استفاده از مطالب پس از قبول پیمان نامه کاربری امکان پذیر است

خانه » ایران باستان » خرد ایرانی

خرد ایرانی

کانال رسمی خردگان

| کاری از: مجید خالقیان* | واپسین به روزرسانی: ۱۰ دی ۱۳۹۴ |


خِرَد ایرانی.

خِرَد ایرانی

هنگامی که به اندیشه ها، کردار و گفتار بزرگان ایرانی نگاهی می اندازیم، پی می بریم که همانندی و یکسانی فراوانی وجود دارد. آن هم کسانی که با بازه زمانی نزدیک به هزار سال از یکدیگر می زیسته اند!

خدای بزرگ است اهورامزدا (خداوند و سرور خردمند) که این بوم را آفرید، که آن آسمان را آفرید…

سنگ‌نبشه‌های شاهنشاهان هخامنشی (از جمله داریوش بزرگ و خشایارشای بزرگ)

.

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه بر نگذرد…

خداوند کیوان و گردان سپهر

فروزنده ماه و ناهید و مهر…

فردوسی بزرگ

خِرَد ایرانی

آنکس که آرمان خویش از گفته به کردار نمی آرد و خرسند است، باید به یاد آورد که نیم مردی بیش نیست…

کوروش بزرگ

(کوروش نامه گزنفون، دفتر ۳، بخش ۳، بند ۳۸، برگردان ابوالحسن تهامی)

.

به عمل کار برآید به سخندانی نیست…

سعدی بزرگ

خِرَد ایرانی

در پی امنیت شهر بابل و همه جایگاه های مقدسش بودم…

کوروش بزرگ

(بند ۲۵ استوانه کوروش، برگردان دکتر شاهرخ رزمجو)

.

…همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت

حافظ شیرازی بزرگ

خِرَد ایرانی

هراسی که مرا همواره هـمراه می‌آمد این بود که مبادا روزی پای به راه کـژی و اهریمنی گذارم…

کوروش بزرگ

(کوروش نامه گزنفون، دفتر ۸، بخش ۷، بند ۷، برگردان ابوالحسن تهامی)

.

روانم نباید که آرد منی

بداندیشی و کیش آهـرمنی…

به یزدان شوم یک زمان نا سپاس

به روشن روان اندر آرم هـراس

از زبان کیخسرو در شاهنامه

(خالقی مطلق، ۱۳۷۴: ص ۱۶۶-۱۶۸)

خرد ایرانی

نگاه کنید به:

کوروش در شاهنامه فردوسی

…آن بود که نیکی برای نیکان چنان باید، آنچنان‌ که آن خویش‌ آنچه‌ به‌ خویشتن نه نـیک آیـد به کس مکن‌…

آذرباد مهراسپندان

.

بکس مپسند آنچت ناپسند است

که واجب کشتن مار از گزندست‌

ز نیکان باش اندر نیکویی کوش‌

مکن نیکی کس از دل فراموش

ناصرخسرو

(عفیفی، ۱۳۴۷: ص ۱۷۲)

خِرَد ایرانی

* مجید خالقیان، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ، دانشگاه تهران

.

بن‌مایه‌ها و یاری‌نامه‌ها:

– خالقیان، مجید (۱۰ دی ۱۳۹۴). «خِرَد ایرانی». پایگاه خردگان.

نشانی رایاتاری: http://kheradgan.ir/?p=12524

– خالقی مطلق، جلال (۱۳۷۴). «کیخسرو و کوروش». ایران‌شناسی. س ۷، ش ۱. صص ۱۵۷-۱۷۰.

– عفیفی، رحیم (پاییز ۱۳۴۷). «سخنان آذرباد مانسرسپندان». مجله جستارهای ادبی. شماره ۱۵٫ صص ۱۶۳-۱۸۳

– گزنفون (١٣٨٩). زندگی کوروش (تربیت کوروش). ترجمه ابوالحسن تهامی. تهران: نگاه.

– Razmjou, Shahrokh. “Translation of the text on the Cyrus Cylinder- Translated from the original text by Shahrokh Razmjou, curator, Department of the Middle East“. The British Museum.

شرایط استفاده از نوشتار:

از آنجایی که هرگونه استفاده یا رونوشت از نوشتارها بر اساس پیمان نامه کاربری امکان پذیر است، اگر قصد رونوشت از این نوشتار را دارید، بن‌مایه آن را یاد کنید. طبیعی است که ذکر مواردی مانند نام پدیدآور (نویسنده، گردآورنده و…)، تاریخ واپسین به روز رسانی، عنوان کامل نوشته به همراه پیوند (لینک) و همچنین ذکر تارنمای خردگان (www.kheradgan.ir) ضروری است.

ضعیفخوبمتوسطبسیار خوبعالی ( 9 رای داده شده , میانگین امتیاز این نوشته : 4٫22 ) نظر شما چیست ؟
Loading...

پرسش ها تنها از بخش پرسش و پاسخ

حواهشمندیم پرسش‌ها را تنها در بخش «پرسش و پاسخ» در میان بگذارید. پرسش‌ها در بخش دیدگاه‌ها پاسخ داده نمی‌شوند. با سپاس فراوان


راهیابی به بخش «پرسش و پاسخ»:

KHERADGAN.ir/ASK


برگه‌های همیار و همکار خِرَدگان در اینستاگرام:

=خرد و تاریخ در اینستاگرام persian.immortals در اینستاگرام سپندار در اینستاگرام
هواداران کوروش بزرگ در اینستاگرام سرزمین آزادگان در اینستاگرام


کانال‌های همیار و همکار خِرَدگان در تلگرام:

کانال تلگرام تاریخ ایرانشهر کانال «سرزمین آزادگان» در تلگرام کانال «داستان‌های شاهنامه فردوسی» در تلگرام
کانال تاریخ پرسیا کانال خردگان در تلگرام

دزدان فضای مجازی - خردگان

نوشتارهای پیشنهادی

7 دیدگاه

  1. با سلام

    اشارات بسیار جالب و نیکویی بود. این نشان می دهد که فرهنگ ایران همواره تداوم داشته است.

    خیلی ممنون از مطالب خوبتون

  2. شما را به خداوند احد واحد ذاتی که مانند او نیست و صفاتش از ذاتش جدا نیست در همه جا هست و بود زمانی که چیزی نبود خواهد بود زمانی که همه چیز به انتهای خودش برسد مردم همه وام دار او بی نیاز از مردم تدبیر او بر ان شد که همه چیز را از دوجنس بیافریند و رحمانیتش باعث شد بر همه ی عالم نعمات خودش را بگستراند و جباریتش باعث شد ظالم به ظلم خودش زمین بخورد علمش باعث شد همه ی عالم را متحد کند در عین کثرت …. از سعدی برای رسیدن به اهداف خود مایه نذاریدچون موجب افتراق میشه لذا مثلا در جای دیگری میگوید «سعدی اگر عاشقی کنی و مستی …. عشق محمد بس است و ال محمد»
    فقط از استدلال های عجیب استفاده نکنید که ای بابا مال سعدی نیست

    • مجید خالقیان

      چرا می خواهید اسلام را در برابر ایران قرار دهید؟ و چرا این چهره بد از اسلام را ارائه می‌دهید؟!

      شما گویا چندان با اشعار سعدی آشنا نیستید! این بزرگوار هم برای ایران و هم برای اسلام احترام ویژه‌ای قائل بوده است. او پادشاهان بزرگ ایران باستان را می‌ ستاید و از اسطوره‌های ایرانی بهره های فراوانی برده است.

      همانطور که در جایی گفته است:
      زنده است نام فرّخ نوشین روان به خیر
      گر چه بسی گذشت که نوشین روان نماند

      یا در جای دیگر:

      شنیدم که در وقت نزع روان
      به هرمز چنین گفت نوشیروان

      که خاطر نگهدار درویش باش
      نه در بند آسایش خویش باش

      نیاساید اندر دیار تو کس
      چو آسایش خویش جویی و بس

      خواهش می کنم این چهره بد از اسلام را ارائه ندهید که مردم ما ضربه‌های زیادی خرده‌اند.

    • سعدی که مثه شما الگویش ابوبکر البغدادی و بن لادن نبوده است!!! سعدی فراوان از دادگری های کیخسرو (کورش) و نوشین روان گفته است!!

      هنگامی که تعصب و بی سوادی با یکدیگر همراه شوند، افراط هایی از جنس داعش و طالبان را به همراه دارد!! متأسفانه ما در ایران هم شاهد چنین افراط هایی بودیم و هستیم، اما با هشیاری اکثر مردم این افراط ها نتوانستد قدرتی که در دیگر کشورها گرفتند را در ایران پیدا کنند.

    • اگر عاشقی کنی ومستی غلط است سعدی اگر عاشقی کنی وجوانی درست است خخخخخ

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

برچسب ها:
رفتن به بالا