استفاده از مطالب پس از قبول پیمان نامه کاربری امکان پذیر است

خانه » اخبار خردگان » سند روز کوروش بزرگ (هفتم آبان) چیست؟

سند روز کوروش بزرگ (هفتم آبان) چیست؟

کانال رسمی خردگان

| نویسنده‌ها: مجید خالقیان، کوروش شهرکی | واپسین به روزرسانی: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ |


سند روز کوروش بزرگ (هفتم آبان) چیست؟

با آنکه کوروش ستیزان با نشر اکاذیب به دنبال ایجاد شبهه درباره روز بزرگداشت کوروش بزرگی یعنی هفتم آبان هستند، اما استادان و پژوهشگران تاریخ، هفتم آبان را از روزهای معتبر تاریخی می دانند. این روز، روز ورود صلح جویانه کوروش بزرگ به بابل و استقبال با شکوه مردم از این پادشاه خوشنام است. بر اساس یک کتیبه باستانی معتبر که «رویدادنامه نبونئید» نام گرفته، در ۲۹ اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد مصادف با هفتم آبان، کوروش بزرگ پس از ورود به شهر بابل، با استقبال با شکوه مردم روبرو شد (رویدادنامه نبونئید، ستون ۳، بند ۱۸ و ۱۹).

سند روز کوروش بزرگ چیست؟

پرونده دیداری این نوشتار را ببینید:

نویسنده سرپرست: مجید خالقیان (دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ، دانشگاه تهران)

با آنکه کوروش ستیزان با نشر اکاذیب به دنبال ایجاد شبهه درباره روز بزرگداشت کوروش بزرگی یعنی هفتم آبان هستند، اما استادان و پژوهشگران تاریخ، هفتم آبان را از روزهای معتبر تاریخی می دانند.

این روز، روز ورود صلح جویانه کوروش بزرگ به بابل و استقبال با شکوه مردم از این پادشاه خوشنام است. بر اساس یک کتیبه باستانی معتبر که «رویدادنامه نبونئید» نام گرفته، در ۲۹ اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد مصادف با هفتم آبان، کوروش بزرگ پس از ورود به شهر بابل، با استقبال با شکوه مردم روبرو شد (رویدادنامه نبونئید، ستون ۳، بند ۱۸ و ۱۹).

در واقع این روز نه زادروز کوروش بزرگ است و نه روز فتح بابل، بلکه سپاهیان ایرانی در روز ۲۰ مهر، شهر را بدون جنگ فتح کرده بودند و خود کوروش در هفتم آبان وارد بابل شد.

دکتر عبدالمجید ارفعی یکی ار معتبر ترین برگردان‌های کتیبه باستانی مورد اشاره را انجام داده است. در این کتیبه می‌خوانیم:

در ماه اَرَخسمنو (Arahsamnu = ماه هشتم)، روز سوم (= هفتم آبان ماه) کوروش به بابل اندر آمد. شاخه‌های سبز در برابر (=زیر پای او) گسترده شد (ارفعی، ۱۳۸۹: ص ۱۴).

سند روز کوروش بزرگ چیست؟

درباره اینکه ایده این روز به عنوان بزرگداشت کوروش بزرگ را چه کسانی مطرح کردند در روزنامه شرق اینچنین آمده است:

در سال ۱۳۸۴ که بحث آبگیری سد سیوند مطرح شد، شماری از ملی‌گرایان و باستان‌شناسان در ایران، از جمله دکتر پرویز ورجاوند با همراهی برخی افراد دیگر کمیته‌ای را به نام «کمیته نجات پاسارگاد» با هدف جلوگیری از آبگیری سد سیوند راه‌اندازی کردند… جمع پیش‌گفته برای جلب توجه دنیا به پاسارگاد و خطر آبگیری، در سال ۱۳۸۴ هفتم آبان را «روز کوروش بزرگ» نامیدند (نسب‌عبداللهی، ۱۳۹۶).

گفته‌هایی حاکی از آن است که «انوشیروان کیهانی زاده» در معرفی این روز نقش فعالی ایفا کرده است.

به هر حال این روز را هر کس و هر گروهی پیشنهاد داده باشد، بهترین انتخاب برای روز بزرگداشت کوروش بزرگ است. این روز را می‌توان نقطه‌ی عطفی در تاریخ جهان دانستند همانطور که استادان برجسته کشور یعنی «دکتر میرجلال‌الدّین کزّازی»، «دکتر علی‌اصغر دادبه»، «دکتر ناصر تکمیل‌همایون» و «دکتر حکمت‌الله ملاصالحی» در نامه‌ای به رئیس جمهور، بر این موضوع تاکید کردند. در این نامه اینچنین آمده است:

نزدیک به یک دهه است که هفتم آبان‌ماه از سوی دوستداران ایران در سراسر جهان به یاد روز صدور منشور حقوق بشر کورش بزرگ پس از آزادسازی بابل، که نقطه‌ی عطفی در تاریخ جهان به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای خودجوش «روز کوروش» نامیده شده است.

.

این نامه را بخوانید:

نامه چهار تن از اساتید برجسته دانشگاه به رئیس جمهور در باره روز کورش

به راستی همین نامه استادان برجسته کشور، اعتبار تاریخی این روز در نزد استادان و پژوهشگران را روشن می‌سازد. همواره استادان، دانشجویان و دانشگاهیان احترام ویژه‌ای برای این روز قائل بودند و چندین و چند همایش دانشجویی برای گرامیداشت این روز برگزار شده است. از جمله می‌توان به همایش‌های دانشجویی دانشگاه تهران اشاره کرد.

در هفتم آبان سال ۱۳۹۲ همایشی با عنوان «یادبود استوانه کورش» توسط انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد که درخواست ثبت روز کوروش در تقویم ملی ایران مطرح شد.

استادان برجسته ای همچون «دکتر شاهرخ رزمجو»، «دکتر روزبه زرین کوب» و «دکتر محمدتقی ایمان‌پور» در این همایش سخنرانی کردند که حضور این استادان برجسته نشان دهنده اعتبار این روز در نزد دانشگاهیان است.

گزارشی از این همایش را بخوانید:

نگاهی به رویداد ها و سخنرانی های سومین همایش یادبود استوانه کورش

سند روز کوروش بزرگ چیست؟

ماکتی از آرامگاه کوروش بزرگ که به صورت موقتی و به بهانه هفتم آبان در سال ۱۳۹۲ در دانشگاه تهران قرار گرفت (ایسنا، ۷ آبان ۱۳۹۲).

چنین درخواستی پیش از این در همایش دیگری با همین موضوع و در آبان ماه سال ۱۳۹۰ مطرح شد. در این همایش هم استادانی چون «دکتر حکمت‌الله ملاصالحی»، «دکتر ژاله آموزگار»، «دکتر عبدالمجید ارفعی» و «دکتر میر جلال‌الدین کزازی» سخنرانی کردند.

متاسفانه تا کنون هیچ کدام از درخواست‌ها برای ثبت رسمی این روز مورد توجه مسئولین قرار نگرفته است و متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از رسانه‌های وابسته به نهادهای رسمی به دنبال جعلی نشان دادن این روز هستند!

درباره درخواست ها برای ثبت رسمی هفتم آبان، بیشتر بخوانید:

بیش از ۱۰ سال درخواست برای ثبت رسمی روز کوروش بزرگ

می‌دانیم که پس از فتح صلح جویانه بابل، تحولات زیادی در سطح جهان رخ داد و استوانه کوروش بزرگ که به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود، نگاشته شد. کوروش بر خلاف فرمانروایان آن عصر که وقتی شهری را فتح می‌کردند کتیبه‌هایی درباره قتل عام مردم می نگاشتند، کتیبه‌ای درباره احترام به انسان‌ها نگاشت و با تسامح دینی خود، منطقه را در صلح قرار داد که کمابیش این صلح و امنیت در دوران هخامنشیان پایدار ماند. ارتباط میان شرق و غرب عالم به وجود آمد و از آن دوران به بعد می‌بینیم که فیلسوفان بسیار بزرگی در یونان باستان ظهور کردند که به عقیده بسیاری از پژوهشگران از جمله دکتر دینانی تحت تأثیر فرهنگ شرق بودند.

با این حال کوروش ستیزان برای شبهه افکنی چند پرسش را مطرح می کنند. اول اینکه چرا حکومت پهلوی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله را در هفتم آبان برگزار نکرد؟! جالب آنکه عدم برگزاری هفتم آبان در دوران پهلوی را دلیلی بر جعلی بودن این روز می دانند!!!! در هر حال در دوران پهلوی روز فتح بابل توسط سپاهیان کوروش یعنی بیستم مهر مورد توجه قرار گرفت. اما در سال ۱۳۸۴ هنگام اعتراض به سد سیوند روز هفتم آبان یعنی روز ورود کوروش به بابل مورد توجه قرار گرفت و در نزد مردم جای گرفت.

جشن های 2500 ساله

کوروش ستیزان می گویند چون محمدرضا پهلوی، جشن های ۲۵۰۰ ساله را در هفتم آبان برگزار نکرد پس هفتم آبان جعلی است!!!! در دوران پهلوی روز فتح بابل توسط سپاهیان کوروش یعنی بیستم مهر مورد توجه قرار گرفت. اما در سال ۱۳۸۴ هفتم آبان یعنی روز ورود کوروش بزرگ به بابل معرفی شد و با استقبال مردم روبرو شد.

اعتراضات مردمی به سد سیوند

اعتراضات مردمی به سد سیوند

کوروش‌ستیزان اخیرا از آنجایی که مطالعه کافی ندارند، با زبانی بی ادبانه می‌گویند از کجا معلوم است روز سوم ماه ارخسمنو مصادف با هفتم آبان باشد؟! در پاسخ باید گفت با این گفته‌ها بی سوادی خود و عدم آشنایی با شیوه علمی تطبیق گاهشماری‌ها را آشکار می‌سازند. در واقع با توجه به اسناد فراوان بابلی، امروز می‌توان به راحتی روزهای گاهشماری بابلی را به گاهشماری میلادی و خورشیدی کنونی تبدیل کرد همانطور که روزهای گاهشماری قمری را می توان به گاهشماری خورشیدی کنونی تبدیل کرد.

حتی امروز وب سایت هایی وجود دارند که به راحتی روزهای گاهشماری بابلی باستان را به گاهشماری میلادی کنونی تبدیل می کنند و مشخص می شود که روز سوم ماه ارخسمنوی سال هفدهم پادشاهی نبونئید که کوروش وارد بابل شد، برابر با پنجشنبه، ۲۹ اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد است و آشکار است که ۲۹ اکتبر برابر با هفتم آّبان ماه است.

سند روز کوروش بزرگ چیست

روز سوم ماه ارخسمنوی سال هفدهم پادشاهی نبونئید که کوروش وارد بابل شد، برابر با پنجشنبه، ۲۹ اکتبر (هفتم آبان) سال ۵۳۹ پیش از میلاد است.

وب سایت تبدیل گاهشماری بابلی به میلادی کنونی:

Babylonian Calendar Converter (626 BCE to 75 CE)

متاسفانه فعالیت کوروش ستیزان گویا بر روی برخی تاثیر گذاشته است و کلیپ‌هایی را تهیه کردند که همان گفته های کوروش ستیزان را تکرار می‌کنند. برای مثال یکی از کلیپ‌هایی که گویا با صدای گویندگان صدا و سیما تهیه شده است، تصویری از وبلاگ هفت کشور از همیاران پایگاه خردگان، نشان داده می‌شود و آرم پایگاه خردگان آشکار است. در کلیپ به دروغ القا می‌کنند در وبلاگ هفت کشور آمده است که هفتم آبان زادروز کوروش بزرگ است!! در صورتی که اگر به وبلاگ هفت کشور و همچنین پایگاه خردگان مراجعه کنیم به صورت آشکار می بینیم که زادروز کوروش در هفتم آبان رد شده است و به صورت مستند گفته شده است که هفتم آبان روز ورود کوروش به بابل است.

در وبلاگ هفت کشور اینچنین آمده است:

هم زمان با ورود کوروش بزرگ به بابل در ٧ آبان (٢٩ اکتبر) این روز از طرف کوروش دوستان به عنوان «روز بزرگداشت کوروش» نام گذاری شده است.

آدرس مطلب وبلاگ هفت کشور درباره هفتم آبان: http://7country.persianblog.ir/post/279

همین موضوع نشان می‌دهد کلیپ مورد اشاره تا چه میزان دروغین و نادرست است. آنها حتی نوشته‌های یک وبلاگ در زمان حاضر را تحریف می‌کنند چه برسد به متون و اسناد تاریخی!!

.

بی ربطی روز کوروش بزرگ به یهودیان

تحریف آشکار دیگر ربط دادن روز کوروش بزرگ (هفتم آبان) به یهودیان است. متاسفانه برخی به دنبال این هستند که هر چیزی را به یهود و صهیونیسم ربط دهند و در گفته‌های خود هیچ سندی را ذکر نمی‌کنند.

دو اشکال اساسی در سخن کسانی که می‌خواهند هفتم آبان را به یهودیان ربط دهند وجود دارد: نخست شیوه گفتار این افراد است که داشتن مذهب یهود را همانند مرتکب شدن جرمی تلقی می‌کنند و بر خلاف سفارش قران کریم احترامی برای اهل کتاب قائل نیستند. این رویکرد آنها باعث رنجش هم میهنان کلیمی ما شده است و نتیجه آن چیزی جز ایجاد تفرقه نیست.

اشکال دوم این است که از نظر تاریخی ادعای آنها قابل اثبات نیست که یهودیان دقیقا در روز هفتم آبان از بند بابل رها شده‌اند. بایسته است از مدعیان چنین مطلبی پرسید که چه سندی در دست دارند که گواهی بر آزاد سازی یهودیان درست در روز ۲۹ اکتبر یا همان هفت آبان بدهد؟ و نکته دیگر آنکه آیا فقط یهودیان آزاد شدند؟

حتی در استوانه کوروش بزرگ اشاره مستقیمی به یهودیان نمی‌شود و در واقع رفتار کوروش بزرگ با یهودیان همان رفتاری بود که این پادشاه با سایر اقوام داشت؛ باید گفت که احترام به مذاهب در دوران هخامنشیان مختص قوم خاصی نبوده است.

آری در میان مردمان زیادی که آزاد شدند بخش کوچکی هم از قوم یهود بودند و اساسا در آن زمان قوم یهود قومی کم جمعیت بودند که چندان در نزد جهانیان شناخته شده نبودند که کوروش به آنها نگاه ویژه ای داشته باشد تا جایی که حتی نام آنها در استوانه کوروش بزرگ نیامده است.

درباره یهودیان در دوران هخامنشیان بیشتر بخوانید:

 

ریشه کوروش‌ستیزی‌ها از کجاست؟

باید بررسی کرد که ریشه این کوروش‌ستیزی‌ها در ایران از کجاست؟ در طول این چند هزاران سال همواره کوروش بزرگ در منابع تاریخی بسیار خوشنام بوده است اما در قرون معاصر برخی با تحریف منابع تلاش کردند کوروش را بد نام کنند که البته موفق نبودند.

یکی از این گروه‌ها فرقه دموکرات پیشه وری، وابسته به شوروی سابق بود. در سال ۱۳۲۴ فریدون ابراهیمی دادستان آن فرقه مقاله‌ای بر ضد کوروش بزرگ نوشت و متاسفانه این اقدامات آغازی شد بر کوروش‌ستیزی در ایران تا جایی که این روزها برخی با ظاهر مذهبی همان گفته ها را تکرار می کنند و حتی بسط و گسترش می دهند.

شوروی

فریدون ابراهیمی دادستان فرقه دموکرات پیشه وری که وابسته به شوروی سابق بود، مقاله ای بر ضد کوروش بزرگ نوشت و متاسفانه این اقدامات آغازی شد بر کوروش‌ستیزی در ایران

درباره مقاله فریدون ابراهیمی بخوانید:

نقدی بر صحبت‌هایی که از آذربایجان نیست

یهود ستیزی این اشخاص هم یادآور رویکرد نازیست ها در آلمان است.

واقعا تأسف آور است که اشخاصی با ظاهر مذهبی سخنان فرقه‌هایی که چندان میانه‌ای با اسلام نداشتند را تکرار می‌کنند و حتی  در راستای اهدافی که آنها داشتند، مطالب را بسط و گسترش می‌دهند.

پرونده دیداری این نوشتار را ببینید:

یاری‌نامه‌ها و بن‌مایه‌ها:

– خالقیان، مجید؛ شهرکی، کوروش (۱۸ آبان ۱۳۹۶). «سند روز کوروش بزرگ چیست؟». پایگاه خردگان.

نشانی رایاتاری: http://kheradgan.ir/?p=17051

– ارفعی، عبد المجید (۱۳۸۹). فرمان کوروش بزرگ. مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی. تهران.

– ایسنا (۷ آبان ۱۳۹۲). گفتگو با مجید خالقیان: «مقبره کوروش در مرکز تهران قرار گرفت!». نشانی: isna.ir/news/92080703830.

– پردیس اهورا (۱۱ آبان ۱۳۹۲). «نگاهی به رویدادها و سخنرانی‌های سومین همایش یادبود استوانه کورش». نشانی: ۷poa.com/post/205.htm.

– تابناک (۳۰ آبان ۱۳۹۰). «روز کوروش در سالنامه‌ ثبت ملی شود». قابل دستیابی در: goo.gl/KRrzKs.

– حسینی، احمدرضا (شهریور ۱۳۹۴). «نقدی بر صحبت‌هایی که از آذربایجان نیست». سرزمین آزادگان. شماره ۵. صص ۲۳-۲۴.

– نسب‌عبداللهی، محمدرضا (۲۷ مهر  ۱۳۹۶). «روز کوروش و نگاه ملی». روزنامه شرق. قابل دستیابی در: goo.gl/pnv6aR.


یک خواهش دوستانه

خواهشمند است اگر قصد رونوشت از این نوشتار را دارید، بن‌مایه (www.kheradgan.ir) و نویسنده آن را یاد کنید

ضعیفخوبمتوسطبسیار خوبعالی ( 2 رای داده شده , میانگین امتیاز این نوشته : 4٫50 ) نظر شما چیست ؟
Loading...

پرسش ها تنها از بخش پرسش و پاسخ

خواهشمندیم پرسش‌ها را تنها در بخش «پرسش و پاسخ» در میان بگذارید. پرسش‌ها در بخش دیدگاه‌ها پاسخ داده نمی‌شوند. با سپاس فراوان


راهیابی به بخش «پرسش و پاسخ»:

KHERADGAN.ir/ASK




برگه‌های همیار و همکار خِرَدگان در اینستاگرام:

=خرد و تاریخ در اینستاگرام persian.immortals در اینستاگرام سپندار در اینستاگرام
هواداران کوروش بزرگ در اینستاگرام سرزمین آزادگان در اینستاگرام


کانال‌های همیار و همکار خِرَدگان در تلگرام:

کانال تلگرام تاریخ ایرانشهر کانال «سرزمین آزادگان» در تلگرام کانال «داستان‌های شاهنامه فردوسی» در تلگرام
کانال تاریخ پرسیا کانال خردگان در تلگرام

دزدان فضای مجازی - خردگان

نوشتارهای پیشنهادی

2 دیدگاه

  1. با درود و ارزوی نیروی بیشتر جهت اگاهی بیشتر مردم از جانب شما دوستان گرامی

    با سپاس و خسته نباشید

    [پرسش]

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

برچسب ها:
رفتن به بالا