها از نظر ویژگی‌های ظاهری معمولا چشمانی کشیده، بدن‌های کم مو و ویژگی‌هایی شبیه به کسانی که در ترکستان چین می‌بینیم داشته‌اند.

کول تیگین (Kul Tigin) از شاهزادگان خانات گوک‌تورک (منبع عکس: Waugh, 2007)

کول تیگین (Kul Tigin) از شاهزادگان خانات گوک‌تورک (منبع عکس: Waugh, 2007)

این مردمان بعدها و در همان عهد باستان توانستند فتوحات نسبتا زیادی را انجام دهند و خود را در سطح جهانی معرفی کنند. آنها اتحادی تشکیل دادند که از آن با نام‌هایی مانند خاقانات تورک و یا خانات گوک‌تورک یاد می‌شود.

یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ آنان شخصی به نام بومین خان بوده و نامش در سنگ نبشته اورخون به صورت «بومین خاقان» (Bumin Kagan) آمده است. بومین خان توانست پیروزی‌های بزرگی را بدست آورد و تورک‌ها را از زیر فرمان ژوژان‌ها یا ژوآن‌ژوآن‌ها (۳) خارج سازد. فرزندان و خویشان او پیروزی‌های دیگری را به دست آوردند و پس از مدتی بسیاری از مناطق را تحت تسلط خود داشتند. گوک‌تورک‌ها با ساسانیان هم ارتباط پیدا کردند و مدتی با آنها در صلح بودند و مدتی در جنگ (ن.ک: de la Vaissière, 2011؛ قریب، ۱۳۸۶: ص ۲۸). شاید از همینجا بود که توانستند شهرت جهانی پیدا کنند.

مراودات تورک‌ها با سغدیان، تأثیر قابل توجهی بر آنها گذاشت زیرا سغدیان به تورک‌ها الفبا دادند و در مهاجرت‌ها آنان را هدایت می‌کردند (فرای، ۱۳۷۷: ص ۳۹۰).

نام تورک یا ترک در پهنه آسیا انتشاری بس گسترده یافت. تازیان همه جتگاوران کوچ نشین ساکن شمال سرزمین سغد را ترک می‌نامیدند. از این رو بسیاری از اقوام ساکن آسیای مرکزی، به خطا به ویژه در دوران بعد از اسلام ترک نامیده شدند (رضا، ١۳۷۴: ص ۲۹) در صورتی که از نظر قومی هیچ پیوندی با تورک‌ها نداشتند.

با توجه به این گفته‌ها نمی‌توان ارتباطی میان ماساگت‌ها که در دوران پیش از میلاد شهرت داشتند و ایرانی زبان بودند با تورک‌ها پیدا کرد.

.

سخن پایانی

روایت هرودوت درباره مرگ کوروش بزرگ بیشتر شبیه به افسانه است و با شواهد تاریخی و یافته‌های باستانی هماهنگی ندارد. خود هرودوت هم اعتراف کرده است که چند روایت درباره مرگ کوروش بزرگ شنیده و یکی را به دلخواه انتخاب کرده است. اما در افسانه هرودوت به هیچ وجه کسانی که کوروش را به قتل می‌رسانند (ماساگت ها) اقوام متمدنی نیستند و هرودوت چندان به آنها احترام نگذاشته و آدابی مانند «فاحشگی عمومی» و «آدم خواری» را به آنها نسبت داده است. به نظر می‌آید هم داستان هرودوت درباره مرگ کوروش و هم مواردی که درباره آداب و رسوم ماساگت‌ها می‌گوید، افسانه‌های غیر قابل اعتنا هستند.

در این میان ماساگت‌ها هیچ پیوندی با تورک‌ها نداشتند. با توجه به آنکه ساکن شرق دریای کاسپین بودند طبیعتا هیچ ارتباطی هم با آذربایجان نداشتند. برخی به منظور ایجاد تفرقه در میان اقوام ایرانی به دنبال سوءاستفاده از افسانه هرودوت و همچنین به دنبال تحریف تاریخ هستند. لازم به ذکر است که کسانی که صرفا بر اساس هرودوت ملکه ماساگت‌ها را مادر ترک‌ها می‌نامند، با توجه به آداب و رسومی که هرودوت درباره ماساگت‌ها گفته است، به نوعی به ترک‌ها هم توهین می‌کنند.

دریافت نگارش درخور چاپ (نسخه PDF)

کلیک کنید:

پیوند دریافت

پانویس:

١- درباره آشینا فرضیه‌های گوناگونی مطرح شده است اما به نظر می‌رسد ۵۰۰ خانواده متحد بودند.

۲- واژه آشینا را برخی مرتبط با گرگ دانسته اند. در زبان مغولی گرگ را «شینو» (shino) می‌نامدند. پیشوند (آ) که پیش از «شینو» آمده است، در زبان چینی نشانه احترام است. بدین روال واژه آشینو و یا آشینا به معنای گرگ محترم و نجیب است (رضا، ١۳۷۴: ص ۳١). بعدها گرگ در میان تورک‌ها از جایگاه والایی برخوردار شد و حتی خودشان را از نسل گرگ می‌دانستند.

۳- ژوژان‌ها یا ژوآن‌ژوآن‌ها کوچ نشینان ساکن دشت بودند که در فاصله‌های سده‌های چهارم تا ششم میلادی بخشی از دشت‌های شمال چین را در تصرف خود داشتند. سرزمین آنها از ناحیه هینگان تا سرزمین آلتای امتداد داشت. ژوآن‌ژوآن‌ها در سده پنجم میلادی با هون‌های شرقی و در سده ششم میلادی با تورک‌ها درگیری و پیکار داشتند.

 

بن‌مایه‌ها و یاری‌نامه‌ها:

– دهقان، اشکان (۲۸ مهر ۱۳۹۴). «آیا تورک‌ها کوروش را کشتند؟!». پایگاه خردگان.

نشانی رایاتاری: https://kheradgan.ir/?p=11531

– دانی، ا. ح (۱۳۷۵). «لشکرکشی اسکندر در آسیای‌مرکزی». ترجمه صادق ملک شهمیرزادی. در تاریخ تمدن‌های آسیای‌مرکزی پژوهش یونسکو. ج ۲، ب ۱. تهران: وزارت امور خارجه. صص ۶۱-۹۶.

– رضا، عنایت الله (١۳۷۴). ایران و ترکان در روزگار ساسانیان. تهران: علمی و فرهنگی.

– سرکاراتی، بهمن (پاییز ١۳۵۳). «اخبار تاریخی در آثار مانوی». دانشکده ادبيات و علوم انسانی تبریز. ش ١١١. صص ۳۳۹-۳۶١.

– فرای، ریچارد نلسون (۱۳۷۷). میراث باستانی ایران. ترجمه مسعود رجب‌نیا. تهران: علمی و فرهنگی.

– قريب، بدرالزمان (۱۳۸۶). مطالعات سغدی. به کوشش محمد شکری فومشی، تهران: طهوری.

– هرودوت (١٣٨٩). تاریخ هرودوت. ترجمه مرتضی ثاقب فر. بر اساس ترجمه آندره بارگه. تهران: اساطیر.

– Christensen, Arthur. “Die Iranier”. in Kulturgescbicbte des altent Orients. 3. S. 250, Anm. 4.

– de la Vaissière, Étienne (March 4, 2011). “SOGDIANA iii. HISTORY AND ARCHEOLOGY“. Encyclopedia Iranica.

– Diakonoff, Igor Mikhailovich (2003). “Media”. in The Cambridge History of Iran. vol.2, pp. 36-149.

– Waugh, Daniel C. (April 2007). “http://depts.washington.edu/silkroad/museums/ubhist/ubhist0553.jpg“. UW Departments Web Server.

شرایط استفاده از نوشتار:

از آنجایی که هرگونه استفاده يا رونوشت از نوشتارها بر اساس پيمان نامه کاربري امکان پذير است، اگر قصد رونوشت از اين نوشتار را داريد، بن‌مايه  آن را ياد کنيد. طبیعی است که ذکر مواردی مانند نام پدیدآور (نویسنده، گردآورنده و…)، تاریخ واپسین به روز رسانی، عنوان کامل نوشته به همراه پیوند (لینک) و همچنین ذکر تارنمای خردگان (www.kheradgan.ir) ضروری است.

برچسب ها:
پست قبلی
پست بعدی

65 دیدگاه

  1. شهر كه شلوغ بشه قورباغه هفتيركش ميشه!
    همه اين توهينها به ايرانيان و مدعي شدن كشورهاي همسايه كه زماني جز خاك اصلي ايران بودند و ساير اقوام به تمدن پارس مهاجرت كردند اكنون خودشان را صاحب همه چيز و حتي صاحب تمدن ايران ميدانند! چون حمايت از تاريخ از تمدنمان نميشه چون كساني با اجداد غير ايراني اصيل در قدرت برخي نهادها هستند و نميگذارند فيلم و سريال با كيفيت با بودجه خوب ساخته بشه تا در كشورهاي ديگر و همايشهاي خارجي اكران بشه در نتيجه كشورهاي تازه به دوران رسيده همسايه براي ما قد علم ميكنند كه ثروت و علمشان از خودشان نيست بلكه از صدقه سر حمايت غرب هست.

  2. درود بر دوستان، من با نظر ارش موافقم و در مورد نظر خودم درباره تومیریس و ان قبیله اولا در قسمتی از این فیلم میبینیم قبایل به همدیگر حمله میکنند و بعد با هم میهمانی میگیرند و با توجه به اینکه یک قبیله باهم فامیل هستند یعنی اینقدر بی غیرت هستند، دوم در فیلم اعتراف میکنند که این رسم اینها هست که به قبایل همدیگر حمله کنند، اینها که به همدیگر رحم نمیکنند به مرزهای ایران رحم میکردند،مورد دیگر شاهنشاه کورش با انهمه کشور گشایی های و در بعضی از موارد بدونه اینکه خونی از دماغ کسی بیاید یا انکه دستور به قتل و غارت بدهد در این فیلم خودش را تا اندازه یک قبیله پایین میاورد و سربازان زبده و جنگاور وی نمیتوانند با وحشی ها درست بجنگند و هیچ نقشه جنگی ندارن و همه تومیریس هست و هزاران ایراد کوچک و بزرگ دیگر من ناشی فیلم بهتر از این میساختم با این فیلم نامه ضعیف و پر اشکال

  3. سلام عزیزان من خودم یک فارسی زبان سرسخت هستم من از ترک های به شدت متنفر بودم اونارو جز چوپون عقب مونده حساب نمیکردم اما کلا نظرم دربارشون عوض شد اونا اونقدر هاهم میگن بعد نیست اونا با فرهنگ عاقل فداکار بدجور غیرتی به قران به خدا اگه با چشم خودم نمیدیدم باور نمیکردم توروخدا دربارشون بد نگید اوناهم ایرانین اتفاقا اونا ایرانو اباد کردن نمونشم شهر اصفهان که قبل چی یود و بعد چی شد که ترک های صفویه اباد کردن الان هم از هرجای دنیا میان تا شاهکار اونارو ببینن تو این روز های سخت به جای اینکه به هم دلداری بدید به زبان مادری هم توهین میکنید انتظارم داردید ساکت بشینن الان بعضی از کشور ها قوم های مختلفی دارن ولی بهم توهین نمیکنن بسه دیگه اصلا ای کاش ایران فقط از یک قوم و نژاد بود تا قوم ها باهم درنیفتند همین کارارو میکنید که از دنیا عقب مونده میشیم من که فارسم به خدا بهتر از ترک ها تو دنیا نیست باید ببینید و باور کنید اینقدر هم تو کتاب تاریخ و…بهم توهین نکنید الان هم بیشتر غذا های خوشمزه ایرانی ترک های قاجار بودن که دستور طرز پختشو دادن بسه اینقدر بهم نپرید اول حرفو مزمزه کنید بعد

  4. مگر فردوسی نیفهمیده که در کتابش بیاید بگوید نصف مردم این کشور با نصف دیگرش دشمن است ؟؟؟
    تازه حکومت هم به ان جایزه بدهد !!!!
    همین الان کلی از مردم خراسان ترکی حرف میزنند اگر ان زمان هم بودند چرا (…)
    یا در ان زمان اصلا نبودند ؟؟؟؟
    چرا مردم آذربایجان برای منطقه ای که زندگی میکنند اسم ایرانی گذاشتند ؟؟؟
    ” واژه آذربایجان قدمت چند هزار ساله دارد و به معنی جایگاه یا سرزمین آتش است “

    • ممنون از دیدگاهتان نوشتار زیر هم مطالعه کنید:https://kheradgan.ir/azarbayjan-vs-turks

    • من از خراسانم،بیشینه مردم خراسان فارسی زبان هستند،در شمال خراسان بیشینه مردم کرد هستند،ولی ۲۰٪مردم خراسان شمالی ترکزبان هستند که البته در حال فراموشی زبان ترکی هستند و نسل جدید بطور کامل فارسی زبان شده اند.

  5. در مورد مردم اذربایجان و ترکها چند مورد هست که خدمت همه دوستان عرض میکنم امیدوارم مورد توجه قرار دهید
    1- اسم بزرگترین سردار اذربایجان بابک است اسم جد سلسله شاهنشاهی ساسانیان هم بایک است (اردشیر بابک ان)
    اگر مردم آذربایجان در ان زمان ترک بودن پس باید اسم بابک خرمدین هم مثلا میشد طغای …!!!
    2- مردم اذربایجان با یک کرد یا یک لر هم نژاد هستند یا یک مثلا قزاق یا قرقیز ؟؟؟؟؟
    3- زبانها براحتی در طول تاریخ عوض میشوند ولی نژادها نه ، مگر اینکه امیزشی صورت بگیرد که در مورد مردم آذربایجان چون کاملا قیافه اریایی دارن تقریبا هیچ امیزشی صورت نگرفته …!!!
    مثلا مردم سیاهپوست انگولا در قلب افریقا فرانسوی حرف میزنند ایا میتوانند ادعا کنند ما اریایی و فرانسوی هستیم
    یا مثلا مردم مصر عربی حرف میزنند ولی همگان میدانند که اصلا عرب نبوده اند ولی اگر الان به یک مصری بگویی تو عرب نبودی و نیستی یا خودش را میکشد یا شما رو
    اولین نفری که اسم خلیج ع(…) رو اورد جمال عبد ناصر مصری بود.

    • درسته همه آذري‌هاي عزيز و تمام مردمان شهرهاي مرزي ايران از رگ و ريشه همه ما شهرهاي پارسي زبان هستند. متاسفانه گروهكهاي پانترك و پانعرب و پانكرد سعي در تفرقه دارند و ترويج كلمه نادرست پانپارس! كه اصلا مفهوم ندارد رواج ميدهند! زيرا بقيه پانها هدف تجزيه دارند اما پارسي زبانها هدف اتحاد و برابري دارند و سعي در فهماندن برابري در رگ و ريشه شهرهاي كنوني ايران در جهت افزايش عزت ملي همگان دارند.
      چه بسا خيلي از لطفيه‌هاي تحقير آميز همين پانترك و پانعرب و پانكرد ساختند براي تحريك هموطنها و همنژادهاي ما كه برابري پراكندگي ژنيتكي همسان بين همه شهرها هست.
      البته نكته اينجاست چرا پانترك و پانعرب و پانكرد ايجاد شد؟! اگر ايران همه جانبه قدرت و احترام جهاني و حمايت جهاني داشت و ارز بسيار با ارزش آنوقت اين گروهكها داخل ايران ايجاد نميشدند اگر ايجاد ميشدند هيچ قدرت ناچيز هم نداشتند! ولي متاسفانه الان با شرايط نا بسامان اقتصادي و تحقيرهاي همه جانبه از همه دولتهاي غربي و شرقي باعث شدند برخي عرب زبانهاي ايران به تجزيه فكر كنند و تمايل به چسبيدن به عربستان و امارات داشته باشند همينطور برخي ترك زبانها تمايل به چسبيدن به تركيه پيدا كنند و برخي كردها تمايل به تشكيل سرزمين مجزا از ايران و از همه شر و شور راحت شوند! با آنكه هر سه گروه قلبي ميدانند نژادشان ايراني و از خون همه شهرها هستند ولي شرايط گونه‌اي شده كه بيشتر طمع كنند. دقيقا مثل 50 سال پيش كه همين مصريها از اعراب زياد خوششون نمي‌اومد ميگفتند اگر ما كسي مثل فردوسي داشتيم زبانمان عربي نميشد ولي كم كم با به قدرت رسيدن اعراب عربستان و امارات از نوع كذب كه فقط حاصل كسب علم و سرمايه‌اي هست كه از صدقه غرب و آمريكا بهش رسيدند نه از همت و دانش خودشان! حالا مورد عزت احترام بيشتر عرب زبانها شدند و عرب زبانهاي كشورهايي كه در باستانشان هيچ نژاد عربي نداشتند خودشان را با افتخار عرب بنامند!

  6. درود بر شما وقتتون بخیر ببخشید بنده جدیدا در اینستاگرام مطلبی رو دیدم که عکسی رو گزاشته بودن و نوشته بودن لوح آشوربانیپال فرزند اسرحدون آشوری در سایت دانشننامه ایرانیکا تجاوز کوروش به سرزمین ماساژت ها رو تایید میکنه لطفا یک روشنگری در این باره میکنید

    • اشکان دهقان

      درود بر شما

      دوست گرامی آشوربانی‌پال سالها پیش از کوروش بزرگ بوده است و طبیعتا لوح های زمان او نمی تواند چیزی را درباره کوروش بزرگ تایید کند

  7. جالبه هر جا مطالب هرودت همسو با خواسته های شماست از آن به عنوان سندی محکم یاد می کنید در غیر اینصورت آن را رمان و بی ارزش خطاب می کنید این که تاریخ را افراد پیروز نوشته اند شکی نیست و همیشه آن را با اغراق و بزرگنمایی و به نفع خودشان نوشته اند با این حسابی که شما می فرمائید کتاب هیچ تاریخ نویسی قابل اعتماد نیست

    • اشکان دهقان

      به نظرم شما باید نقدتان را به پانترک ها بگویید نه ما. اتفاقا ما چنین نقدی به پانترک ها داریم. نمی دانم چگونه نتیجه گرفتید که هر جا همسو با خواسته‌های ما بوده آن را پذیرفتیم. ما در پایگاه خردگان چند نوشتار درباره تاریخ پژوهی و منابع یونانی گذاشته ایم.

      همواره تاکید کرده ایم که با وجود افسانه های فراوان در منابع یونانی نباید این آثار را نادیده گرفت. وقتی که اشتراک با منابع دیگر داشته باشند یا با آثار باستانی همخوانی داشته باشد روایات قابل توجه است و به آنها استناد می‌کنیم. اما اگر روایتی را صرفا یک مورخ گفته باشد که با افسانه سرایی و تناقض همراه است و حتی خودش اعتراف کرده که چند روایت شنیده است طبیعتا چندان مورد قبول نیست. این کاملا عاقلانه می‌باشد و در تاریخ پژوهی پذیرفته شده است.

      البته روشی که گفتید توسط پانترک‌ها اجرا می‌شود. آنها روایت مرگ کوروش بزرگ توسط تومیریس را که صرفا هرودوت گفته است و هیچ اشتراکی با منابع دیگر ندارد و حتی همخوانی با آثار باستان ندارد را می پذیرند و حتی به آن افتخار می کنند!! ولی سنت‌هایی مانند آدم خواری و فاحشگی عمومی که بلافاصله هرودوت درباره ماساگت ها گفته است را در نظر نمی گیرند. به نظرم شما باید نقدتان را به پانترک ها بگویید.

    • خیر جناب من اصلا هرودوت رو قبول ندارم چه به نفعم گفته باشه چه نگفته باشه

  8. اسناد زیادی هست که ساکاها رو اجداد ترکها میدونند ترکهای قز نسلشون به اقوزخان میرسه (که معنیش اقوزخان به فارسی میشه شاه چشم)اقوزخان سه تا زن داشته که بچه های هر زنش طایفه ای رو تشگیل میدادند که بعدها این سه طایفه با هم متحد میشن که بهشون سه قز به فارسی اوشقوز به ترکی و اسکیت یونانی که به فارسی الان ساکا چون شکلش تغییر دادن تا از قز دور باشه بتونند تاریخ رو جعل کنند درست زمانی که سکاها از تاریخ محو شدن سر کله ترکها پیدا شد اسم عوض کردند درست در همان موقعیت جغرافیایی که ساکاها زندگی میکردن ترکها هم در همان جا زندگی میکردند ترک فرزند یافث و یافث فرزند نوح جد ترک ها هست و انسان بزرگی بود ترک و به افتخارش خودشون رو ترک معرفی کردند ترک اسم زبان نیست ترک یعنی فرزندان ترک شاید به هر حال ساکاها اجداد ترکهای اذربایجان و ترکیه هستند هیچ تغییر زبانی تو اذربایجان صورت نکرفته اگر هم ساکاها ایرانی هستند به احتمال زیاد خارج از مرزهای کنونی ایران زبانشان برگشته و التیایی زبان شدن اینو ادا کنید قابل هضمتره

  9. متاسفانه بین خیلی از تاریخ نگارای عمدتا معاصر اتفاق افتاده که ترک هارو نژاد زرد قلمداد کردن و در نتیجه اقوامی مثل هزاره که چشم بادامی و فارس زبان هستند رو ترک قلمداد کردن و برعکس ترکهای ترکیه و آذربایجان رو غیر ترک درحالی که این فرض اساسا نادرست هست. نه مغولها وهزاره هارو میتوان ترک نامید نه ترکیه ای هارو غیر ترک. اگر ما سیمای اقوام ترک رو در متون تاریخی چینی و مسلمان و یونانی بررسی کنیم به نتایج دیگری میرسیم. در متون چینی، قرقیزهای باستان که در کرانه ی رود ینی سئی روسیه زندگی میکردن مردمانی با موهای قرمز چشمان سبز و پوست سفید توصیف شدند و اونهارو دولگاس یعنی ترک تبار نامیدند. امروز قرقیزها با ۷۰ % هاپلوگروپ R1a z93و۹۴(آریایی) بیشترین مقدار هاپلوگروپ آریایی رو در بین اقوام آسیا دارند .در توصیف خزرها ، مغربی مورخ مسلمان اونهارو با موهایی سرخ چشمانی آبی و پوست سفید و بسیار زیبا توصیف کرده . در کورگان هایی که از خزرها کشف شده هاپلوگروپ های J2a ,R1az94و G گزارش شد که گواه درستی این منابع هست. کومان ها و قبچاق ها هم یکی دیگر از قبایل معروف ترک هستند که از مجارستان تا روسیه زندگی میکردند و مردمانی با موهای بور چشمان سبز و پوست سفید توصیف شده اند که مشهور ترین شخصیت قبچاق ها سلطان بیبرس پادشاه مملوک بود که مغولهارو شکست داد.بلغارهای باستان و اغوزها مثل سلاجقه هم زردپوست توصیف نشدند مثلا آلب ارسلان ریش دراز و ابروهای کمانی و بینی بلند داشت . نقاشی های پادشاهان ترکمان از ۷۰۰ سال پیش موجوه که دوستان میتونن ببینن و هیچکدام شبیه زردپوست ها نیستند.
    آیا ترک های زرد پوست وجود داشتن؟بله قدیم وجود داشتند و امروز هم وجود دارند ولی نژاد اونها زرد نبوده و این ظاهرشون به علت تاثیر ژنتیکی سایر اقوام زرد پوست آسیای میانه بوده که کاملا طبیعیه مثل قرقیزها که امروز زردپوست هستند ولی ژنتیک اونها شباهت چندانی به مغولها و چینی ها نداره .
    اولین امپراطوری دوران جدید ترک ها حکومت گوک ترک بود. خاندانی که این امپراطوری رو بنیان گذاشتند آشینا نام داشتند. آشینا یا ۵۰۰ خانواده دارای تبار سکائی بودند و آهنگران ماهری بودند که به خدمت شاهان تانگ درآمدند و خویشاوند اونها شدند.بعدها از نظر سیاسی مستقل شدند و امپراطوری خودشون رو بنیان گذاشتند. در کورگان های کشف شده هاپلوگروپ خاندان آشینا یا اشراف گوک ترک R1a z93 و z94 گزارش شده که تبار سکایی اونهارو تایید میکنه

  10. طبق تحقیقات ژنتیکی همه ی مردم کنونی ایران از تبریزی، مشهدی، بلوچ، کرد، کرمانی، شیرازی،ریشه 10000ساله مشترک تو ایران دارن و از یک نیا هستند، فارس ها و پارت ها و مادها مهاجر نبودن و از نوادگان عیلامیان و سیلک و.. بودند

    • درسته با بررسي ژنتيك ايراني مجموعه همه ژنومهاي اقوام ايراني از جمله تمام شاخه‌هاي نژاد آريايي ‌و ساير ژنهاي اقوام ديگر در خون همه مردمان ايران به هر دين و شهري وجود دارد. بعلت ازدواجها براي صلح سازي، مهاجرت مردمان به هر پايتخت در هر دوره تاريخي و ازدواجها بين مهاجرين و مردمان پايتخت در هر دوره زمان و تاريخ، جنگها و تجاوزات و مهاجرت ساير اقوام بيگانه به ايران در هر دوره تاريخي سبب شده مردمان كنوني ايران يك طيف نژادي برابر يك ميكس از همه ژنهاي غالب و مغلوب باشند به هر دين و در هر شهري. كه بر حسب سلامت بدن و نوع شرايط زندگي و اقليمي و آب و هوا و سلامت غذايي و سلامت هوا و آب گاه ژنهاي نهفته يا مغلوب شده، بر چهره يا هوش يا هر دو غالب شوند و ديگر مغلوب نباشند يا همچنان مغلوب مانده و ژنهاي غالب بارزتر در ساختار چهره يا هوش يا هردو نمودار شوند. كلا هيچكس در ايران آريايي خالص يا سومري خالص يا ترك خالص يا عرب خالص و غيره كلا هچكس به يك نوع نژاد خالص نميباشد همه ما انواع رگه‌ها را داريم. حتي رنگين پوستان ايران هم ژنومهاي آريا دارند ولي ژنوم زرد و سياه بر سفيد غالبتر در ساختار چهره هستند. آمريكا كنوني اگر چند هزار سال از عمرش بگذره و نژادپرستي بگذاره كنار و ازدواجها رخ بده آنها هم ديگر ژن سفيد خالص نخواهند داشت مثل هر ايراني بسته ژنتيكي از ژنهاي غالب و مغلوب از انواع نژادها ميشوند كه در شرايطي هر كدام از ژنها ميتواند غالبتر در ساختار شود.

  11. فلک یک چند ایران را اسیر ترک و تازی کرد
    خوان یغما دید و تازی ترکتازی کرد

  12. چقد جالبه ها همه چی پشت سر هم شکل میگیره چند سال پیش
    اول حمله شد ب اعراب خوزستان خواستن بگیرنشون گفتن ک این منطقه برای اعراب بعد میخواستن بلوچا استقلال بگیرن بعدا همین نزدیکیا کورد ها میخواستن کوردستان درس کنن کرد های ترکیه عراق و ایران الان هم اذربایجان سال های اینده رو ندیدم ولی میتونم بر اساس تاریخی ک دیدم و خوندم حدس بزنم ک میخواد چ اتفاقایی بیفته والا همگی ایرانی هستیم همگی حداقل برید نقشه قلمرو ساسانیان رو ببینید بعد بگین کجایی هستین همه ایرانی هستیم الان چشم و عقل مونو باز کنیم افغانستان گرجستان عراق و اینارو همینشکلی جدا کردن والاع تا اونجا ک میدونیم سیاه پوست افریقایی با ۵۰ سال اقامت و مهاجرت اسم خودشو امریکایی میذاره اون اروپایی های مهاجرت کرده ب امریکا اسم خودشونو امریکایی میذاره الان هیچ تعصبی نسبت ب سرخ پوست بودن ندارن واقعا ذهنتتتون رو درس کنین واقعیتارو ببینین مطالعه کنین

    • بله این درداوره که انگلیسی ها وصهیونیست ها به قدری نفوذ پیدا کردن که کشوراییکه متعلق به بومی های منطقه بوده الان خودشون رو امریکایی.انگلیسی و…میدونن ببین نسل کشی وظلم تا چه حد توسط بریتانیای فاشیست پیش رفته.این کشورا همیشه خودشون رو چنان باهرگونه فسادی تحمیل کردن ولی هیچگاه نذاشتن اصالتشون ازبین بره

  13. کوروش کلهم صد ساله مد شده،بعد از رضا پالانی رضا شاه ،بعد شما یه نفر رو به من نشون بده که اسم جدش کوروش باشه.اونجایی که میگین پاسارگاد قبر حضرت سلیمان هستش.این عقیده حداقل چهل میلیون تورک در ایران هست.

    • کوروش شهرکی

      با سلام.

      گفتار شما کاملا نادرست است کوروش بزرگ پیش از پهلوی ها نیز شخصیت شناخته شده ای بود.حتی حسینقلی میرزا سالور عمادالسلطنه یکی از دیوان سالاران دوران قاجار در وصف کوروش میگوید:
      «سیروس کبیر (کوروش) دارای صفات حسنه و رشادت بود» (بازگشت ده هزار یونانی ترجمه حسینقلی سالور، تهران ، اساطیر ، ص 277 و 278)

      پیرامون کوروش در منابع و ادبیات ایرانی رجوع کنید به مقاله: https://kheradgan.ir/?p=17626

      اما در مورد آؤامگاه کوروش پاسارگاد ، نیز حرف شما نادرست است ، این آرامگاه به هیچ عنوان با حضرت سلیمان در ارتباط نیست، پیرامون این موضوع در مقاله ذیل با اسناد و مدارک به طور کامل توضیح داده شده است:

      آرامگاه کوروش بزرگ یا مقبره مادر سلیمان؟ https://kheradgan.ir/?p=16629

      پیروز باشید

      • با سلام
        چرا فردوسي در اون شاهنامه به اون عريض و طويلي كه مايه افتخار فارسها و ايرانيان ميباشد
        كه از هر شخصيتي يك قهرمان ساخته و شاخ و برگي هم اضافه كرده از رستم كه يك مرد ورزشكار سيستاتني بود ازش يك اسطوره ساخته يا از سهراب و آرش و….
        اما حرفي از كوروش كه بنابه گفته شما و عده اي فرد بسيار مشهوري در زمان خودش بوده
        حرفي نزده ؟
        اصلا اسمي نبرده ؟

      • اشکان دهقان

        با سلام. کاش حداقل نوشتارهایی که لینک آنها گذاشته شد را مطالعه می کردید و سپس نظر می دادید.

        به هر حال پاسخ را در اینجا ببینید: https://kheradgan.ir/?p=1975

    • چهل میلیون تورک!!! صدی چند حساب کردی!!دوما توو انقدر درکت پایینه که نمیدومی همون منشور کوروش بزرگ و الواحه انشان دوران احمد شاه قاجار کشف شد!!!

  14. وای من میبینم دوستم شبیه موفالمووه🤣 تورکه چقدر دوستان تورکم رو دوست دارم حالا شما بگو چینی من لر هم کولی‌ هندی! فعلن ک همه ایرانی هستیم و بلا استثنا اجداد مشترک داریم!

    • لطفا در مورد متن نظر بدید
      بعدشم چه سندی داری که لر هندیه؟!
      اگر منظورت اون لور در شاهنامه است که باید گفت که اون تنها تلفظش شبیه لره وگرنه ربطی به لر نداره
      چیزی مثل حیاط و حیات فهمیدی؟؟
      در ضمن اون ترکی که با ما اجدادش مشترکه اذری است که تورک تبار نیست

    • علی خان

      واژه لر کلاً از 1000 سال پیش به وجود آمده و ریشه اش از نام جد اتابکان لر گرفته شده که لهراسب بوده.عده ای هم لر ها رو از کورد های سوریه میدونن که از جبل الاسماق در حلب به ایران کوچ کردند.ولی این هم درست نیست چون لر ها برای جنگهای صلیبی به صلاح الدین ایوبی کمک میکردند از ایران به حلب رفتند و بعد هم به ایران برگشتند.در ضمن در منابع تاریخی قدیمی‌تر لر ها رو از شبانکاره ها ذکر کردند که از نسل ساسانی بودند و بعد از حمله اعراب به گله داری روی آوردند

  15. این هرودوت هم که فقط بلده مردم سرزمین های دیگه رو فاحش و بد نشون بده در حالی که مردم سرزمین خودش مخصوصا اسطوره ها و خدایان نشون فاحش بودند
    زئوس به شکل قو در آمد و با لدا (که خودش شوهر داشت اما حیوان گرا بود!!!!) همبستر شد و هلن را به دنیا آورد
    خود هلن در حالی که شوهر داشت عاشق شاهزاده تروآ(پاریس) شد و با او فرار کرد و باعث وقوع جنگ تروآ شد
    افرودیته که خدای عشق یونانی ها بود و همسرش خدای صلح بود
    با ارس خدای جنگ و انخیسیس جنگ جوی تروایی رابطه داشت و از هرکدام فرزند داشت!!!!!!
    از انخیسیس اینیاس را داشت که رومیان او را جد خود می دانند(رومیان جد خود را زنا زاده می دانند!!!!!!!!!!!!!)
    به نظر می رسد هرودوت برای توجیح فاحشگی مردم خودش می خواست مردم دیگر ملت ها را هم فاحش نشان دهد.

  16. اعجب،هرودت گفته ماساگت ها فاحشه بودند،قبول دارید
    اما وقتی میگه سر کوروش رو بریده میشه افسانه.

    • کوروش شهرکی

      همچین چیزی نگفتیم متاسفانه با دقت مطالعه نکردید. میگوییم اگر ایران ستیزان فرض را بر درستی حرف هرودوت درباره مرگ کوروش و قراردادن سر وی در کاسه ای از خون میگذارند این حرف هرودوت را هم که در مورد فاحشگی عمومی در قوم ماساگت کرده نیز باید بپذیرند. در حالی که به اعتقاد ما جفت این موارد افسانه هستند ، هرودوت هم انسان بوده و هرگز شخصا به شرق ایران سفر نکرده عمدا ویا سهوا مطالب نادرست و افسانه ها به کتابش نیز راه پیدا کرده اند هرچند که تلاش وی را در ثبت تاریخ ستودنی میدانیم.
      این وظیفه پژوهشگر امروزیست که سره را از ناسره تشخیص دهد.

      • امیرحسین جوان بخت

        مطلبتون عالی بود و مفید من چند وقت پیش بلاگی پیدا کردم که تلاش داره زردتشت پس نشون بده و کوروش بد و… اگر ممکن مطلبی هم در مورد این که چه اتفاقی بین ماد ها و کوروش افتاد و چی شد که دوبار بر علیه داریوش قیام کردنم بگین اونجا تلاش داشت که با حرف دکتر غیاث ابادی و… بگه که کوروش کلا ادم خاصی نبوده در یه جاش که تعجب کردم می گفت اسکندری که حملش به خاطر عقده پدرانش از ایران بود و فقط خرابی همراه داشت زولقرننین می تونه باشه ولی کوروش نه کوروش یه حاکم عادی بوده بوده تازه بدم بوده
        [پیوند] اینم هم ادرسسش ممنون می شم اگر در اون موارد هم اطلاعاتی بدین

      • اشکان دهقان

        به این موارد بارها در نوشتار های گوناگون خردگان پاسخ داده شده است.

        پیشنهاد می کنیم این نوشتار ها را حتما بخوانید:

        درباره همبستگی مادها و پارس ها و نا آرامی های زما داریوش

        همبستگی همیشگی مادها و پارس‌ها: https://kheradgan.ir/?p=10586

        آیا استوانه کوروش و کتیبه بیستون درباره نبونئید تناقض دارند؟: https://kheradgan.ir/?p=17255

        درباره خاص بودن کوروش

        چرا کوروش بزرگ خاص است؟: https://kheradgan.ir/?p=14884

        مرد خوشنام تاریخ: https://kheradgan.ir/?p=632

        همه نوشتارهایی که در پاسخ به کوروش ستیزان آماده شدند: پاسخ به کوروش ستیزان

    • نه عزیز شما حرف نویسنده اینه که وقتی قبول میکنی کوروش کشتن باید قبول کنی که فاحشم هستن، یا باید هردوتاشون انکار کنی چون از یه منبعند

    • پس شما هرچی هرودت گفته میگین درسته؟ باشه ما هم میگیم درسته پس شما میگین ماساگت ها کوروش رو کشتن و ما هم میگیم ایتا فاحشه و آدم خوار و بیناموس بودن

  17. خیلی جالب است مغولها مناطق پارس نشین را تصرف کردند و سالها در انجا بودند!!! و طبق شواهد تاریخی به هیچ عنوان نتوانستند وارد اذربایجان شوند انوقت پارسیان فریادشون باسمان رسیده و میگویند اذریها را مغولها ترک کردند!!!!!!!!!!!!!!!!! پارسیان سالیان دراز تحت سلطه مغولها بودند فارس ماندند و ترکهای اذربایجان توسط مغولهاییکه اصلا پایشون به اذربایجان نرسید ترک شدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! از این قوم هیچی بعید نیست روزی خود را نزاد جرمنی تصور میکنند !!! روزی نزادشون را بالاتر از نزاد قوم یهود !!!(قوم یهود خود را برترین و بالاترین نزاد انسانی میدانند) !!! در حالیکه طبق شواهد و کتابهای معتبر تاریخی و مذهبی پادشاه هخامنشی(خشایار شاه!!!)بر مبتای جمعیت امروزی کشور 15 میلیون ایرانی را قتل عام کرده انوقت سکوت مرگبار میگیرند و خود را به کوری و کری و کنگی میزنند!!!

    • اشکان دهقان

      نمی دانم این دیدگاه شما چه ربطی به موضوع نوشتار داشت؟!

      ولی جالب است که روز به روز به آمارها اضافه می کنید!!! روزگاری می گفتید خشایارشا 75 هزار ایرانی را کشت. بعد گفتید 150 هزار ایرانی را کشت. حالا می گویید 15 میلیون!!!! این آمارها از کجا می آید که مشخص نمی کنید!! فقط ادعای بدون سند و مدرک!

      چنانچه منظور شما داستان استر و واقعه پوریم است که مفصل در این باره سخن گفتیم که یهودیان ادعا کردند در سراسر شاهنشاهی هخامنشی 77 هزار دشمن داشتند که آنها قصد نسل کشی یهودیان را داشتند. این ادعای یهودیان را هیچ سند و مدرکی اثبات نمی کند بلکه داستان استر کاملا خلاف شواهد تاریخی و باستان شناسی است.

      نگاه کنید به:
      چند دلیل از هزاران دلیلی که داستان استر افسانه ای بیش نیست: https://kheradgan.ir/?p=15783

      پژوهشگران و دانشنامه‌ها افسانه «پوریم» و «جشن ایرانی کُشی یهودیان» را بی اساس می‌دانند: https://kheradgan.ir/?p=19674

      داستان استر و اسطوره سازی ایران ستیزانه: https://kheradgan.ir/?p=9942

      اما درباره ترک ها و مغول ها هم باید توجه داشته باشیم که اساسا زبان و قومیت مجزایی داشتند. کسی نمی گوید مغول ها آذربایجان را ترک زبان کردند. بلکه از نظز زمانی روند ترک زبان شدن آذربایجان پس از حمله مغول هاست. مانند این است که می گوییم شعر با وزن عروضی پس از اسلام در ایران به وجود آمد.

      تردیدی نیست که اقوام مختلف در نواحی آذربایجان و اطراف آن نفوذ پیدا کردند. از جمله آق‌قویونلو، قراقويونلوها و…

      ما اسنادی از زبان پیشین آذربایجان در دسترس داریم که نشان میدهد زبانی با خانواده زبانی ایرانی در آن نواحی رواج داشته است.
      نگاه کنید به: https://kheradgan.ir/azarbayjan-vs-turks

      بگذریم از اینکه قوم فارس آنطور که پانترک ها می گویند دقیقا چه قومی هستند و در کجا آنها را می توان یافت!!

    • داداش امرد ها یا آملی ها مازنی هستن. دانشمند غرب دی ان ای یک سرباز سکای گرفتن وبا تمام اقوام ایرانی تتبیغ دادن میگن مازنی ها ریشه تاریخی ماساکت دارند. اگر خودت ترک می دونی در ترک بودن جز نجستی و جنگ خون خاری نیست اینو من نمی گم. برو تحقیق کن.

    • شهاب الدین

      حالا که چی . از بد روزگار زبانت ترکی شده . شما در آذری هستید و از نژاد قفقازی و ارمنی نه ترک

    • اگه بخواهیم داستان استر رو به عنوان یک روایت معتبر قبول کنیم باید سه دلیل معتبر داشته باشیم:
      1_هیچ کتیبه ای موجود نیست(از خشایارشای بزرگ یک کتیبه راجب کشتار
      ایرانیان موجود نیست درحالی که شاهان هخامنشی از خود کتیبه های بسیاری داشتند)
      2_تاریخ نگاران ان زمان در این مورد بحثی به میان نیاورده اند (درحال که اگه چنین مسئله ای وجود داشت تاریخ نگاران بایستی آن را ثبت و ضبط میکردند)
      3_حتی جمعیتی که ذکر کره(15میلیون نفر) هم مورد ابهام هست جمعیت ان زمان بر تبطق نتایج معتبر 149میلیون نفر بوده که 45میلیون نفر از آنها تحت حکومت هخامنشی بوده اگر اینطور باشد باید جسدها و اسکلت های زیادی پیدا و کشف میشدند

      (خطرناکترین نوع بشر، کسی است که فهمش کم
      و اعتقاداتش زیاد است)
      آنتوان چخوف

  18. اون موقع که سکاهای ایرانی در آسیای مرکزی تا شرق اروپا زندگی میکردن ترکان زردپوست چشم بادامی مشغول حمله و ایلغار به چین بودن!

    [پیوند]

    چینیها دیوار چین رو به خاطر ایلغار ترکان و عموزاده های مغولشون ساختن و حالا ما از کسانی که دیوار چین به خاطر جلوگیری از ورود اونها برای دزدی و غارت درست شد (مایه شرمه!) و هر جا در شعر فارسی حرفی از ترکان زده شده دنبالش غارت هم آمده و جوری شده که در اشعار شاعرانی مثل خواجه عبدالله انصاری و حافظ به جای غارتگر از کلمه ترک استفاده شده انتظار داریم دست از عادت قدیمی تبدیل به فرهنگ شده و جعل بردارن!

    عشق آمد و عقل کرد غارت… ای دل تو بجان بر این بشارت
    ترکی عجب است عشق, دانی… کز ترک عجب نیست غارت

    یا وقتی حافظ میگه

    اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را

    منظورش کسی هست که دلش رو غارت کرده!

    ماساژتها سکایی بودن یعنی ملتی ایرانی و هیچ ربطی به ترکان زردپوست چشم بادامی که هنوز یه عده شون به رهبری ربیعه قدیر (گوگل سرچش کنین تا ببینین ترکان واقعی چه شکلی هستن!) در ترکستان شرقی زیر چکمه چینیها زندگی میکنن ندارن، ترکان از نژاد زرد یا اصطلاحا منگولوئید
    (Mongoloid)
    هستن و منابع تاریخی، نقاشیها و تندیسها تا شعر شاعرانی مثل مولوی

    ترک خندیدن گرفت از داستان
    چشم تنگش گشت بسته آن زمان

    (به داشتن چشمان تنگ که مختص مغول ریختان هست به درستی اشاره میکنه)

    و این هم بیتی از مولوی در مذمت ترکان:

    آن غزان ترک خونریز آمدند…بهر یغما بر دهی ناگه زدند

    بر درستی اون صحه میگذارن غیر از علم ژنتیک که به تازگی به کمک انسانها آمده تا غیر از خدمت به بشریت و سلامت انسانها افراد متوهم و جاعل رو هم سر جای خودشون بنشونه، “اکثریت” بله اکثریت و نه همه مردم آذربایجان “ایران”

    بله ایران و نه جمهوری آذربایجان چون تشابه اسمی باعث یکی بودن ژنتیکی و اجدادی نمیشه طبق تحقیقات یک استاد ژنتیک که اهل شهر بناب آذربایجانه (خدا رو شکر اهل جایی جز آذربایجان نبوده تا یافته هاش رو زیر سوال ببرن!) و الان در انگلیس استاد ژنتیک دانشگاه ثابت میکنه که نمونه های ژنتیکی اکثریت مردم آذربایجان “ایران” با فارسها مشابه هست که مفهومش فارس ترکزبان بودن اکثریت مردم آذربایجان ایرانه

    “A recent study of the genetic landscape of Iran was completed by a team of Cambridge geneticists led by Dr. Maziar Ashrafian Bonab (an Iranian Azarbaijani). Bonab remarked that his group had done extensive DNA testing on different language groups, including Indo-European and non Indo-European speakers, in Iran. The study found that the Azerbaijanis of Iran do not have a similar FSt and other genetic markers found in Anatolian and European Turks. However,
    the genetic Fst and other genetic traits like MRca and mtDNA of Iranian Azeris were identical to Persians in Iran”

    هرچند این موضوع حداقل بر من و دیگر آگاهان پوشیده نبود که اکثر آذریهای ایران (نه کسانی که مغول ریخت هستن و اون رو از چهره شون میشه تشحیص داد مثل فردی که اوایل انقلاب دادستان بود و مشابه اون) فارس هستن به خاطر زبان اون منطقه و شاعرانی که همگی اشعار ضد ترکی دارن و در زمان حمله ترکان که از اون منطقه برای حمله به روم شرقی (بیزانس) استفاده میکردن زندگی میکردن مثل قطران تبریزی، نظامی و خاقانی

    [پیوند]

    قطران تبریزی

    گر نبودی آفت ترکان به گیتی در پدید…بستدی گیتی همه چون خسروان باستان

    و

    گرچه داد ایران را بلای ترک ویرانی…شود از عدلش آبادان چو یزدانش کند یاری

    بله آقایان و خانمها این شاعر تبریزی هستن و قبل از تغییر زبان در آذربایجان زندگی میکردن
    و این هم نظامی

    غارتی از ترک نبرده است کس…رخت به هندو نسپرده است کس

    و

    به نفرین ترکان زبان برگشاد…که بی فتنه ترکی ز مادر نزاد
    ز چینی به جز چین ابرو مخواه…ندارند پیمان مردم نگاه
    سخن راست گفتند پیشینیان…که عهد و وفا نیست در چینیان

    و

    ترکی صفت وفای مـا نیست…ترکانه سخـن سزای ما نیست

    و

    خبر نی که مهر شما کین بود…دل ترک چین پر خم و چین بود

    اگر ترک چینی وفــا داشتی…جهـــان زیر چیـــــن قبـــا داشتی

    و این هم خاقانی شروانی

    نان ترکان مخور و بر سر خوان…به ادب نان خور و ترکانه مخور

    باز هم از قطران و خاقانی و نظامی شعر هست اما نمیذارم و همینها کافی هستن

    دلیل یاوه ها و ذوق زده شدن عده ای برای ترکیه که نام قبلیش روم شرقی بود به همین خاطر به مولوی لقب رومی هم دادن چون او به سرزمین رومیها رفت و نه به ترکستان ترکان که در شمال غرب چین، غرب مغولستان، شمال و شمال شرق سیبری که ترکان یاکوت اونجا زندگی میکنن و آسیای میانه است اینه که یه آلبانیایی-یهودی ملقب به آتاتورک که هیچ چیزش ترک نبود با توطئه انگلیس که حامیان پان ترکیسم بودن به خاطر منافع خودشون در خاورمیانه و اتحاد جماهیر شوروی روی کار آمد و شروع به مغزشویی کرد که البته این مال قبل از به وجود آمدن علم ژنتیک پیشرفته و رو شدن دست یاوه گویان است

    مردم آناتولی (ترکیه کنونی) طبق تحقیقات ژنتیکی چیزی نیستن جز آناتولیاییهای مغلوب ترکزبان نه ترک نژاد و لشکر کوچک سلجوقیها هرچند تونست روم شرقی رو شکست بده و مردمش رو مغلوب و ترکزبان کنه ولی تأثیر ژنتیکی ناچیزی روی مردم آناتولی داشته!

    تنها ۲۰ درصد مردم ترکیه دارای اجداد ترک هستن و بقیه فقط ترکزبان هستن، تا جایی که میدونم آخرین سلطان عثمانی شرکسی بود دارای اجداد از قفقاز، اردوغان گرجستانیه و آتاتورک آلبانیانی-یهودی (اجداد از یهودیهای فراری از اسپانیا در دوران تفتیش عقاید) هستن

    اون عبارتهای زشت رو هم که نا آگاهان فکر میکنن اختراع فارسهاست رو اولین بار عثمانیها ضد ترکان استفاده کردن، طبق نوشته های این لینک که منابعش هم مشخصه بدترین توهین به یه عثمانی این بوده که کسی ترک بنامدش و اون عبارات زشت هم ضد ترکان ساخته عثمانیهاست

    [پیوند]

    بعضیها به جای افتخار کردن به ترکان واقعی که یه عده شون در ترکستان چین به رهبری ربیعه قدیر زیر چکمه چینیها زندگی میکنن به دستاورد مردم آناتولی که دارای تاریخ غنی (هیتیها، لیدیها، ارمنیها، یونانیها، رومیها، آشوریها) هستن و ۸۰ درصدشون هیچ رابطه خونی و نژادی با ترکان واقعی که از نژاد زرد هستن ندارن افتخار میکنن و براشون غش و ضعف میکنن که نشانه نا آگاهی عجیب آنهاست، خوبه آفریقایی های فرانسوی زبان و بومی های آمریکای مرکزی و جنوبی اسپانیولی زبان اینقدر شستشوی مغزی و بی هویت نشدن که ادعاء کنن از جنس شاهان فرانسه و اسپانیا هستن و از شنیدن خبر پیشرفت فرانسه و اسپانیا ذوق زده بشن

    این هم ژنتیک مردم ترکزبان آناتولی که ترک نیستن بلکه ترکزبان مغلوب هستن و نا آگاهان براشون غش و ضعف میکنن و دستاوردهاشون رو که بعد از اشغال سرزمینشون به دست ترکان بسیار ناچیز شده (دچار عقبگرد علمی-فرهنگی-هنری شدن و اگر اون اتفاق براشون نمی افتاد امثال سارکوزی به جای اینکه بگن اینها رو نباید به اروپا راه داد چون نه از نظر اقتصادی اروپایی هستن و نه از نظر فرهنگی برای ورودشون به اتحادیه اروپا روزشماری میکردن!) به حساب ترکان واقعی میذارن!

    [پیوند]

    [پیوند]

    [پیوند]

    این بود پاسخ یکبار برای همیشه به متوهمین پان ترک، دوستان ایراندوست بخوانند، یاد بگیرند و به هنگام نیاز سود ببرند!

    دوست گرامی به دلیل داشتن لینک محبت کنید نسخه دارای لینک رو به بخش دیگری منتقل کنید تا دوستان بهره ببرن

    زنده باد ایران ایرانی

  19. یکی از توهمات افرادی مثل شما اینه که فکر میکنید خیلی قدرت دارید تمام چرت و پرت هایی هم که اینجا نوشتی توی سایت جواباش هست جستجو کن پیداشون کن
    در اخر بهتره اتش جنگ داخلی رو توی کشور روشن نکنید چون واسه هیچ کس خوب نیست حالا چه فارس باشه چه ترک باشه یا بقیه اقوام
    اصلا نمیدونم چرا این چرت و پرت هایی که اینجا نوشتی رو ادمین سایت منتشر کرده

  20. کسی را که پانترکها ادعا میکنند کوروش را کشته ملکه تومی ریس ملکه سکها است. سکها یک قوم هندو اروپایی است. طبق معمول یک انا به این ایسم اضافه کردند وان را اناتومیریس میخوانند. این کارها ممکن است به جنگ داخلی بیانجامد

  21. Cyrus the great

    گفتنی است حتی خوده هرودوت مرگ کوروش بزرگ را نمیدانست و طبق افسانه ها یکی را به دلخواه نوشته است!! کافیه یک نگاه به گزنفون و کتاب مشهورش بکنید تا متوجه دروغ هرودوت در کشته شدن کوروش بشید! این تئوری دقیقا مانند کمبوجیه دروغی پیش نیست. ماساگت ها اقوام شرقی دریای کاسپین و از نژاد داهه ها بودن که هر دو این ها اریایی و ایرانی حساب میشدن! و پس از فروپاشی ماد ها مهاجرت کردند

  22. من یک ترک اصیلم و افتخار میکنم به قومم چون اونقدر ریشه در تاریخ داریم و فرهنگ و اصالت داریم که بعضی اقوام ندارند تاریخ را ادمهای کوچک مینویسند چون توان تحمل اصیلی و فرهنگ قوم دیگه رو ندارند و در طول عمرشان برای نابودی ان قوم و فرهنگش تلاش میکنند چون نمیتونن ببینن خودشان فرهنگ ندارند ولی قوم مقابل سرتاسر کلا افتخار و فرهنگه اذیت و عقده ای میشن هم وطن به تورک ها توهین میکنی به صورت غیر مستقیم چون میدونم خیلی از اینده ای نزدیک کابوس داری اری در نظر شما ما هم قبول میکنیم کورش شما بزرگ است شماهم تبلیغاتتان را ادامه دهید ماهم مردم خفته یمان را اگاه خواهیم کرد فعلا قدرت و سرمایه دست شماست ولی به حقیقت چیزی نمانده حقیقت تلخ است ولی برای ما انشاالله شیرین هست در هشتاد سال گذشته به اقوام غیر فارس خواستید ضربه بزنید و بی هویتشان کنید ولی متاسفانه روز به روز شما از چشم افتاده اید و مردمان کشورمان را از خودتان دور کرده اید طوری که دیگه نه بلوچ ونه ترک و نه عرب و ترکمن به شماها هیچ ارزشی قائل نیستن نابودکردن هویت دیگر اقوام تا چه زمان کوروش دروغین تا کی کدوم حرف کوروش را با سند اثبات میکنی کتاب داستان لطفن معرفی نکن سند میخوام شما که هنوز خودتون قانع نشدین در مورد کوروش چطور میخواهین یک ملت یا قوم دیگر را قانع کنین همه اینو میدونن پادشاهان زمانی که یک جایی رو فتح میکردن فقط در موردخود خب معلومه خوبیهاشو میگه بدیهاشو نمیگه حالا اینها به کنار شما اگر یک سکه از زمان کوروش میافتید با ان ملتو داغون و بی هویت میکردین میدونینن برای چی برای این که عقده ای به بار اومدین فردوسی با ان همه سخنی که در مورد پادشاهان کشورش گفته حتی یک کلمه هم در مورد کوروش و قدرت جهان بینی او نگفته جای تعجب نیست به نظرتون ای نظریات فاشیستی رو یهودیا به خورد شما نمیدهند من منتظر جوابتون در ایمیلم هستم اگه جوابی دارین و مطمعن باش همان طور که شما پیش میرید ما هزار برابر شما و با قدرت پیش میریم تا شما نتوانید ملت تورک اذربایجان رو فریب و بی هویت نشان دهید ولی ازتون ممنونم که لااقل در مطالبتون مردم اذربایجان را تورک خطاب کردین مردم اذربایجان ساقه ای از زبان تورکن یعنی تورک اذربایجان

    • در پاسخ به «تورکم»:عزیز دل قومی که ادعا میکنی از اونی که من شک دارم مغول ریخت و در نتیجه ترک باشی و ترکزبان فرهنگ و زبان باخته متوهمی بیش نیستی واژه ای بزای “فرهنگ” نداره که ازش دم میزنی و از کلمه “کولتور” استفاده میکنه و علت این همه جعل و یاوه گویی و بی فرهنگی رو روشن میکنه به همین دلیل افراد اون قوم از چین و هند تا اروپا از خودشون کینه به جا گذاشتن و میذارن و دنبال دزدیدن هویت و تاریخ دیگر ملتها و جعل تاریخ بودن و هستن، یه روز سومزیها ترک میشن و روز بعد هخامنشیها و هومر و زرتشت و..

      عثمانیها هم از دستتون عاصی بودن و “Etrak-i bi-idrak” اتراک بی ادراک یعنی ترکان بدون درک و فهم یا نفهم نامیدنتون و ترک نامیده شدن از طرف کسی رو بدترین توهین میدونستن!، مردم از خنده LMAO

      فرهنگ شما در این حده که چینیها رو مجبور کنین تو ترکستان نقره داغتون کنن و غربیها برای مسخره کردنتون و برای خنده بگن چیزهایی که ترکها به دنیا معرفی کردن کباب و نسل کشیه، کباب واژه ای آرامیه و مال آرامیهاست و شمایی که به ترک بودنت افتخار میکنی باید بدونی فقط نسل کشی رو ابداع کردی!

      این هم نظر غربیها راجع به شما متوهمین

      Here are some quotes about Turks and their Ottoman empire (Source – book ‘Turkey unveiled’ – by Nicole and Hugh Pope):

      Votaire: “Turks are enemies of art and gaolers of women, — usurpers and laying waste the ruins of Greek antiquity”

      British PM Lloyd George (1914): “The Turks are a human cancer, a creeping agony in the flesh of the lands which they misgovern, rotting every fibre of life … I am glad that the Turk is to be called to a final account for his long record of infamy against humanity”

      French historian Andre Mandelstam (1917): “Turks had nothing to justify their existence from the point of view of civilization. It is a people that has borne no fruit. Its historic mission was to destroy, and destruction needs no soul”

      New York Tribune (1919): “Turks have always been a parasite and a stench in the nostrils of civilization”

      اون کشوری هم که نام فاشیستی ترکیه رو که به دست یه یهودی-آلبانیایی ملقب به آتاتورک یعنی پدر ترکها (پدری که هیچ چیزش ترک نبوده!) یدک میکشه فقط 20% مردمش دارای اجداد ترک هستن نه حتی ترک خالص، در بهترین حالت 20% دو رگه که خوشبختانه علم ژنتیک در این مورد هم توی دهان متوهمین پان ترک زده!

    • شهاب الدین

      خب ترک زبانان عزیز حالا میشه بفرمائید که اگر تاریخ ایران – هخامنشیان- اشکانیان-ساسانسان از آذریها حذف شود آنها چه تاریخی دارند . خود ترکیه امروزی جزئی از امپراطوری پارسی بوده و تا سلجوقیان پایتختشان شهر ری بوده . اصلا نوشته ای ترکی قبل از اسلامی دارید. هر چه کتیبه هست مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی و اشکانی هست

    • آقای تورکم
      فرهنگ شما آنقدر پسته که نه اسطوره ای دارد نه فیلسوفی نه دینی ونه…… دارد و شما آنقدر بی هویتید که مجبورید هویت تراشی کنید مثل بگویید چون سومری ها زبان پیوندی دارند پس ترک بودند و این از بزرگترین جوک های تاریخ زیرا اگر پیوندی بودن زبان نشانه ی ترک بودن است بسیاری از آفریقایی ها که زبانشان بانتو است هم ترکند چون بانتو هم پیوندی است
      در این باره این قضیه آشکار است که زبان های پیوندی زیادند
      و همین بسنده
      می گویید حقیقت برای شما تلخ و برای ما شیرین است ولی من فکر می کنم برای شما تلخ است که اینطور عقده کردی و یاوه سرایی میکنی (به جای پاسخ دادن) میگی تاکی کوروش دروغین من هم میگم تاکی آنا توموریس دروغین علاوه بر این باید بدانی آگه کوروش نبود تو هم توموریس رو نمی شناختی
      میگی نام کوروش در شاهنامه نیامده من هم میگم نام توموریس در دده قورقود نیامده
      در ضمن من لورم و میگم که ما هیچ مشکلی با فارس هانداریم
      نه تنها ما بلکه دیگر مردم ایرانی (گیلک، بلوچ،آذری و….)
      هیچ مشکلی باهم ندارند

    • در پاسخ به کاربر(تورکم): شما جز اسطوره تراشی تاریخ تراشی و قتل عام های گسترده و تعصب قومی چیز دیگری برای جهان به ارمغان آوردید
      خب معلومه نیاوردید
      پس اگه خودتونو ایرانی نمیدونید راه باز جاده دراز برید از همونجایی که ازش اومدید چون ایران واسه ایرانی هاست و نه واسه فرومایه هایی مثل تو وامثال تو
      👈 زنـــــــده بـــــــاد ایـــــــرانــــــــ 👉

    • قشنگ معلومه تو واقعا تورک و از جنس مغول هستی و هیچ ربطی به اکثر اذری زبانهای با اصل و نسب ما نداری و به تو میگم تویی که انقدر فهم نداری که نقشه زمان شاهنشاه کورش رو که کل دنیا قبول دارند نمیبینی، چطور با تو به منطق صحبت کنیم فیلمی هم که از تومیریس ساختید کلا پر از تناقض و دروغ هست اصلا چرا فارسی مینویسی، اگر این کشور دوباره روی خط ایرانیت برگردد و دوباره ساخت بشه همه ما اقوام ایرانی کنار هم بخوبی زندگی خواهیم کرد در دوستی، در ضمن تویی که انقدر به تورک بودنت افتخار میکنی پس باید به غارتگر بودن خودت هم افتخار کنی چون هر کجای تاریخ رو ببینی تورک ها غارتگر و متجاوز بودن نمونه اش همین ترکیه که با نسل کشی ایرانیان ان سرزمین خود را ساکن انجا کرده و به اسم گسترش اسلام مادام به غارت کشورهای دیگر می پرداختن و تنها هنرشان قتل و غارت بوده و هست

      • دقيقا جناب حميد….. درود بر هر ايراني اصيل به هر لهجه و گويش و در هر شهري كه خودش را ايراني اصيل ميداند و به تمدن ايران افتخار ميكند.
        همين تركيه داعش پرور و حامي عربستان داعش صفت نه تنها نسل كشي ايرانيان و ارامنه‌ها انجام داد و برخي از دانشمندان نامي ايران به كشتن داد مثل غياث دين جمشيد كاشاني و حتي ابن سينا و غيره و دزدي مشاهيرمان مثل ابن سينا و مولانا و شمس تبريزي و غيره كه اتفاقا تورك نبودند به نام خودش سعي دارد بدزدد! بلكه با بسيار بسيار به بردگي بردن دختران اروپايي در جنگهاي صليبي قيافه مغولي خودش هم اصلاح نژاد كرد. حالا تمام زورش زد تا عضو اتحاديه اروپا بشه اما چون كارنامه سياه در تجاوزات زياد به اروپاييان داره دولت آلمان هميشه مخالف هست.

    • کسی تخریب نکرد بجز شما

    • انقلابی

      پاسخ به ترکم: اول از همه بنده به شما بگم که ما تو ایران ترک نداریم. ترک های مغولی اومدن اونجا زبانشون رو به اون قسمت آذربایجان دادن و مردم هم الان ترکی فارسی صحبت می کنن. جناب شما ترک نیستی شما آذری ایرانی هستی!!
      نکته بعد این هست که ما کرد ، لر ، ترک و … نداریم! هر جای ایران که باشیم، ما ایرانی هستیم

  23. سروش سیستانی

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز

    با توجه به اینکه قوم سیستانی در بیشتر دانشنامه ها و کتاب ها از ریشه ی سکایی نامیده شده اند و حتی نام سیستان مشتق از سکا یا سکاستان است . با استناد به متن کنونی شما پس از دیدگاه شما سیستانیان که طبق گفته ی تاریخ نگاران سکایی نامیده شده اند همان ماساگت ها هستند ؟ آن هم با آن شیوه ی رسوایی هایی که ماساگت ها داشتند ؟
    با توجه به خدماتی که سیستانی هابه تاریخ ایران نموده اند هیچ گاه نمی توان آن را قابل قبول دانست که آنان را با ماساگت ها یکی دانست … بنده به پاسخ هر چه سریع تر شما نویسنده ی محترم این مقاله نیازمندم
    با تشکر از شما

    • اشکان دهقان

      با سلام و عرض ادب

      از اینکه دیر پاسخ می‌دهم عذرخواهی می‌کنم. نمی‌دانم چرا دیدگاه شما به بخش اسپم رفته بود و تازه دیدگاه شما رویت شد.

      چیزی که اکثرا گفته می شود این است که نام سیستان برگرفته از سکاها (سکستان) است و نه اینکه سیستانی ها به صورت خالص از نظر نژادی سکایی باشند. خب پیش از مهاجرت سکاها، در آن منطقه بومیانی بوده‌اند. منطقه سیستان در کتیبه‌های هخامنشی با نام Zraka یاد شده است که همان زرنگ است که تا سالیان بعد هم رواج داشته است. بنابراین نمی‌توان سیستانی‌ها را به صورت خالص سکایی دانست. همواره میان اقوام گوناگون آمیختگی‌هایی رخ داده است و اقوامی هم که مهاجرت می‌کردند یا مهاجرت داده می‌شدند، با اقوام بومی آمیخته می‌شدند.

      اما درباره ماساگت‌ها باید گفت که این قوم خیلی مبهم است و اطلاعات ما هم درباره آنها محدود است. در متن هم گفته شد که مواردی که هرودوت درباره آنها می‌گوید قابل اعتنا نیست همانطور درباره همه اقوام و ملل مثل هندی‌ها و مصری‌ها چنین اغراق هایی کرده است.

      نگاه کنید به:
      افسانه ها و تناقضات تاریخ هرودوت: https://kheradgan.ir/?p=11933

      پس نمی توان از جملاتی مانند «شیوه ی رسوایی هایی که ماساگت ها داشتند» را چندان مورد توجه قرار داد. اساسا مواردی که هرودوت گفته افسانه است.

      اما درباره ارتباط آنها با سکاها و سیستان باید گفت که هیچ سند دقیقی وجود ندارد که بگوییم ماساگت‌ها (که شاید صرفا بخشی از سکاها بودند) به سیستان آمده‌اند.

      درباره سکاها گفتار بسیار آمده است اما به نظر می‌رسد که سکاها در واقع یک اتحادیه از اقوام گوناگون بودند و چه بسی گاهی هم نژاد نبودند. در این باره می‌توانید به کتاب تاریخ تمدن‌های آسیای‌مرکزی پژوهش یونسکو مراجعه کنید که فرضیه قابل تأملی را مطرح کرده است. ماساگت‌ها صرفا یکی از این اقوام بودند و هیچ دلیلی وجود ندارد که سیستانی‌ها بازمانده‌های ماساگت‌ها باشند.

      به طور کلی منطقه سیستان یا زرنگ پیشینه بسیار درخشانی دارد و همواره پیوند ناگسستنی با ایران داشته است. همانطور که بزرگ‌ترین پهلوانان اسطوره‌ای ایران همانند رستم از آن مناطق هستند. همانند هر منطقه در آنجا هم رفت و آمدهایی شده است اما فرهنگ غالب فرهنگ ایرانی بوده است. طبیعی است که آمدن سکاها در این موضوع خللی ایجاد نکرد و به احتمال زیاد سکاها بودند که بیشتر تحت تأثیر فرهنگ بومیان منطقه قرار گرفتند.

  24. سورناآرام

    تا که اتحاد ماد از هم گسست
    آستياگ بر تخت شاهي بنشست
    قدرتش بي حد و بي انکار بود
    ده ملل بنده به آن دربار بود
    با خرد او تا ابدپيکار کرد
    در جهان روح بشر را تار کرد
    تا که يک شب درعدم سيلاب ديد
    سيل آب ازدخترش درخواب ديد
    موبدان را زين ميان احضارکرد
    ازغم کابوس خود هوشيار کرد
    جمله آنان گفتن اي شاه زمان
    تاج و تخت تو نباشد درامان
    آستياگ از ترس تشويش وطن
    از حراس بخت آن پاکيزه زن
    خود رها از بند اين کابوس کرد
    هرکه آمد بي سبب منحوس کرد
    بي خبر ازآن سرشت خوش نهاد
    دختر خود را به شاه پارس داد
    تا که سالي از وصال آن گذشت
    نغمه ي ميلاد آن در دل نشست
    هفت آبان روزشاد روزگار
    ماندانا شد در ديارش باردار
    بار ديکرآن شه ننگ آفرين
    درخيال و خواب خود ديداين چنين
    يک درخت از دخت اوروييده شد
    شاخ و برگش درجهان پيچيده شد
    موبدان گفتن که اي شاه زمان
    تاج و تخت تو نباشد درامان
    آن شه ننگ آفرين دد سرشت
    حکم قتل کودک خود را نوشت
    با هزاران حيله ومکرو فريب
    ماندانا آمد به آن شهر غريب
    تا که آن کودک به دنيا پا نهاد
    لرزه اي بر کاخ اهريمن فتاد
    ماندانا از شوق بسياري که داشت
    نام آن شهزاده را کوروش گذاشت
    مخفيانه در شبي دور از خدا
    در شبي تاريک و سردوبي صدا
    آستياگ او را ربود ازدايگان
    تا کند او طعمه ي درندگان
    او وزيرش را زکاخ احضار کرد
    با عدم از بخت خود گفتار کرد
    آن وزير پاک و سردار رشيد
    در وجود خود چنين ننگي نديد
    او وجود بچه را کتمان نهاد
    تا به آن چوپان نيک انديش داد
    با دلي غم ديده گفت اي مهرداد
    اين تو و اين کودک نيکو نهاد
    جان او نيکو بدارش زين ميان
    تا بماند از شه دد در امان
    او همان پور دليران کوروش است
    بر دل ما فاتح بي يورش است
    روزگار آن کودک نورسته را
    آن عقاب شرقي پربسته را
    درميان کوه و کوهستان گذاشت
    درکناررزم آن چوپان گذاشت
    ماندانا تا رهسپار يار شد
    از غمش کمبوجيه هشيارشد
    او سپاه پارس را آماده کرد
    تا به جنگ آيد برآن کفتار زرد
    ماندانا او را زجنگ انکار کرد
    ازسپاه ديو و دد گفتار کرد
    تا دوازده سال از آن غوغا گذشت
    کس حريف لشکر ديوان نگشت
    ظلم ونفرت پرچم هرشهر بود
    از سپاهان کام مردم زهر بود
    تا که روزي در غروب آسمان
    در ميان بازي آن کودکان
    تاج شاهي بر سر کورش نشست
    شيشه عمر دد و ديوان شکست
    زير فرمانش گل هستي شکفت
    ماليات و باج را بخشيد و گفت
    اين که رسم حاکم خوش نام نيست
    با خرد اين خانه بد فرجام نيست
    رسم من رسم نياکان من است
    جان من ارزاني اين ميهن است
    ناگهان سربازي از آن سوي تخت
    تعنه اي زد برشه يزدان پرست
    کين صفت را لايق نام تو نيست
    صيد من را طعمه ي دام تو نيست
    چون که من پور وزير حاکمم
    پادشاهي را بر شما من لايقم
    من نزارم ولوله بر پا شود
    پور چوپان پادشاه ما شود
    کوروش آنجا با نگاهي پر زراد
    حکم شلاقي به آن سرباز داد
    آن جوان پر غرور و بي خرد
    پورآرتم بارس بود از بخت بد
    آرتم از آن رويداد آگاه شد
    سوي کاخ آستياگ در راه شد
    گفت اينک اي شه ايران زمين
    پور سردار دليرت را ببين
    او ز درد پاي خود درماتم است
    کي چنين ننگي بر ايران حاکم است
    من براي دادخواهي آمدم
    نعره تا عرش اهورايي زدم
    آستياگ بعد از نشست و گفتگو
    خواست کوروش بندي آرن سوي او
    کوروش آمد سوي آن کاخ بزرگ
    سوي آن کاخ پر از جلاد و گرگ
    تا که کوروش لب گشود از ماجرا
    آستياگ حيرت زدو ماندش به جا
    بعد از آن ديدارننگين شاه ماد
    ناگهان فرمان بي انديشه داد
    گفت با آن نو وزيردست راست
    آريا فرتور دامادم کجاست
    آستياگ تا آن که فرتورش بديد
    ناگهان نعره زهور مزدا کشيد
    از شباهت هاي آنها يکه خورد
    دل به مزداي خردمندان سپرد
    درد و افسوسي درآن تدبير شد
    کوروش آنجا در قول و زنجير شد
    تا که بعد از چند روزي موبدان
    گفتن اي شاها تو هستي در امان
    چون که او در بازي آن کودکان
    شاه خون خاري نبوده زين ميان
    پس براي تو خطر در خواب نيست
    جز تو اينجا هيچ کس ارباب نيست
    آستياگ از اين سخن آرام شد
    بي خيال از تلخي فرجام شد
    او براي کودک نيکو سرشت
    حکم و فرمان رهايي را نوشت
    کوروش آنجا در حضور موبدان
    بوسه زد برخاک پاک آريان
    تا که کوروش رهسپار خانه شد
    از غمش صبر پدر ويرانه شد
    او ز مرگ و زندگي گفتش سخن
    ازنياکان و تبارش در وطن
    کوروش آنجا زجه زد در ياد خود
    شد کمي آگاه از بنياد خود
    تا که بي وقفه دلش چون ياس شد
    رهسپار سرزمين پارس شد
    ادامه دارد
    آستياگ : پدربزرگ کوروش و پادشاه ستمگر مادي در همدان امروزي
    ماندانا : مادر کوروش بزرگ
    مهرداد : ( ميترادات) چوپان نيکو کاري که کوروش را تا دوازده سالگي بزرگ کرد
    کمبوجيه : پدر کوروش بزرگ
    آرتم بارس : يکي از وزيران بزرگ آستياگ که پسر او در بازي با کوروش به خاطر نا فرماني و ياوه گويي تنبي شد
    آريا : يکي از وزيران آستياگ
    شاعر : مهدی آرام
    {سورناآرام}

    • از شما بسیار سپاس گزاریم دوست گرامی. شعر زیبایی است

      اما بهتر است کمی از نظر تاریخی دقیق تر باشد.

      برای مثال در این شعر آمده است:

      هفت آبان روزشاد روزگار
      ماندانا شد در دیارش باردار

      اما در واقع هفت آبان روز ورود کوروش به بابل و استقبال با شکوه از اوست که به عنوان روز کوروش مطرح شده است.

      نگاه کنید به:
      https://kheradgan.ir/?p=10498

      پیروز و سربلند باشید

  25. سورناآرام

    این است کوروش بزرگ فرمانروای قلبها

    روزگاري زير يک سقف کبود
    پادشاهي ظالم و منفور بود
    ريشه وانديشه اش ناپاک بود
    دشمن ديرينه هر خاک بود
    ظلم او آيين انسان را شکست
    زهر او بر سينه ي بابل نشست
    مرگ و مردن آخر و آغاز بود
    قلب مردم با ستم دمساز بود
    تا که آن شير زمان آگاه شد
    در پي انديشه در درگاه شد
    با سپاهي چابک و دشمن ستيز
    چيره شد بر حاکم ميهن ستيز
    اوفسون بابلي ها را شکست
    دربه روي عفوبدکاران نبست
    تا که کوروش وارد آن شهر شد
    پرزنعمت خاک بخت انصر شد
    خاک بابل پر زعطر و سازشد
    درب زندانها زعدلش باز شد
    چون که بود آيين آن مهر آفرين
    سوروعدل و دانش ايران زمين
    گفت اينک حکم منشور بشر
    مردمي آزاده درکوي و گذر
    اين منم کوروش شه مهر آفرين
    پادشاه عادل ايران زمين
    در زمان من کسي ناراد نيست
    ظلم و درد و بردگي آزاد نيست
    دين من فرواي انسانيت است
    مهرمن از نور يزدانيت است
    اين سخن از من بماند هر زمان
    اين منم فرمانده کل جهان
    در زمان من کسي ناراد نيست
    ظلم و درد و بردگي آزاد نيست
    کوروش هرگزدين ستيزودد نبود
    او خداي بابلي ها را ستود
    سربلند و خالي از ويرانگي
    او ستايش کرد دين بابلي
    ناگهان اندر ميان مردمان
    تيري آمد سوي آن شاه جهان
    اسب او بي دقدقه شيهه کشيد
    کوروش افتاد و زمين راتيره ديد
    جمله سربازان جاويد آمدند
    دور آن شاه جهان ياهو زدند
    قلب مردم زين ميان پر درد شد
    آن گنهکارفسون دربند شد
    حکم ودستور قصاص آن شب نبود
    آن گنه کرده بجز آرتب نبود
    صبح آن شام غمنگيزوپلشت
    پادشاه پارسها بر تخت رفت
    گفت اينک گر کسي ره را نبست
    تير تو بر سينه ما مي نشست
    مقصد و مقصود تو آنجا چه بود
    جزمن انجا هيچ کس تنها نبود
    گفت اينک عادل ايران زمين
    اين منم سربازپاک سرزمين
    من کمانگيرودلير بابلم
    من قسم خورده زاين آب و گلم
    درميان جنگ توبا اين ديار
    کشته شد هم خون من درکارزار
    اين بدان اي پاد شاه با خرد
    تير من آخر به قلب تو رسد
    کوروش آنجا با خرد دمساز شد
    چاره کرد واين سخن آغاز شد
    گفت اينک اي کماندار حزين
    حکم سردار دليران را ببين
    توبا دستي گرفتي آن کمان را
    و با دست دگر تير فغان را
    پس اينجا طبق قانون ولايت
    جدا بايد شود از تن دو دستت
    ولي چون با دو دستان بريده
    غريب و ناتوان و رو پريده
    دگر شوقي به راه زندگي نيست
    اميدي به تن و آزادگي نيست
    من اينجا درميان جمله ياران
    تو را مي بخشم اي سربازايمان
    آرتب از درد درون فرياد کرد
    اين سخن از شاه شاهان ياد کرد
    گفت اينک اي شه يزدان پرست
    مهر يزداني به قلب من نشست
    در ره تو جان سپردن آرزوست
    چون مرا سردار نيکي روبروست
    چون که تو درراه ميهن صادقي
    حکمراني را بر جهان تو لايقي
    از همين لحضه منم يار تو ام
    همچو سربازي وفادار تو ام
    قلب من در جنگها با کوروش است
    چون که او را فاتحي بي يورش است
    هر نيک نامي با دلش سربازشد
    جنگ بين نيک و بد آغاز شد
    کوروش اي آيينه گرم وجود
    جز تو کس را ياري دنيا نبود
    دشمني جزآن سکايي ها نبود
    جز توموروس فتنه گرآنجا نبود
    لشکر کوروش شه آزادگي
    رفت تا پايان دهد آن بندگي
    در ميان کارزارو جنگ خون
    ناگهان خورشيد ايران لاله گون
    به سرآغازغروب خود رسيد
    خلق ايران زهر تنهايي چشيد
    تير آن سربازملعون پليد
    حنجرسردار ايران را بريد
    آرتب از خشم درون برخاک زد
    زخم شمشيري به آن ناپاک زد
    بادليري او رود سوي نگار
    تا نماند جسم اودر کارزار
    روح کوروش تا ابد درخواب رفت
    جسم او در سينه ي مرغاب رفت

    آرتب : کمانگير دلير بابلي که در هنگام ورود کوروش به بابل به خاطر اين که برادرش در جنگ با کوروش کشته شده بود قصد کشتن کوروش را داشت و به خاطر عفو کوروش يکي از سربازان وفادار کوروش شد که اگر وي نبود در نبرد با سکاها شايد جسد کوروش به دست اهريمنان مي افتاد و نسبت به جسد بي احترامي مي کردند
    بخت انصر :پادشاه ستمگر و بي عدالت بابلي
    تومورس : مکله خونخوار سکاها که کوروش در جنگ با آنها بدرود حيات گفت

    شاعر : مهدی آرام
    {سورناآرام}

    • شعر زیبایی است اما بهتر است کمی مطالعاتمون رو دقیق تر کنیم دوست گرامی. پیروز باشید

  26. سپاس,نوشته بسیار خوبی بود.لطف کنید درباره پژوهش های دکتر جهانشاه درخشانی هم بنویسید.همچنین از گذشته باستانی اذربایجان تا هنگامه کنونی هم بنویسید تا همه اگاه شوند.پیروز باشید,چشم براه نوشتارهای شما هستیم.

  27. دوست گرامی واژه ترک را همچون قوم گرایان پانترک ننویسید،متاسفانه خود دوستان ما به چاله این قوم گرایان میفتند.
    لطفا اصلاح بفرمایید. “ترک” درست است.

    • دوست گرامی این موضوع با اهداف خاصی صورت پذیرفته است. علاوه بر آنکه تورک به تلفظ اصلی این واژه در مناطق دور دست شرقی نزدیک تر است، متأسفانه تجزیه طلب ها با استفاده از این واژه قصد دارند که در جستجوهای اینترنتی جایی برای خود باز کنند تا سازماندهی خود را تقویت کنند. استفاده از این واژه در چنین مطلبی سازمان آنها را با مشکل روبرو خواهد کرد.
      همچنین با توجه به آنکه ما در کشور ترک زبان (چه در آذربایجان که واژه آذری برای آن استفاده می شود و چه در مناطق دیگر حتی استاد فارس) داریم، استفاده از این واژه آشکارا نشان می دهد که منظور ما همان اقوام شرقی دور دست (تو-کیو/ تورکیوت/ گوک‌تورک) است و نه ترک زبان های ایرانی که زبانشان ویژگی های خاص خود را دارند.

  28. با سلام ویدئویی در همین رابطه با استفاده از نوشته قبلی شما درباره(مرگ کوروش بزرگ) تهیه شده و در سایت اپارات قرار گرفته است. خوشحال میشوم اگر ان را تماشا کنید

    http://www.aparat.com/v/GfNj5

    با تشکر

  29. محمد محبوبی

    با درود.آیا واژه تورک بر گرفته از واژه تورج نمی باشد.می دانیم که فریدون جهان را میان سه فرزند خود ایرج و تورج وسلم تقصیم نمود.

    • درود

      درباره روایات اسطوره ای و ریشه های تاریخی آن نظر دادن کمی سخت است. بنده نه می توانم این فرضیه را تأیید کنم و نه رد کنم.

      ولی به نظرم می رسد مراودات فرهنگی و حتی آمیختگی های نژادی تورک ها با ایرانیان در نواحی آسیای مرکزی رفته رفته در داستان ها تأثیر گذاشت. زمانی هم فردوسی بزرگ داستان ها را به نظم در آورد اقوامی که تورک یا ترک خوانده می شدند در آن نواحی حضور داشتند و آمیختگی های فرهنگی و نژادی با مردمان جهان ایرانی پیدا کرده بودند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

رفتن به بالا