استفاده از مطالب پس از قبول پیمان نامه کاربری امکان پذیر است

خانه » ایران باستان » هخامنشیان » کوروش بزرگ » سمفونی کوروش بزرگ

سمفونی کوروش بزرگ

| فرستنده: پوریا پارسا | واپسین به روزرسانی: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ |


نخستین اجرای جهانی سمفونی کوروش بزرگ در سانفرانسیسکو

نخستین اجرای جهانی سمفونی کوروش بزرگ در سانفرانسیسکو

لوریس چکناواریان

لوریس چکناواریان سمفونی کوروش کبیر را یک شب در آمریکا اجرا کرد (Aug 25, 2013)  این سمفونی جزو همان سمفونی‌هایی است که این آهنگساز نامی جهان در ایران ساخت و مدت‌ها بود به‌دلیل نداشتن اسپانسر به تعبیر خودش «خاک می‌خورد».

به‌جز سمفونی کوروش، سمفونی‌های ضحاک، رستم و اسفندیار و سیاوش را هم آماده کرده که به‌دلیل نداشتن اسپانسر خاک می‌خورند.

با مشارکت ایرانی – پارسی در تمدن جهانی، حقوق‌بشر و آزادی مذهبی، تاریخچه فرهنگی و تجارب جمعی ما در طول دوران در بالای تپه (Atop Nob Hill) در تالار فراماسون، آهنگساز و رهبر ارکستر، لوریس چکناواریان و ارکستر فیلارمونیک سان‌فرانسیسکو قطعه‌ای از سمفونی کوروش کبیر لوریس چکناواریان را اجرا کرد.

این قطعه با رهبری آهنگساز آن، کاری دراماتیک بود که کوروش کبیر را به یادها می‌آورد. قطعه مزبور از تولد تا بیانیه حقوق‌بشر کوروش و سلسله هخامنشیان و امپراتوری پارسیان و همین‌طور مسیر رو به گذشته ایرانیان را دربرمی‌گیرد. این اتفاق در این زمانه پرآشوب مجالی بود تا از طریق موسیقی اتحاد جهانیان با یکدیگر و با خانواده بشری بزرگ ابراز شود.

چکناواریان در ساختار هارمونیک خود بر استفاده از لحظه‌ها تاکید می‌کند و نه تنها تکاپوها و رنج‌های عاطفی را بیان می‌کند بلکه حامی جریان تنش‌زایی است که به‌عنوان تعیین‌کننده‌های بافت و موقعیت رو به افزایش و کاهش دارد. تم‌های مورد استفاده وی بارها با آواهای کمکی به نام اکو (پژواک)، به‌عنوان مشخصه موسیقی آسیا و شرق میانه نوشته می‌شود. ولی او آن ساختارها و ارزش‌های پیرو و پیشرو را در زمان‌های متفاوت کنار هم می‌گذارد، به‌طوری‌که بسیاری از این نمونه‌ها به‌عنوان معیار به‌کار رفته و به‌نظر چند آوایی می‌رسد و به‌طور‌ خیره‌کننده‌ای ناهمخوانی‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد. همان‌گونه که در موسیقی فیلم به‌گوش می‌رسد، صحنه‌های نبرد کلیشه‌ای نیستند ولی در تصور و خیال بسیار تازه و نوآورانه‌اند. منتقدان آمریکایی چنین گفته‌اند، متن ارکستر در تولید جلوه‌ها و رنگ مبهوت‌کننده عمل کرده است. در میان آن‌ها نکات و محورهایی پرضرب، پرآشوب، زیرکانه و شوم به چشم می‌خوردند. طنین موسیقایی همراه با بخش آوایی مانند پاره کردن یک نوار لاستیکی بزرگ به‌گوش می‌رسد.

این ارکستر برای اثر قطعه ۷۷ دارای اسباب ضربی بزرگی بود و هیچ حرکت نمایشی یا اسب‌سواری‌های مرسوم هالیوودی در آن صورت نگرفت. به‌شکل کلیشه از هیچ جلوه‌ای شرقی بهره نبرد. هر وسیله و بافت اثر متناسب با موقعیت بود و صدای موسیقایی با خوش‌سلیقگی کارشناسی شده بود. سمفونی کوروش کبیر، طولانی و در سه بخش اجرا شد؛ سمفونی‌ای که درباره‌اش می‌گویند باید بایگانی شده و توسط ارکسترهای بزرگ دیگری اجرا شود. در وهله اول این سمفونی به هیچ‌یک از ویژگی‌های موسیقی چون شکافندگی، نوآورانه بودن یا سابقه درخشان نیاز ندارد، بلکه سمفونی کوروش کبیر بدیع، ذهنی و با نشانی منحصر به فرد است. این امر می‌تواند به فهرست رو به‌رشد کارهای کلاسیک ارزشمند معاصر اضافه شود.

موسیقی پیشرو در ایران، در سال‌های دهه ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ رونق داشت. موسیقیدانان جوان پس از پایان تحصیلات وارد میدان شده و به جمع قدیمی‌ترها پیوسته‌ بودند که حضورشان پویایی، تحرک و طراوتی تازه به موسیقی پیشرو می‌بخشید. لوریس چکناواریان یکی از موسیقیدانان در این دوره از تاریخ تحول موسیقی ایران است. او در آن سال‌ها در میان موسیقیدانان پیشرو خوش درخشیده بود.

لوریس چکناواریان در بروجرد در یک خانواده‌ مهاجر ارمنی به‌دنیا آمده و تحصیلات عالی‌اش را در اتریش و ایالات متحده آمریکا گذرانده است. او پس از دریافت دیپلم از آکادمی موسیقی وین به ایران بازگشت و به کار آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت و سرانجام سال ۱۳۵۵ رهسپار آمریکا شد و در دانشگاه میشیگان به ادامه‌ تحصیل و مطالعه پرداخت. لوریس در دوره‌ اقامتش در ایران، یک موسیقیدان چندجانبه به‌شمار می‌رفت. برای فیلم، نمایش، اپرا و باله موسیقی می‌نوشت و غالبا خودش هم آن‌ها را در اجرا رهبری می‌کرد.

او نخستین موسیقی‌اش را برای فیلم «جلد مار» کار هژیر داریوش نوشت و سپس موسیقی دیگری برای فیلم «سرزمین ادیان» (به‌کارگردانی منوچهر طیاب) ساخت. او روی دو فیلم داستانی «بیتا» از هژیر داریوش و «تجاوز» از حمید مصداقی نیز موسیقی گذاشت.

آفرینش نخستین اپرا برای کودکان نیز با پرویز و پریسا به نام لوریس چکناواریان ثبت شده است. او شاید نخستین آهنگسازی باشد که روی رستم و سهراب کار کرده و اپرای خود را در صحنه‌های جهانی نیز به اجرا درآورده است. اپرای شمس هم تازه‌ترین کار او در سال ۲۰۱۳ است. این اپرا در پنج صحنه است و ۹۵‌درصد آن براساس اشعار مولانا نوشته شده و باقی آن درباره مولوی و خانواده‌اش است.

لوریس چکناواریان در زمینه باله هم کار کرده است. افسانه‌ «سیمرغ» عطار نیشابوری را به صحنه‌ آورده است. «سیمرغ» سال ۱۳۵۴ در تالار رودکی نخستین‌بار اجرا شد.

سمفونی شماره‌ یک برای ترومپت و سازهای کوبه‌ای، سمفونی کردو، اوراتوریو (Oratorio) زندگی مسیح، دو کنسرتو برای ویولن و پیانو، سوییت دریاچه‌ وان و بالاخره اوراتوریو آخر زمان ازجمله دیگر آثار این آهنگساز نامی جهان است.

لوریس در کار رهبری ارکستر نیز فعال است و تاکنون ارکسترهای سمفونیک یا فیلارمونیک لندن، لیورپول، هلسینکی، ارمنستان و ارکستر اپرای تهران و ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کرده است.

در زیر می توانید نماهنگ این سمفونی را به صورت برخط مشاهده و یا دریافت کنید

دریافت ویدیو

بن مایه
  1. – برگرفته از سایت بنیاد شمس تبریزی و مولانا
  2. بن مایه فرتور ( www.musiceiranian.ir )

هرگونه استفاده یا رونوشت از مطالب تنها پس از مطالعه پیمان نامه کاربری امکان پذیر است

هرگونه رونوشت (کپی) از مطالب تنها درصورت بیان لینک نوشته یا سایت و همچنین نویسنده آن مجاز است

ضعیفخوبمتوسطبسیار خوبعالی ( 6 رای داده شده , میانگین امتیاز این نوشته : 3٫83 ) نظر شما چیست ؟
Loading...

پرسش ها تنها از بخش پرسش و پاسخ

خواهشمندیم پرسش‌ها را تنها در بخش «پرسش و پاسخ» در میان بگذارید. پرسش‌ها در بخش دیدگاه‌ها پاسخ داده نمی‌شوند. با سپاس فراوان


راهیابی به بخش «پرسش و پاسخ»:

KHERADGAN.ir/ASK




برگه‌های همیار و همکار خِرَدگان در اینستاگرام:

=خرد و تاریخ در اینستاگرام تاریخ ایران در اینستاگرام سپندار در اینستاگرام
هواداران کوروش بزرگ در اینستاگرام سرزمین آزادگان در اینستاگرام


کانال‌های همیار و همکار خِرَدگان در تلگرام:

کانال «ایران در قفقاز و آسیای مرکزی و آناتولی» در تلگرام کانال «داستان‌های شاهنامه فردوسی» در تلگرام
کانال تاریخ پرسیا کانال خردگان در تلگرام

دزدان فضای مجازی - خردگان

نوشتارهای پیشنهادی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

برچسب ها:
رفتن به بالا