آیا در تاریخ داستانی در مورد ضربت خوردن سر کوروش کبیر وجود دارد

+1 امتیاز
50 بازدید
سوال شده مرداد 8, 1394 در کوروش بزرگ توسط داود
روایاتی از امام علی (ع) در مورد ذوالقرنین
در کتاب کمال الدین به سند خود از اصبغ بن نباته روایت کرده که گفت: ابن الکواء در محضر على (ع) هنگامى که آن جناب بر فراز منبر بود برخاست و گفت: یا امیر المؤمنین ما را از داستان ذو القرنین خبر بده، آیا پیغمبر بوده و یا ملک؟ و مرا از دو قرن او خبر بده آیا از طلا بوده یا از نقره؟ حضرت فرمود: نه پیغمبر بود، و نه ملک. و دو قرنش نه از طلا بود و نه از نقره. او مردى بود که خداى را دوست مى داشت و خدا هم او را دوست داشت، او خیرخواه خدا بود، خدا هم برایش خیر مى خواست، و بدین جهت او را ذو القرنین خواندند که قومش را به سوى خدا دعوت مى کرد و آنها او را زدند و یک طرف سرش را شکستند، پس مدتى از مردم غایب شد، و بار دیگر به سوى آنان برگشت، این بار هم زدند و طرف دیگر سرش را شکستند، و اینک در میان شما نیز کسى مانند او هست.

1 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده مرداد 8, 1394 توسط majid-khaleghian مدیر سایت (9,490 امتیاز)
انتخاب شده مرداد 8, 1394 توسط puria-parsa
 
بهترین پاسخ
البته بنده حدیث شناس نیستم ولی به نظرم می رسد باید اینگونه احادیث از نظر صحت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
این موضوع را از آن جهت می گویم که از ادبیات عرب چه پیش از اسلام و چه بعد از اسلام بر می آید که لفظ ذوالقرنین لقبی بوده است برای بزرگی و سروری یک فرمانروا. از این رو پادشاهان زیادی با این لقب خوانده شدند. اتفاقا کلاه دو شاخ هم که در میان برخی ملل مانند مصریان (Hemhem) رواج داشته اشاره به بزرگی پادشاه داشته است.
ذوالقرنین اشاره به بزرگی و سروری دارد و نه اینکه بخشی از سر کسی شکسته باشد یا واقعا شاخی بر سرش باشد بر روی سرش برجستگی هایی وجود داشته باشد.
آنچه در تفسیر سوره کهف مورد توجه قرار می گیرد این است که موضوع ذوالقرنین ریشه در سوال یهودیان درباره ذوالقرنین دارد! پس در اینجاست که منابع یهودیان مورد توجه قرار می گیرد و شباهت های تاریخی آنچه در قران درباره ذوالقرنین آمده با کوروش بزرگ مشهود می شود و فرضیه یکی بودن کوروش و ذوالقرنین را محتمل می کند.

280 سوال

307 پاسخ

11 کاربر

کانال رسمی خردگان donate-small

...