داریوش بزرگ

0 امتیاز
25 بازدید
سوال شده بهمن 20, 1394 در هخامنشیان توسط بی نام
ایا بنابر کتیبه  بیستون داریوش بزرگ پارسیان را سرکوب کرده,و ایا تندیس مرد بالدار که همان کورش بزرگ است از الهه های مصری     گرفته شده

1 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده بهمن 20, 1394 توسط majid-khaleghian مدیر سایت (10,190 امتیاز)
با توجه به کتیبه بیستون باید گفت که شورش‌هایی که در آن زمان رخ داد، جنگ میان اقوام و یا میان ملت‌ها نبوده‌اند، بلکه جنگ میان سرداران و سپاهیان بوده‌اند. در هر گوشه و کنار شخصی بلند می‌شد و به دروغ خود را فرزند فلان شاه پیشین معرفی می‌کرد برای ایجاد مشروعیت، تا بتواند قدرتی به دست آورد.

اما از آنجایی که مشروعیت داریوش بیشتر از دیگران بود، طبیعی است که افراد بیشتری به وی می پیوستند. در هر حال داریوش هیچ گاه با همه اقوام پارسی به صورت گسترده جنگی نکرد و اتفاقا همیشه سپاهی از مادها و پارس ها و دیگر اقوام همانند ارمنی ها و... او را همراهی می کردند.
بر اساس کتیبه بیستون یک شخص به نام وهیزداته در جایی در ایالت پارس به دروغ خود را بردیا پسر کوروش معرفی کرد ولی داریوش به وسیله سپاهی از پارسیان و مادها (ستون ۳، بند ۶) با او به مقابله برخاست و در نهایت هم وهیزداته شکست خورد.

همینطور وقتی فرورتیش در ماد به دروغ خود را پسر هووخشتره (پادشاه پیشین ماد) معرفی می‌کند، داریوش فقط با سپاهی کوچک از مادها و پارس‌ها او را سرکوب می‌کند. هنگامی هم که فرد دیگری به دروغ خود را پسر هووخشتره معرفی کرد توسط سپاه پارسی و مادی این بار به سرداری یک مادی سرکوب شد (کتیبه بیستون، ستون ۲، بند ۱۴).

پس اصلا جنگ قومی و قبیله‌ای نبوده است که همه پارس‌ها به یک تن بپیوندند و یا همه مادها به یک تن دیگر. بیشتر جنگ‌ها میان سرداران و سپاهیان بوده است برای گرفتن قدرت . چیزی همانند اتفاقی که بعد از مرگ ناگهانی و زودهنگام الکساندر مقدونی افتاد و میان سرداران و سپاهیان جنگ و دعوا رخ داد. در اینجا هم کمبوجیه ناگهان از دنیا رفت و گئومات مغ مدتی پادشاهی را غصب کرد و داریوش او را شکست داد. با توجه به اینکه داریوش بزرگ مشروعیت و مقبولیت بیشتری داشته است، موفق تر از بقیه بود و صرفا در طول یک سال بخش اعظم شورش ها دفع شدند.
-------------------------------

درباره نقش برجسته مرد بالدار پیش از این نوشتار مفصلی در سایت قرار داده ایم.

به هیچ وجه نمی توان گفت این نقش برجسته از یک الهه مصری گرفته شده!! بلکه صرفا تاجی که بر سر مرد بالدار (نمادی از کوروش) قرار دارد، در آثار مصری دیده می شود. لازم به ذکر است که این تاج که هِم‌هِم (Hemhem) نام دارد، در آثار مصری فقط بر سر یک الهه یا شخص خاص دیده نشده است بلکه اشخاص گوناگونی با چنین تاجی ترسیم شده‌اند. شمایل این تاج هم در همه نقش‌های مصری یکسان نیست. گویا با این تاج قدرت و بزرگی را نشان می‌دادند؛ چنین می‌نماید که فراعنه چنین تاجی را در مراسم تشریفاتی بر سر می‌گذاشتند

هخامنشیان از عناصر هنری تمدن‌های مختلفی استفاده می‌کردند. در همین نقش برجسته پاسارگاد، عناصر هنری بین النهرین (بالها) و ایلام (لباس) هم دیده می‌شود و نه صرفا عناصر هنری مصری. به عبارتی ما در هنر هخامنشی تبادلات فرهنگی و هنری با اقوام و ملل دیگر را می‌بینیم. موضوعی که در طول تاریخ هم در ایران و هم در تمدن‌های دیگر وجود داشته است. اما در هنر هخامنشی به نظر می‌رسد تأکید زیادی بر تلفیق عناصر هنری وجود داشته است. اتفاقا نکته جالب هنر هخامنشی در این است که این همه عناصر هنری گوناگون را به این شکل گردهم آورده‌اند؛ از جمله دستاوردهای هنری مصر و میان‌رودان. گردآوری این همه هنر در کنار یکدیگر، نشانی از پاسداشت فرهنگ و هنر تیره‌های گوناگون می‌باشد و بازگوکننده سیاست‌های فرهنگی هخامنشیان است.

اما به نظر می‌رسد هخامنشیان عناصر هنری را از تمدن‌های مختلف گرفته‌اند و به آن تعابیر ایرانی داده‌اند.

اگر قرار باشد با یک تاج مصری این نقش برجسته تبدیل به الهه یا همچین چیزی شود، پس همه مساجد پس از اسلام که از معماری ساسانی (گنبد و ایوان)، اقتباس کردند را باید بگوییم معابد زرتشتی!!!

برای توضیحات کامل تر نگاه کنید به:
http://kheradgan.ir/?p=12866

338 سوال

365 پاسخ

11 کاربر

کانال رسمی خردگان donate-small

...